Sieci komórkowej grozi gigantyczna kara. Nie powinna obciążać klientów tymi kosztami. Zarzuty dla Orange. T-Mobile i P4 też pod lupą

OPRAC.:
Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotarły sygnały dotyczące opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile, służącymi do zgłaszania usterek i reklamacji. Okazuje się, że płatne są połączenia również w sytuacji, gdy konsument korzysta z oferty, w której ma nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach abonamentu. Postępowanie może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.

Orange z zarzutami, T-Mobile i P4 pod lupą. Wszystko przez opłaty za połączenia z infolinią

Opłaty za połączenia miały być naliczane, gdy konsument korzysta z oferty, w której ma nielimitowane rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach abonamentu. Ponadto są też pobierane za sam czas oczekiwania na połączenie z konsultantem.

- Wiele osób, które zgłosiły się do UOKiK, było nieświadomych, że połączenia z infolinią są płatne, w sytuacji, gdy w ramach wybranego pakietu mają nielimitowane rozmowy. Fragment jednej ze skarg: „Gdy np. usługa nie działa, tak jak teraz u mnie Tv - muszę zadzwonić i to zgłosić. Paradoksem jest to, że to ja muszę zapłacić za to, że zgłaszam u nich awarie na usługach które oni dostarczają. (…) czekam 20 minut na infolinii, a i tak nikt nie odebrał. A płacić za to będę musiał - dodam że pomimo tego że mam telefon w Orange – bez limitów do wszystkich - ale nie do biura obsługi Orange” - informuje UOKiK.

Płatne połączenia z infolinią. Opłaty nie powinny być naliczane?

W świetle prawa, działania Orange Polska mogą być niezgodne z artykułem 11 ustawy o prawach konsumenta, który stanowi, że „jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzysta konsument”.

Zdaniem prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, Orange nie powinien obciążać swoich klientów kosztami połączeń z infolinią obsługową w taryfach, w których konsumenci nie są obciążani kosztami za połączenia z numerami komórkowymi.

- W takiej sytuacji, połączenie z udostępnianym numerem komórkowym infolinii powinno być bezpłatne. Co więcej, pobieranie opłat za połączenia reklamacyjne lub zgłoszenia awarii może stanowić przenoszenie na konsumentów ryzyka gospodarczego prowadzonej działalności. Takie działanie może zniechęcać konsumentów do dochodzenia roszczeń, np. gdy opłata za połączenie z infolinią przewyższać będzie kwotę sporną – zauważa T. Chróstny

Ponadto kwestionuje pobieranie opłat za diagnozę, czy do zgłaszanego przez konsumenta w postępowaniu reklamacyjnym uszkodzenia doszło, oraz tego która ze stron przyczyniła się do jego powstania.

- Naliczenie opłaty następuje już po dokonaniu diagnozy uszkodzenia. Wzywając technika konsument nie wie, czy usługa będzie odpłatna czy nie, co może powodować wątpliwości czy zdecydować się na naprawę. Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy świadczącego usługi jest bezpłatne sprawdzenie zasadności kierowanych do niego zgłoszeń reklamacyjnych – dodaje.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego obrotu.

UOKiK przygląda się również praktykom T-Mobile. W toku jest także postępowanie wyjaśniające wobec P4.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Wielomilionowa inwestycja, która w ostatnich latach wzbudziła wiele kontrowersji. Zamek powstaje w Stobnicy na terenie gminy Oborniki, powiatu obornickiego. Lokalny fotograf, który specjalizuje się w fotografii oraz wideorealizacji z Szamotuł wybrał się za swoim dronem, aby uwiecznić powstawanie tej wyjątkowej budowli.Zobacz, jak wygląda kontrowersyjna inwestycja --->

Kontrowersyjna inwestycja pnie się w górę. Jak teraz wygląda...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Pierwsza od 4 lat wizyta prezydenta Francji w USA

Materiał oryginalny: Sieci komórkowej grozi gigantyczna kara. Nie powinna obciążać klientów tymi kosztami. Zarzuty dla Orange. T-Mobile i P4 też pod lupą - Głos Wielkopolski

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosc
Play to oszuści jakich chyba nie ma za połączenia z infolinią drogie że nie warto dzwonić,a już też od lat ustawiają opłatę tak żeby było spóźnienie z opłatą i żeby skroić 5zl za spóźnienie, poza tym co chwilę opłata jest większa o kilka groszy,a w skali roku wyjdzie na jednym abonecie kilka zl, zwykli złodzieje, ja ostatni rok jestem w play wystarczy tego syfu jakim jest firma play!
S
Sri-mobajl
Sieci komórkowe celowo generują sytuacje wymagające złożenia przez klienta reklamacji, aby na tym zarabiać. Szczyt wyrafinowanego chamstwa.
l
lelo
sieci komórkowe zrobiły z tego biznes w przypadku kontaktu z konsultantem w sprawie usterki lub reklamacji doswiadczyłem to od sieci Play
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie