Skoda Octavia. Od ponad 20 lat ciągle na topie

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Skoda
W ubiegłym roku minęło 20 lat od wprowadzenia na rynek Skody Octavii. Od tamtego czasu auto stało się jednym z największych hitów polskiego rynku samochodowego. Octavia jest ceniona za funkcjonalność, wysoki komfort jazdy i umiarkowaną cenę.

Marka Skoda od dawna cieszyła się uznaniem wśród polskich kierowców. Nie inaczej było w przypadku Octavii, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1996 roku. Niemal od razu auto zdobyło popularność. W tym przypadku magnesem, który przyciągał nabywców było jej konstrukcyjne powiązanie z autami z koncernu Volkswagen. Nowa Skoda dzieliła płytę podłogową z Volkswagenem Golfem IV, Audi A3 i Seatem Leonem.

Zwracano uwagę na wysoką jakość wykonania auta, a przede wszystkim na przestronne wnętrze oraz funkcjonalny bagażnik o pojemności 528 litrów, a w przypadku wersji kombi 548 l. Od czasu wprowadzenia na rynek Octavii pierwszej generacji pojemny bagażnik stał się jednym ze znaków rozpoznawczych tego auta. Ponadto wytrzymałe tylne zawieszenie pozwalało na załadunek bagażnika ciężkimi przedmiotami.

Octavia I, dzięki stosunkowo prostej konstrukcji, była autem, które nie przysparzało swoim właścicielom zbyt wielu kłopotów. Uznaniem cieszył się zwłaszcza oszczędny 1,9-litrowy turbodiesel TDI i mocy 90 KM (fabryczne oznaczenie AHU), który bez poważniejszych napraw potrafi zrobić milion kilometrów. Wśród wersji benzynowych najczęściej spotykane są auta z silnikami 1.6 o mocy 75 lub 101 KM.

W 2000 roku Octavia przeszła lifting. Zmieniono stylistykę zderzaków, przednich reflektorów, osłony chłodnicy i deski rozdzielczej. W tym czasie wprowadzono także usportowioną odmianę RS. Wersje po liftingu mają nieco więcej miejsca na tylnej kanapie.

W 2003 roku na rynek weszła Octavia II. Również i ten samochód, poprzez płytę podłogową, jest spokrewniony z innymi autami z koncernu Volkswagen (m.in. Audi A3, Seat Altea, VW Golf V). Zewnętrznie Octavia II wyróżnia się nowym przodem (szczególnie reflektory) oraz tyłem, a w kabinie ciekawszym kokpitem i nowymi materiałami wykończeniowymi.

Bazowymi silnikami został benzyniak 1.4 o mocy 75 KM oraz 1,9-litrowy turbodiesel o mocy 105 KM. Nowością w drugiej generacji Octavii były silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny - FSI i TSI ( z turbodoładowaniem). Ich zaletą jest dobra dynamika (szczególnie TSI) oraz ekonomiczne zużycie paliwa. Ponadto pojawił się oszczędny turbodiesel 1.6 o mocy 105 KM z wtryskiem paliwa typu common rail.

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Classic obejmowało m.in. cztery poduszki powietrzne, system ABS, elektryczne sterowanie szyb przednich, podgrzewanie oraz elektrycznie regulowane lusterka boczne, centralny zamek , regulowany na wysokość fotel kierowcy, a od 2005 r. czujniki cofania. Nowością była uterenowiona wersja Scout występująca w odmianie kombi ze zwiększonym prześwitem oraz napędem 4x4. Niezmiennie atutem auta pozostał bagażnik. W wersji liftback jego pojemność wynosi 560 litrów, a w kombi 580 l.

Skodę Octavię II docenili nie tylko indywidualni nabywcy, ale także klienci flotowi. Był to jeden z chętniej wybieranych modeli w tej części rynku. Co ciekawe, duża popularność Octavii pierwszej generacji spowodowała, że pomimo produkcji Octavii II do 2010 r. pozostawała ona w ofercie czeskiej marki. Dla odróżnienia auto otrzymało oznaczenie Tour.

Skoda Octavia II stopniowo pięła się w statystykach sprzedaży. O ile w 2007 r. według Centralnej Ewidencji Pojazdów auto było na trzecim miejscu wśród najczęściej rejestrowanych samochodów, to już dwa lata później Octavia objęła prowadzenie. W 2009 r. zarejestrowano w Polsce ponad 16 tys. Octavii II. I tak było aż do 2012 r., czyli do momentu, kiedy na rynek wprowadzono Octavię trzeciej generacji. Do budowy nowej Skody wykorzystano nową platformę konstrukcyjną MQB, na której powstały także inne kompaktowe modele z koncernu Volkswagen - Audi A3, Seat Leon, VW Golf VII.

Auto w standardzie otrzymało bardzo bogate wyposażenie, m.in.: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa), system ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP, system regulacji momentu obrotowego silnika na śliskiej nawierzchni MSR, system pokolizyjny ACS, system wspomagający gwałtowne hamowanie, układ kontroli trakcji ASR, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzację manualną, komputer pokładowy, czujniki parkowania z tyłu.

Octavia III w dalszym ciągu przodowało w statystykach nowo zarejestrowanych samochodów. Nabywcy doceniali wysoką jakość wykonania auta oraz jego funkcjonalność. Octavia jest jednym z niewielu aut z tego segmentu, które ma w ofercie silniki wyposażone w instalacje zasilane LPG. Klasą samą dla siebie jest pojemność bagażnika - największa w tej klasie aut. Kufer Octavii ma pojemność 590 l, zaś w wersji kombi aż 610 l.

Przed rokiem Octavia przeszła modernizację. Auto zmieniło nieco swoje oblicze, głównie z przodu - wprowadzono dzielone reflektory. W bogatszych wersjach reflektory są w całości z diod LED z funkcją adaptacyjnego oświetlania drogi AFS. W skromniejszych wersjach standardem są diodowe światła dzienne.

Co ważnie, pojawiły się nowe elementy wyposażenia, np. nowej generacji system informacyjno-rozrywkowy. Z wyjątkiem podstawowego zestawu Swing, wszystkie inne mają szklane ekrany. Rozbudowano też wyposażenie infotainment. W topowym systemie Columbus ekran ma przekątną 9,2 cala, hotspot WLAN, a na życzenie również moduł LTE do szybkiej transmisji danych.

Jak na te zmiany zareagowali klienci? Bez zmian, Skoda Octavia jest nadal najchętniej kupowanym samochodem na polskim rynku. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od stycznia do września br. w Polsce kupiono prawie 14. tys. Octavii.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Skoda Octavia. Od ponad 20 lat ciągle na topie - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3