Rzecznik Praw Pacjenta o historii z Tczewa: pacjentka zmarła, nie doczekawszy się pomocy

(o)
75-letnia kobieta zmarła, nie doczekawszy się pomocy medycznej (zdjęcie ilustracyjne)
75-letnia kobieta zmarła, nie doczekawszy się pomocy medycznej (zdjęcie ilustracyjne) fizkes/gettyimages.com
Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta zabrał głos w sprawie śmierci pacjentki z Tczewa, którą jako pierwszy opisał portal tcz.pl. Ciężko chora kobieta zmarła po tym, jak nie udało jej się otrzymać pomocy medycznej.

Wnuczka 75-latki próbowała wezwać pomoc dla swojej babci w czasie, gdy w Polsce notowano wiele nowych zakażeń koronawirusem i szpitale nie nadążały z przyjmowaniem pacjentów. Od dyspozytora pogotowia usłyszała, że na wolną karetkę trzeba czekać kilka godzin. Kobieta próbowała więc załatwić dla babci wizytę pobliskiej przychodni, gdzie usłyszała, że nie ma wolnych miejsc – według relacji kobiety, którą przytacza Onet, zaproponowano jej teleporadę, ale dopiero po weekendzie.

Stan 75-latki wciąż się pogarszał, do tego stopnia, że kobieta straciła przytomność kilka godzin po pierwszym telefonie na 112. Wnuczka kobiety ponownie wezwała karetkę. Ta przyjechała po 4,5 godzinach od pierwszego telefonu. Mimo podjętej przez ratowników reanimacji pani Jadwiga zmarła.

Jak czytamy w Onecie, choć kobieta zmarła w piątek, to już trzy dni wcześniej jej rodzina sygnalizowała w przychodni, że dzieje się coś złego.

Sprawę śmierci 75-latki zbadał Rzecznik Praw Pacjenta.

W omawianym przypadku, stan zdrowia Pani Jadwigi nie został zweryfikowany – Centrum nie oceniło, czy w przypadku pacjentki istnieje zagrożenie zdrowia lub życia. Sytuacja ta stanowi jaskrawe naruszenie praw pacjenta. Niestety, Pani Jadwiga zmarła w swoim mieszkaniu, nie doczekawszy się pomocy ani ze strony personelu medycznego przychodni, ani Zespołu Ratownictwa Medycznego – opiniuje Rzecznik Praw Pacjenta.

Przychodnia, do której zgłaszała się 75-latka musi opracować przejrzystą procedurę ustalania kolejności dostępu pacjentów do świadczeń zdrowotnych, która ma trafić do RPP oraz zostać zaprezentowana pacjentom w widocznym miejscu w przychodni. Rzecznik nakazał też, by z zakresu stosowania tej procedury został przeszkolony personel.

Źródło: Onet

Czy wzrośnie opłata za ZUS?

Wideo

Materiał oryginalny: Rzecznik Praw Pacjenta o historii z Tczewa: pacjentka zmarła, nie doczekawszy się pomocy - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie