Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Setki zdrowych drzew wyciętych pod Łodzią. "Nieprzyjemna część inwestycji" ZDJĘCIA

Marcin Darda
Marcin Darda
Setki wyciętych drzew spoczywa wzdłuż drogi, która stanie się placem budowy trzeciego etapu Trasy Górna w gminie Brójce. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi zapowiada, że w trakcie inwestycji zostanie nasadzonych więcej drzew, niż wycięto. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Setki wyciętych drzew spoczywa wzdłuż drogi, która stanie się placem budowy trzeciego etapu Trasy Górna w gminie Brójce. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi zapowiada, że w trakcie inwestycji zostanie nasadzonych więcej drzew, niż wycięto. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>Grzegorz Gałasiński
Setki wyciętych drzew spoczywa wzdłuż drogi, która stanie się placem budowy trzeciego etapu Trasy Górna w gminie Brójce. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi zapowiada, że w trakcie inwestycji zostanie nasadzonych więcej drzew, niż wycięto.

O niemal "apokaliptycznym krajobrazie" poinformowała nas łodzianka, która przejeżdżała przez Giemzów i Stefanów w gminie Brójce (pow. łódzki-wschodni).

- Zszokował mnie fakt, że nie dość, że wycinka trwa na odcinku aż 3,5 kilometra, to na dodatek wycinane są mocne, zdrowe drzewa, aż w sercu ściska - mówi nam łodzianka.

Według informacji, które uzyskaliśmy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, całość wycinki, nie licząc samosiejek, ma sięgnąć dokładnie 346 drzew. Jak tłumaczą urzędnicy ZDW, część drzew została zachowana, a cześć dodatkowo zabezpieczona przed uszkodzeniami na czas robót, jak choćby zabytkowe drzewa przy dworku Giemzów. Przy gotowej trasie ma powstać 28 tys. mkw. nowych zieleńców z krzewami, a poza tym inwestycja zakłada tzw. nasadzenia kompensacyjne, w tym przypadku ma być ich 411.

- Chociaż tyle możemy zrobić dla zrównoważenia strat - informuje ZDW. - Wycinka drzew, to nieprzyjemna część inwestycji drogowej, a w zasadzie zło konieczne, którego nikt nie chce. Jednak jeśli ta droga ma zostać bezpiecznym dojazdem do autostrady A1 i przedłużeniem łódzkiej trasy Górna, budowanej aktualnie przez miasto Łódź, nie dało się jej uniknąć. Istniejąca jezdnia jest wąska – ma około 6 metrów szerokości, a docelowo ma mieć o metr więcej. Do tego dochodzi budowa wzdłuż jezdni: rowów odwadniających, chodników, ścieżki rowerowej i zatok autobusowych. Usunięcie drzew jest uzgodnione i prowadzone za wiedzą właściwych instytucji jak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, jest wydana decyzja środowiskowa, a bez tego drogowcy by takiego wyrębu nie rozpoczęli.

W ramach inwestycji rozbudowie ma być poddane 2,3 km obecnej drogi powiatowej, która ma się stać częścią drogi wojewódzkiej nr 714 (Rzgów - Kurowice) od węzła na autostradzie A1 do planowanego ronda na granicy Łodzi i gminy Brójce, konkretnie ul. św. Rafała Kalinowskiego. W przetargu zwyciężyła firma Budimex, a koszt inwestycji to ponad 27 mln zł. Póki co drogowcy prowadzą roboty ziemne na drodze tymczasowej i tymczasowym przepuście, przed rozpoczęciem rozbiórki mostu na rzece Ner, usuwane są także pnie drzew po wycince.

Generalnie przy okazji budowy III etapu Trasy Górna rozbudowanych będzie m.in. pięć dróg gminnych, nowe skrzyżowania, zjazdy i przepusty, a także chodnik i droga rowerowa, a także kanalizacja deszczowa, oświetlenie uliczne i umocnienie rzeki Ner. Według kontraktu budowa ma się zakończyć 30 czerwca 2023 r. Oddanie do użytku trzeciej części Trasy Górna ma lepiej skomunikować Łódź z autostradą A1, a z Łodzi możliwy będzie trzeci dojazd do jej węzłów. Obecnie do węzłów autostrady A1 z Łodzi można dojechać ulicami Brzezińską i Rokicińską.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany