Rusza remont linii kolejowej Warszawa - Poznań

Artykuł sponsorowany

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczną w czerwcu modernizację linii kolejowej nr E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz, której znaczna część przebiega przez województwo łódzkie. Inwestycja zaplanowana jest na 3,5 roku, a dzięki niej po trasie pociągi będą sprawnie jeździć przez kolejne kilkadziesiąt lat.
Modernizacja trasy E 20 Warszawa – Poznań jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych. Remont nie obejmował wtedy pełnego zakresu prac, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały środki z unijnego instrumentu finansowego CEF, aby dokończyć modernizację trasy Warszawa – Poznań i tym samym zapewnić jej sprawne funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat. W ramach modernizacji wymienionych zostanie 659 kilometrów sieci trakcyjnej, 269 rozjazdów oraz cały system sterowania ruchem kolejowym. Nowa sieć trakcyjna o grubszym przekroju oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym znacznie poprawią przepustowość linii – po trasie będzie mogło pojechać równocześnie więcej pociągów. Pociągi regionalne nie będą już musiały oczekiwać na przejazd pociągów dalekobieżnych, umożliwiony zostanie również wjazd na szlak kilku pociągów jednocześnie. Na trasie Sochaczew – Swarzędz powstaną trzy Lokalne Centra Sterowania w nowych budynkach w Koninie, Kutnie i w Łowiczu, które będą zarządzać całym ruchem na tej trasie.

Plan modernizacji zakłada również remont 17 przejazdów kolejowo – drogowych oraz przebudowę wiaduktów i mostów, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa podróżujących. W Koninie i Łowiczu powstaną dwa wiadukty drogowe. W Łowiczu, w miejscu obecnego, często zamykanego i utrudniającego ruch samochodów przejazdu kolejowo – drogowego, przy ul. 3 Maja powstanie wiadukt drogowy, udrożniający ruch w tej części miasta. Inne istotne prace budowlane na terenie województwa łódzkiego to przebudowa przejazdu kolejowo – drogowego przy ul. Łąkoszyńskiej w Kutnie, przebudowa przejścia dla pieszych na połączeniu ul. Krośniewickiej z ul. Majdany w Kutnie a także remont wiaduktu pod którym przebiega ulica dr Antoniego Troczewskiego.

Projekt zakłada także kompleksową modernizację głównych stacji na trasie – Podstolice, Konin, Koło, Łowicz i Kutno oraz przystanków osobowych: Leonów, Mysłaków, Konin Zachód i Kutno-Azory. Powstaną nowe, wysokie i lepiej oświetlone perony wyposażone w wiaty, ławki, barierki oraz nowoczesne tablice informacyjne, zapewniające pełną i czytelną informację pasażerską. Na stacji Kutno zostanie przebudowane i wyposażone w kamery przejście podziemne dla pieszych, natomiast na stacji Łowicz planowana jest likwidacja istniejącej kładki dla pieszych i wybudowanie nowego przejścia podziemnego. Wszystkie stacje dostosowane zostaną również do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. dzięki nowo wybudowanym pochylniom, windom przy wyjściach na perony, miejscom oczekiwania dla osób poruszających się na wózkach a także specjalnej nawierzchni peronów, wyposażonej w ścieżki prowadzące, dotykowe oraz kierunkowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Kompleksowa modernizacja stacji kolejowych ma na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa i standardu podróży.

W celu skrócenia prac budowlanych z 51 do 24 miesięcy planowane jest zamknięcie odcinka Podstolice – Konin od czerwca 2017 roku do lipca 2018 roku oraz w następnej kolejności odcinka Konin – Barłogi od lipca 2018 roku do czerwca 2019 roku. Na czas zamknięcia tych odcinków dla komunikacji regionalnej uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza – będą to zarówno bezpośrednie połączenia z Konina do Poznania, z wykorzystaniem autostrady A2, jak i połączenia między Wrześnią a Koninem, z postojami w pobliżu kolejowych stacji i przystanków. Organizatorem autobusowej komunikacji zastępczej jest Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, z którym ściśle współpracują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Natomiast pociągi dalekobieżne, jadące bezpośrednio z Warszawy do Poznania zostaną poprowadzone objazdem przez Gniezno i Inowrocław.
obrazek1
Aktualne informacje na temat inwestycji, w tym zakres prac, zdjęcia z realizacji inwestycji, planowane zamknięcia i rozkład jazdy dostępne są na stronie www.poznan-warszawa.pl
Całkowita wartość inwestycji to 2,6 miliardy zł, z czego prawie 2 miliardy to dofinansowanie w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF (Connecting Europe Facility).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany