Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody najtańsze na rynku. Auta do 36 tys. zł [ZOBACZ PRZEGLĄD]

AIP
Czy samochody, których cena nie przekracza 36 tys. zł przyciągają nabywców jedynie ceną? Sprawdziliśmy, co mają do zaproponowania najtańsze auta w polskiej ofercie.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2014 r. wyniosło ok. 3800 zł. To oznacza, że najtańszy, nowy samochód można dzisiaj kupić za 8-9 średnich pensji. Dla wielu osób o niższych dochodach nie wygląda to aż tak różowo, ale faktem jest, że droga do własnych czterech kółek jest dzisiaj dużo krótsza niż kiedyś.

Mogło by się wydawać, że najtańsze samochody powinny być rynkowymi przebojami. Tak jednak nie jest, nie ustawiają się do nich kolejki klientów. Ani jedno auto w cenie do 36 tys. zł nie znalazło się w pierwszej dwudziestce podsumowania sprzedaży za 2014 r. Zarówno w kategorii klientów indywidualnych, jak i kategorii modeli kupowanych przez firmy. Dzieje się tak, bo większość z najtańszych propozycji to zbyt małe pojazdy, by pełnić rolę samochodu rodzinnego. A takie głównie są potrzebne Polakom. Czasy, gdy będziemy kupować powszechnie mały samochód jako drugi lub trzeci w rodzinie są dopiero przed nami. Poza tym w naszym kraju samochód jest wciąż wyznacznikiem prestiżu.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia, kto wie, czy nie najważniejsza – rynek wtórny. Przesycony do granic możliwości pozwala kupić interesujące auta w bardzo atrakcyjnych cenach. Choć w większości powypadkowe i często w kiepskiej kondycji technicznej, są wybierane ze względu na niski koszt zakupu. Kto odwiedzie chętnego do posiadania eleganckiej limuzyny jeśli kosztuje ona tyle, co nowy miejski „maluch”? O tym, że ma kilkanaście lat, zużyte podzespoły i wymaga ogromnych nakładów finansowych, właściciel uzmysławia sobie dopiero po pewnym czasie. Nowy samochód w tej samej cenie, choć może mniej okazały, jest pewny od strony technicznej i formalnej, a na dodatek obejmuje go gwarancja mechaniczna i korozyjna. A to bardzo ważne atuty.

Jakość kontra cena

Poziom jakościowy najtańszych samochodów jest zaskakująco wysoki. Co prawda dużo w nich przeciętnego plastiku, ale nie można mieć większych zastrzeżeń do montażu i ogólnej estetyki wnętrz. Pod tym względem nie odbiegają one w większości od droższych modeli. Nawet takich, które kosztują 40–50 tys. zł. Żadne z aut do 36 tys. zł nie ma również problemów z prowadzeniem czy zapewnieniem komfortu jazdy na poziomie oczekiwanym w tej klasie aut. Dowodem na wysoką jakość wielu modeli są gwarancje dawane przez producentów na okres 3, 4, 5, a nawet 7 lat.

Warto też podkreślić wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Tylko dwa z najtańszych na rynku aut otrzymały w testach zderzeniowych przeciętną notę 3 gwiazdek (na pięć możliwych). Aż sześć legitymuje się dobrą oceną 4 gwiazdek, a trzy mogą pochwalić się pięcioma gwiazdkami. Nieźle prezentują się też od strony wyposażenia. Najczęściej montuje się w nich 4 poduszki powietrzne, ale w trzech przypadkach poduszek jest aż 6. Tylko jeden samochód ma 2 poduszki powietrzne. Normę stanowi system stabilizacji toru jazdy. Tylko jedno auto nie ma go w standardowym wyposażeniu.

1. Dacia Logan od 29 900 zł

Silniki: 1.2/75 KM, 1.2 LPG/78 KM, 0.9 TCe/90 KM, 1.5 dCi/75KM, 1.5 dCi/90 KM Długość pojazdu: 4347 mm Pojemność bagażnika: 510 litrów

Właścicielem Dacii jest koncern Renault, dlatego pod blachami nadwozia Logana znajdziemy silniki i podzespoły tego francuskiego producenta. W większości są to rozwiązania, przejęte ze starszych generacji Renault, ale za to tanie i sprawdzone. Logana można więc nie tylko tanio kupić, ale również tanio eksploatować. Próżno szukać w nim finezyjnej estetyki i nowoczesności technicznej, ale mimo to funkcję auta codziennego użytku pięciomiejscowy Logan spełnia znakomicie. Ma też ciekawą gamę silników, obejmującą jednostki benzynowe, wysokoprężne i benzynowe z fabryczną instalacją LPG. Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 000 km.

EuroNCAP: +++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 3 lata lub 100 tys km

2. Dacia Sandero od 29 900 zł

Silniki: 1.2/75 KM, 1.2 LPG/78 KM, 0.9 TCe/90 KM, 1.5 dCi/75KM, 1.5 dCi/90 KM Długość pojazdu: 4058 mm Pojemność bagażnika: 320 litrów

Sandero dowodzi, że najtańszy na rynku samochód wcale nie musi być skromny i mało urodziwy. Nadwozie tego pięciodrzwiowego hatchbacka wygląda całkiem gustownie, wykończenie wnętrza również może się podobać. Sandero nie różni się seryjnym wyposażeniem od Logana, ale góruje nad nim czwartą gwiazdką w testach zderzeniowych Euro NCAP mimo mniejszych rozmiarów. Jak widać tani samochód może być i estetyczny, i bezpieczny. A do tego mieć ciekawą gamę silników, taką samą jak Logan i Logan MCV.

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: + Radio: + Gwarancja: 3 lata lub 100 tys km

3. Ford Ka od 30 700 zł

Silnik: 1.2/69 KM Długość pojazdu: 3620 mm Pojemność bagażnika: 224 litry

Najmniejszy z Fordów dzieli płytę podłogową z Fiatem 500 i jest produkowany w tym samym zakładzie w Tychach. To bardzo dobra rekomendacja, bo „pięćsetka” jest wyjątkowo udanym autem. Poprawność techniczna to jednak zbyt mało, by Ka porywał serca nabywców tak jak Fiat 500. Nie daje też możliwości wyboru silnika i ma tylko 4 miejsca. Ale pod względem wykończenia i walorów trakcyjnych trudno mu cokolwiek zarzucić.

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 2 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: + Radio: + Gwarancja: 2 lata

4. Fiat Panda od 31 990 zł

Silniki: 1.2/69 KM, 0.8 Twinair Turbo/85 KM, 1.3 Multijet/75 KM, 1.3 Multijet II/75 KM, 1.3 Multijet/80 KM Długość pojazdu: 3653 mm. Pojemność bagażnika: 225 litrów

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: + Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 2 lata

Panda jest dojrzałym konstrukcyjnie samochodem, z dobrze rozplanowanym wnętrzem i bardzo udanym podwoziem. Nie wybija się jednak ponad przeciętność segmentu ani estetyką, ani wyposażeniem. Na dodatek ma czteroosobowe nadwozie, co w Polsce uznawane jest raczej za wadę. Trzeba też dodać, że kiedy produkowano ten model w Polsce, jego cena była bardziej przystępna. Teraz Pandy wytwarzane są we Włoszech i kosztują więcej. Na uwagę zasługuje gama silników, bogata jak na tę klasę aut i różnorodna.

