Do zajezdni przy ul. Telefonicznej dotarła właśnie kolejna, szósta już pesa swing z zamówionych w Bydgoszczy dwunastu nowoczesnych tramwajów. Pozostałe mają znaleźć się w Łodzi do października. Cztery z nowo kupionych pes już wyjechały na trasę „czternastki”, piąta pojawi się tam w przyszłym tygodniu.
Swingi, teraz lekko zmodernizowane na życzenie miejskiego przewoźnika (50 miejsc siedzących oraz o jedno więcej dla inwalidy, lampy nad drzwiami doświetlające perony po zmroku), łodzianie doskonale już znają – 22 takie tramwaje kupiono w 2015 roku do obsługi zmodernizowanej trasy W-Z. Uzupełniły one niskopodłogowy tabor z lat 2007-2008 jeżdżący po trasie ŁTR (15 cityrunnerów i 10 pes tramicus).
Ale nowe swingi to tylko część tegorocznych zakupów MPK. Parę dni temu przyjechały z Bochum dwa tramwaje NF6D. I choć miłośnicy nowoczesności będą kręcić nosem, że kupujemy „starocie”, to za tą transakcją przemawia kilka argumentów: 25-letnie wagony są w bardzo dobrym stanie technicznym; koszt jednego to niecałe 100 tys. euro ( pesa jest siedem razy droższa); tramwaj ma w 70 procentach niską podłogę. Do końca br. w Łodzi znajdzie się 15 „bochumów”. W sumie więc nowych oraz starych (ale w miarę nowoczesnych) tramwajów przyjedzie w tym roku aż 27.
Również w bieżącym roku, do końca listopada, ma się zakończyć budowa hali w zajezdni przy ul. Telefonicznej. Będzie ona przeznaczona tylko do obsługi wagonów niskopodłogowych – pes i cityrunnerów W obiekcie o powierzchni blisko 4 tys. mkw znajdzie się pięć torów, na każdym będzie można serwisować równocześnie dwa tramwaje. Koszt tej inwestycji wyniesie nieco ponad 10 mln zł. Kolejne 6 mln pochłonie wybudowanie nowego obiektu podstacji trakcyjnej.
Co jeździ po łódzkich torach?
Tramwajowy tabor łódzkiego MPK stanowią przede wszystkim jednoczłonowe wagony „osiemsetpiątki”. Jest ich aż 406, w kilku odmianach:
- 805Na – 196 sztuk
- 805 Na (z nowym nadwoziem) – 142 sztuki
- 805N Enika 3D – 4 sztuki
- 805N Elin – 12 sztuk
- 805N Woltan – 2 sztuki
- 805N Woltan 3D – 50 sztuk.
Wszystkie niestety mają wysoko umieszczoną podłogę, więc trzeba do nich wchodzić po stopniach.
Na tabor przegubowy (82 tramwaje) składają się:
Cityrunner – 15
Pesa 122 N – 10 sztuk
Pesa 122 Nal Swing – 22 sztuki
oraz używane niemieckie pojazdy
Duewag GT6 – 5 sztuk
Duewag GT8N (niskopodłogowy) – 10 sztuk
Siemens (Duewag) M6S – 5 sztuk
Duewag M8C – 4 sztuki
Duewag M8CN (po modernizacji) – 10 sztuk
Siemens NF6D – 1 sztuka
(w tych liczbach nie uwzględniono tegorocznych nabytków, które już znalazły się w Łodzi)
Pogoda na weekend:
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Opozda podjęła decyzję w sprawie Vincenta. Królikowski nie ma tu nic do gadania
- Ostrzegamy: Daniel Martyniuk znowu "śpiewa". Ekspertka wysyła go na oddział
- Dawno niewidziana Szostak na imprezie. Bardzo się zmieniła [ZDJĘCIA]
- Roksana Węgiel i Kevin Mglej wezmą nowy ślub! Sensacyjne szczegóły tylko u nas