Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skąpo ubrana kobieta reklamuje myjnię. Klienci oburzeni. Komisja Etyki: To seksualizacja wizerunku

Arkadiusz Nauka
Baner samochodowej myjni został uznany za niezgodny z Kodeksem Etyki Reklamy
Baner samochodowej myjni został uznany za niezgodny z Kodeksem Etyki Reklamy ARC
Reklama utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet. Tak uznał Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, rozpatrujący skargę na zewnętrzną reklamę firmy Auto Spa Zabrze, przedstawiającą kobietę w bikini i szpilkach.

W czasie posiedzenia skargę przedstawiał i popierał arbiter-referent, który wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Skargę na reklamę zabrzańskiej myjni samochodowej złożyła jedna z konsumentek oburzona wizerunkiem kobiety przedstawionej w seksualnej pozie.

- Reklama samochodowej myjni ręcznej firmy Auto Spa w Zabrzu jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż zawiera treści będące jednoznacznie przykładem seksualizacji wizerunku kobiet. Na reklamie to właśnie kobieta skupia na sobie uwagę odbiorów. Uważamy, iż postać roznegliżowanej kobiety w butach na wysokim obcasie nie ma żadnego związku z reklamowanym produktem, a zatem eksponowanie nagości kobiety jest całkowicie nieuzasadnione – czytamy w skardze.

Konsumentka zwraca uwagę, że wizerunek kobiety został w tym przypadku wykorzystany wyłącznie jako element przyciągający uwagę.

- Negatywnie wpływa na rozwój dzieci i młodzieży, a także obniża u dziewcząt poczucie własnej godności i wartości, które są niezbędne dla prawidłowego kształtowania się osobowości – podsumowała konsumentka.

Ostatecznie Zespół Orzekający uznał reklamę za niezgodną z art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zawierają treści dyskryminujące, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość."

Stronom przysługuje prawo odwołania się od uchwały. Firma nie zamierza się odwoływać, ale Mariusz Nowożycki, menadżer myjni, zaznacza, że jego zdaniem reklama nie jest wcale niestosowna.

- To, że kobieta jest w szpilkach i bikini oraz ma trochę piany na udzie nie jest w mojej ocenie czymś gorszącym. Nie uderza też w wizerunek kobiet – przekonuje Nowożycki.

Dodaje, że zaskarżone reklamy znikną z Zabrza. Jednak nie ze względu na oburzenie konsumentów.

- Ta reklama po prostu nam się już przejadła, dlatego postanowiliśmy ją zastąpić czymś innym, szczególnie, że od niedawna mamy nowe logo – tłumaczy Mariusz Nowożycki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Skąpo ubrana kobieta reklamuje myjnię. Klienci oburzeni. Komisja Etyki: To seksualizacja wizerunku - Dziennik Zachodni

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany