Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy za kierownicą. Czy jest się czego bać? Będą dodatkowe badania dla kierowców seniorów? PLUSY I MINUSY

PD
Kierowca senior Wady i zalety - zobaczcie na kolejnych slajdach
Kierowca senior Wady i zalety - zobaczcie na kolejnych slajdach ARC
Na drogach szybko przybywa kierowców w tzw. sile wieku. Instytut Transportu Samochodowego informuje, że w 2050 roku osób w wieku powyżej 50. roku życia będzie niemal 50 proc. W Polsce nie ma limitu wieku dla kierowców. Za kierownicą siadają 70-, 80-, a nawet 90-latkowie. Wypadki z udziałem seniorów wzbudzają spore emocje i prowokują do ostrych komentarzy. Pojawiają się pomysły o wprowadzeniu obowiązkowych badać dla kierowców w starszym wieku. Co robić?

Instytut Transportu Samochodowego przebadał w 2017 roku reprezentatywną grupę kierowców z terenu Mazowsza. Mieli co najmniej 50 lat oraz 30-letni staż za kierownicą.

- Wyniki pokazały, że kierowcy, pomimo deklarowanej świadomości wpływu wieku na zdolność bezpiecznego kierowania pojazdami, uznają mimo wszystko wiek za jeden z najmniej istotnych czynników warunkujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym - zauważa autorka badań, Maria Dąbrowska-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Kierowca senior: wady i zalety. Zobaczcie opisy w galerii:

Tymczasem wypadki z udziałem kierowców w podeszłym wieku, co jakiś czas wstrząsają opinią publiczną. Jedno z najgłośniejszych zdarzeń tego typu miało miejsce pod koniec października w Jeziorzanach (Lubartów). 82-latek potrącił jeepem dwie rowerzystki i staranował 5 wozów, bo pomylił pedał gazu z hamulcem.

W listopadzie ub.r. w Warszawie dwie kobiety zostały potrącone przez samochód, którym kierował 92-latek.

Kilka dni temu, 24 kwietnia, w Tarnowskich Górach doszło do tragedii:
Śmiertelny wypadek w Tarnowskich Górach. Zderzyły się dwa samochody osobowe. Nie żyje 73-letni kierowca audi

W naszym kraju liczba osób w wieku emerytalnym zwiększy się już w 2030 roku.

- Zważywszy na to, że aktualnie jest około 8 milionów kierowców w wieku 50 i więcej lat posiadających prawo jazdy kat. B, a ich liczba ulegnie zwiększeniu, należy zadać pytanie, czy ta grupa generuje problemy dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym? - zwraca uwagę Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytut Transportu Samochodowego.

Niepokoją zwłaszcza zmiany biologiczne i mentalne postępujące wraz z wiekiem. Mają znaczący wpływ na umiejętność kierowania pojazdem. Pomimo tego, że duży odsetek kierowców (2/3 badanych) widzi potrzebę odbywania dodatkowych szkoleń. Najbardziej pożądanym typem szkolenia byłoby wskazanie mocnych i słabych stron osób kierujących pojazdem.

Jeśli chodzi o planowanie podróży samochodem, to widać wyraźną różnicę pomiędzy badanymi kobietami i mężczyznami. Te pierwsze zwracają szczególną uwagę na to, by prowadzić auto tylko w dzień, a ci drudzy skupiają się na odpowiednim planowaniu miejsc postoju i odpoczynku. Kobiety znacznie częściej niż mężczyźni planują trasy tak, by uniknąć jazdy w nocy oraz uniknąć niebezpiecznych odcinków. Co ciekawe. kierowcy z Warszawy częściej niż inni unikają jazdy w nocy.

Dwie trzecie z nich jest zdania, że starsi kierowcy prowadzą bezpieczniej, bo mają większe doświadczenie w kierowaniu samochodami, niż młodsi kierowcy. Tyle samo wskazuje, że szybka jazda zawsze jest bardziej niebezpieczna, niezależnie od umiejętności prowadzącego pojazd.

- Osiemdziesiąt proc. wskazuje, że korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, a dla 43 proc. fotoradary są dobrym rozwiązaniem prewencyjnym wobec kierowców łamiących przepisy. Za główną przyczynę dużego zagrożenia w ruchu drogowym w Polsce uznawany jest zły stan dróg (10 proc.), a 52 proc. uważa, że zły stan dróg wymaga ostrożnej jazdy - podkreśla Maria Dąbrowska-Loranc.

A te dramatyczne wypadki? Autorzy badań zwracają uwagę, że osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców, a do tego najbezpieczniejszą (kierowcy powyżej 60. roku życia powodują mniej niż 4,5 tys. wypadków rocznie).

Warto też przemyśleć, czy odbieranie seniorom prawa do prowadzenia samochodów powinno stać się normą.

Autorzy badań podkreślają, że odbieranie uprawnień do kierowania pojazdem osobom starszym powinno mieć miejsce tylko w rzeczywiście uzasadnionych medycznie przypadkach. Edukacja, obok badań lekarskich i nowoczesnej techniki i technologii w pojazdach i na drogach, jest najbardziej skutecznym sposobem na zapewnienie możliwości kierowania jak najdłużej bez stwarzania zagrożeń w ruchu drogowym.

Uniemożliwienie prowadzenia pojazdów przez osoby starsze może być przyczyną ich wykluczenia społecznego, szczególnie dotyczy to osób mieszkających w małych miejscowościach. Światowe analizy poświęcone starszym kierowcom potwierdzają m.in., że seniorzy są bezpieczniejsi niż kierowcy znajdujący się w innych grupach wiekowych i nie wykazują wysokiego ryzyka spowodowania wypadku drogowego, mimo potencjalnych ograniczeń.

Kierowca senior: wady i zalety. Zobaczcie opisy w galerii:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Seniorzy za kierownicą. Czy jest się czego bać? Będą dodatkowe badania dla kierowców seniorów? PLUSY I MINUSY - Dziennik Zachodni

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany