S19. Przez długi tunel dotrzemy z Rzeszowa do Babicy

Bartosz Gubernat
Na Podkarpaciu w pobliżu Rzeszowa w budowie są już dwa odcinki drogi ekspresowej S19, a w przygotowaniu są projekty na kolejne. Pierwsze trasy mają być gotowe do sierpnia tego roku
Na Podkarpaciu w pobliżu Rzeszowa w budowie są już dwa odcinki drogi ekspresowej S19, a w przygotowaniu są projekty na kolejne. Pierwsze trasy mają być gotowe do sierpnia tego roku K.Baranowska
Nieco ponad 6 mln zł będzie kosztować przygotowanie koncepcji drogi ekspresowej S19 na odcinku od Rzeszowa do Babicy.

- To dokument, na podstawie którego powstanie ostateczny projekt drogi. Opracowanie koncepcji zleciliśmy firmie Promost Consulting z Rzeszowa. Jej zadaniem będzie nie tylko zaproponowanie rozwiązań technicznych na budowie, ale także kompleksowa analiza geologiczna terenu. Wartość umowy, którą właśnie podpisaliśmy to nieco ponad 6 milionów złotych - mówi Joanna Rarus, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

W kierunku Lublina powstanie szybciej

Zgodnie z rządowym planem, trasa ekspresowa S19 ma być najważniejszym połączeniem drogowym przecinającym największe miasta wschodniej Polski. Docelowo ma mieć 609 kilometrów, między przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy, a granicą ze Słowacją w Barwinku.

Podkarpacki odcinek ma liczyć 174 km, ale na razie ogranicza się wyłącznie do fragmentów. Pierwszy to połączenie między autostradowym węzłem „Rzeszów-Wschód” a Stobierną. Drugi zaczyna się na węźle A4 „Rzeszów-Zachód” i prowadzi do drogi krajowej nr 4 w Świlczy.

W budowie są aktualnie dwa kolejne odcinki - Stobierna-Sokołów Młp., a także wart 342 mln złotych fragment Świlcza - Kielanówka. Do wykonania jest tu 6,3 km drogi, która ma powstać do sierpnia tego roku.

Jak zapewniła nas niedawno Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy ministra infrastruktury i budownictwa, między Rzeszowem a Lublinem wszystkie odcinki S19 zostały już skierowane do realizacji i posiadają pełne zabezpieczenie finansowe.

Poza trasą Stobierna - Sokołów Młp. w budowie jest już także 9,8 km obejmujących zachodnią obwodnicę Lublina. Między budowanym już węzłem „Rzeszów-Południe” w Kielanówce a Barwinkiem inwestycja będzie znacznie bardziej skomplikowana i droższa.

Dwie jezdnie, cztery pasy i tunel

Fragment do Babicy, dla którego Promost Consulting opracowuje koncepcję ma być pierwszym, jaki zostanie oddany do użytku.
- Na tym odcinku powstanie tunel o długości około 1,35 km, pięć estakad, wiadukt, przejazd gospodarczy oraz kilka przejść dla zwierząt. Droga będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przetarg na jej zaprojektowanie i budowę zamierzamy ogłosić pod koniec 2018 roku, a wykonawca na realizację zadania dostanie najpewniej trzy lata - wyjaśnia Joanna Rarus z GDDKiA. Oznacza to, że jeśli terminów uda się dotrzymać, droga powstanie do 2021 roku.

W kierunku Domaradza powstaną jeszcze trzy tunele, o długości 1,75, 1,6 i 1,2 km. W ministerstwie zapewniają, że pieniędzy na budowę drogi nie zabraknie. Nawet, jeśli trzeba będzie ograniczyć zakres inwestycji zaplanowanych przez poprzednią ekipę rządzącą w rządowym planie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Jego wartość oszacowano na 207 mld złotych, podczas gdy w budżecie zabezpieczono na ten cel 100 mld zł.

Wideo

Materiał oryginalny: S19. Przez długi tunel dotrzemy z Rzeszowa do Babicy - Nowiny

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbyszek
W dniu 26.01.2017 o 13:50, t napisał:

 Chłopie, co ty piszesz? Widziałeś kiedyś przetarg "zaprojektuj i zbuduj" bez programu funkcjonalno-użytkowego?? Zastanów się zanim napiszesz... 

Oczywiscie ,,inzinieze"

t
t
W dniu 26.01.2017 o 12:03, Andrzej napisał:

Tak naprawde to moze ktos powie na co ta koncepcja za 6 mln zl, pozniej program funkcjonalno-uzytkowy a dopiero pozniej przetarg na projektoj-wybuduj?W calym kraju po decyzji srodowiskowej oglasza sie przetarg na projektuj-wubuduj. I tym razie chodzi o odlozenie budowy na lata...

 


Chłopie, co ty piszesz? Widziałeś kiedyś przetarg "zaprojektuj i zbuduj" bez programu funkcjonalno-użytkowego?? Zastanów się zanim napiszesz...

A
Andrzej

Posel Poreba niczego nie wymusil na Unii. Jak dotychczas to skutecznie blokowal wszelkie dzialania przy S-19. Tak naprawde to moze ktos powie na co ta koncepcja za 6 mln zl, pozniej program funkcjonalno-uzytkowy a dopiero pozniej przetarg na projektoj-wybuduj?W calym kraju po decyzji srodowiskowej oglasza sie przetarg na projektuj-wubuduj. I tym razie chodzi o odlozenie budowy na lata...

m
marek

Poseł Poręba wymusił na uni że dołoży 70 mln Euro do budowy S-19 ale nie na projekty i nie na koncepcję tylko do budowy.Dlaczego oddział GDAKA Rzeszów czeka z ogłoszeniem przeargów na zasadzie projektuj -buduj odcinaka Rzeszów_Barwinek czy myszą sie teraz tam dogadywać.A może trzeba ten oddział odświerzyć i przewietrzyć bo niektórzy chyba tam za długo zasiadają na ciepłych stołkach.

B
Burczysław

Może Pani Rarus odpowie jeszcze dlaczego do dnia dzisiejszego nie powstał projekt budowlany na odcinek od Lutoryża do Barwinka, pomimo, że umowa na ten zakres była zawarta ok 2009 roku z Arcadisem.. A teraz nagle powstaje koncepcja (!) na kilka kilimetrów i realizacja w trybie projektuj-buduj, czyli w praktyce problemy. Aha i jak przetarg gdaka ogłosi pod koniec 2018 roku to sama procedura potrwa najmarniej kilka miesięcy więc ten 2021 to nie wiem skąd im się wziął.

s
stani

Ciesze sie ze nareszcie ktos pomyslal o drodze szybkiego ruchu Rzeszow - Barwinek bo to jest jedna katastrofa jezdzic nia tak czesto jak ja. Szkoda tylko ze do ok.2021r to jeszcze sporo czasu!

m
mmm

Dobrze, że wreszcie, pomimo niebywałej wręcz, maniakalnej niechęci PO-lityków powstanie S19. Szczególnie potrzebny jest odcinek od południa Rzeszowa do granicy, który pozwoli bezpiecznie i szybko ominąć krętą i niebezpieczną starą 19 (wcześniej 9).

W
Wacek

Jarek chyba ma już plan na ten ,,układ rzeszowski,,,niektórych chce postawić do kąta a innym zagwarantować wczasy w ośrodku odosobnienia.I jedni i drudzy wtedy nie muszą już odkładać ani na czarna godzinę ani na wyższą emeryturę bo emeryturę będą mieli zagwarantowaną przez państwo.

W
Wladysław

A co z poprzednim dyrektorem MZD Rzeszów wygrał w Sadzie Pracy ten wniosek, że naczelnik go zwolnił z funkcji dyrektora.Już raz był zwalniany ale się odgrażał że wróci i wrócił.Ma chyba jakieś ostre haki na zarząd miasta.Nie ma to jak rodzinka,kiedy się ma takich w rodzinie to synek może na razie spać spokojnie.Nadal chyba w UM pracują resortowe dzieci.

p
petetka

W Świlczy nie ma drogi krajowej nr 4, tylko jest droga krajowa nr 94.

K
Krystyna

W W oddziale Gdaka może ktoś z rodziny szefów spółki która wygrała tą koncepcję.Bo podobnie było w MZD Rzeszów gdzie 100% udział w spółce ma gmina Rzeszów i nie było problemów z wygrywaniem przeargów,bo jeszczeprzezd ogłoszeniem warunki były znane w domu jednego dyrektora.Co się zmieniło niewiele nadal członek rodziny teraz ten członek rodziny pracuje w innym dziale ale nadal w UM.Układczreszowski nadal trzyma się razem,w myśł zasady trzymajmy się razem bo wisieć będziemy osobno.

K
Km
W dniu 23.01.2017 o 17:29, Dopytywacz napisał:

Po co taka droga na takim zadoopiu??? Niech mi ktoś łaskawie wytłumaczy.

Kiedy ostatnio jechałeś przez to zadupie ?

Zanim coś napiszesz włącz myślenie, używanie mózgu nic nie kosztuje.

m
mb

6 mln za szkic/mysl/pomysl/wizje... jakies kpiny!!!! moze to chodzi pln przed denominacja???

K
Krzychu

Ta droga jest od dawna potrzebna. Ja nie wiem dlaczego zamiast znacznie przyspieszyć jej budowę ponownie się ją odwleka. 19 miesięcy na jakąś wizję??? Potem wyjdzie że na projekt ze dwa lata im trzeba będzie, a jak już zaczną jakimś cudem budowę to przez nieprzewidziane komplikacje wyjdzie,że skończą odcinek w 2030 roku.Takim systemem to tej drogi za 30 lat nie skończą. Tutaj trzeba wyjechać w teren na ostro i zacząć wszędzie od razu. Jak to mówi Hardkorowy Koksu... nie ma lipy trzeba napier...Ć!!!

w
wiesław

To że coś się ruszyło szlakiem S-19 to determinacja europosła Tomasza Poręby który robi sam co może aby droga na Południe od Rzeszowa powstała jak najszybciej>może to nie dużo ale Unia dołożyła 70 mln zł do tej inwestycji.Dobrze że nikt nie posłuchała europosłanki (blondynki z Cisnej) bo ta chciała poprowadzić szlak na południe przez Ukrainę.Ta kobieta ju z narobiła bigosu podczas wyborów podobno pod..do Tuska .marszałka bo chyba bała się wybra wybory zamiast niej.Ale co my na Podkarpaciu mamy z tej naiwnej blondynki.

Dodaj ogłoszenie