5. Kia Picanto od 33 200 zł

Silniki: 1.0 MPI/69 KM, 1.0 LPGi/67 KM, 1.2/85 KM Długość pojazdu: 4058 mm Pojemność bagażnika: 320 litrów

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 6 System ESP: - Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: + Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 7 lat lub 150 tys km

Bliźniak Hyundaia i10 również może poszczycić się sześcioma poduszkami powietrznymi, ale jako jedyny w zestawieniu nie ma układu stabilizacji toru jazdy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w normalnych warunkach drogowych i niezbyt forsownej jeździe elektronika nie musi wspomagać kierowcy, bo podwozie w Picanto, tak jak w i10, radzi sobie świetnie.

6. Volkswagen Up! od 33 590 zł

Silniki: 1.0 (60)/ 1.0 (75) Długość pojazdu: 3540 mm Pojemność bagażnika: 251 litrów

EuroNCAP: +++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 2 lata

Maksymalna nota pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, bardzo dobre podwozie, nieco surowe wnętrze, relatywnie duży bagażnik, czteroosobowe nadwozie – oto model Up!, czyli powtórka ze Skody Citigo i Seata Mii. Chociaż nie do końca, bo Up! ma bogatsze wyposażenie seryjne niż Seat i gorsze niż Skoda. W najtańszej wersji nabywca otrzymuje trzydrzwiowe nadwozie, za pięciodrzwiowe trzeba zapłacić 1400 zł więcej.

7. Dacia Logan MCV od 33 900 zł

Silniki: 1.2 (75)/ 1.2 LPG (75)/ 0.9 TCe (90)/ 1.5 dCi (75)/ 1.5 dCi (90) Długość pojazdu: 4492 mm Pojemność bagażnika: 573 litrów

EuroNCAP: +++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 3 lata lub 100 tys. km

Auto o wymiarach dużego kompaktu za cenę niższą od wielu aut miejskich. W Loganie MCV zestawienie wymiarów nadwozia i ceny jest bardzo korzystne finansowo. Ten model nie ma też konkurencji pod względem kosztu przestrzeni bagażowej. Litr bagażnika w MCV jest najtańszy na rynku. Od strony konstrukcyjnej wszystko wygląda tak samo jak w czterodrzwiowym Loganie – silniki i podzespoły z Renault. Oprócz benzynowców i turbodiesli można kupić także wersje z fabryczną instalacją LPG.

8. Seat Mii od 34 100 zł

Silniki: 1.0 MPI (60)/ 1.0 MPI (75) Długość pojazdu: 3557 mm Pojemność bagażnika: 238 litrów

EuroNCAP: +++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: - Centralny zamek: - Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 4 lata lub 120 tys km

Konstrukcyjny bliźniak Skody Citigo i VW Up! w najtańszej wersji ma trzydrzwiowe, czteromiejscowe nadwozie. Do odmiany pięciodrzwiowej trzeba dopłacić 2300 zł, ale jednocześnie otrzymuje się bogatszy pakiet wyposażenia. Z wyglądu Mii jest trudny do odróżnienia od swoich „braci” z koncernu VW, ale wystarczy rzut oka na spis seryjnego wyposażenia, by wychwycić różnicę. Brakuje w nim wspomagania układu kierowniczego. By je mieć, trzeba wyłożyć 700 zł.

9. Skoda Citigo od 34 520 zł

Silniki: 1.0/60 KM, 1.0 LPG/60 KM, 1.0/75 KM, 1.0 LPG/75 KM Długość pojazdu: 3563 mm Pojemność bagażnika: 251 litrów

EuroNCAP: +++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: + Klimatyzacja: + Radio: + Gwarancja: 2 lata

Czeski „maluch”, bliźniaczy z VW Up! i Seatem Mii, odstaje z całej trójki znacznie bogatszym wyposażeniem. To największy atut Citigo, który poza tym nic więcej nie ma do zaoferowania. Przedział pasażerski razi blachami pozbawionymi plastikowych maskownic i obić tapicerskich. Mocną stronę, zarówno Citigo, jak i bliźniaczych modeli, stanowi maksymalna nota pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, a także podwozie, bardzo pewnie prowadzące samochód. Podobać może się też bagażnik, zaskakująco duży przy tych wymiarach karoserii. Najtańsza Citigo ma trzydrzwiowe nadwozie, do pięciodrzwiowego trzeba dopłacić 1500 zł.

10. Toyota Aygo od 34 900 zł
Silniki: 1.0 VVT-i (69) Długość pojazdu: 3455 mm Pojemność bagażnika: 168 litrów

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 6 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: - Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 3 lata lub 100 tys km

Aygo jest największą nowością w zestawieniu prezentowanych samochodów. Ten model Toyoty właśnie wszedł na rynek i ma sporo do zaoferowania. Przede wszystkim niebanalną stylizację, która zdecydowanie wyróżnia ten samochód nie tylko wśród najtańszych aut. W czołówce zestawienia Aygo plasuje się również dzięki sześciu poduszkom powietrznym.

11. Hyundai i10 od 35 900 zł

Silnik: 1.0 MPI (66) Długość pojazdu: 3665 mm Pojemność bagażnika: 252 litry

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 6 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: + Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 5 lat

Hyundai i10 zmieścił się w naszym zestawieniu, jednak trzeba pamiętać, że chodzi tu o wersję czteroosobową. To właśnie ona kosztuje 35 900 zł, natomiast za większy wariant trzeba zapłacić 1900 złotych więcej. W gamie silnikowej Hyundaia i10 znajdują się trzy silniki, ale wersja czteroosobowa jest obsługiwana przez tylko jedną jednostkę - 1.0 MPI o mocy 66 KM.

12. Renault Twingo od 35 900 zł

Silniki: 0.9 TCe/90 KM, 1.0 Sce/70 KM Długość pojazdu: 3595 mm Pojemność bagażnika: 219 litrów

EuroNCAP: ++++ Poduszki powietrzne: 4 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: + Klimatyzacja: - Radio: - Gwarancja: 2 lata

Obecne Twingo to trzecia generacja miejskiego samochodu, który w 1992 r. zaszokował Europę jednobryłowym nadwoziem. Współczesna wersja oprócz nazwy nie ma nic wspólnego z tamtym autem. Renault zaprojektowało nowe Twingo wspólnie z koncernem Daimler. Nowy Smart ForFour jest konstrukcyjnym bliźniakiem francuskiego „malucha”, a Smart ForTwo blisko z nim spokrewniony.

13. Opel Karl od 35 990 zł

Silnik: 1.0 Ecotec/75 KM Długość pojazdu: 3680 mm Pojemność bagażnika: 195 litrów

EuroNCAP: - b.d. Poduszki powietrzne: 6 System ESP: + Wspomaganie kierownicy: + Centralny zamek: b.d. Klimatyzacja: - Radio: b.d. Gwarancja: 2 lata

Auto, oferowane wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej, ma długość 3,68 m i jest krótsze od Corsy o 34 cm. Pod maską pracuje litrowy trzycylindrowy silnik o mocy 75 KM, zestawiony z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Opel zadbał o wysoki poziom bezpieczeństwa nowego auta. W najtańszej wersji wyposażenie seryjne obejmie między innymi systemy ABS, ESP i TC (kontrola trakcji) oraz 6 poduszek powietrznych.

Podsumowanie

Najtańsze na rynku samochody są naprawdę godne zainteresowania, mają bowiem całkiem sporo do zaoferowania. Nie rozczarowują jakością wykonania, właściwościami jezdnymi, wygodą czy wyposażeniem. Owszem, można pogrymasić w niektórych przypadkach na braki w elementach podnoszących komfort jazdy, można też ponarzekać niekiedy na niewielkie gabaryty. Ale generalnie, poziom tych samochodów trzeba uznać za relatywnie wysoki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Samochody najtańsze na rynku. Auta do 36 tys. zł [ZOBACZ PRZEGLĄD] - Express Ilustrowany

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany