Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rada Miejska w Łodzi uchwaliła absolutorium dla prezydent Łodzi, Hanny Zdanowskiej

Mirosław Malinowksi
Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi przemawia na środowej sesji.
Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi przemawia na środowej sesji.
Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi uzyskała absolutorium za wykonanie budżetu miasta w 2017 r. "Za" było 26 radnych koalicji PO-SLD w Radzie Miejskiej Łodzi, przeciw 12 radnych PiS i radny niezrzeszony Marcin Zalweski, a jedna osoba (radne niezrzeszona Urszula Niziołek-Janiak) wstrzymała się od głosu. Ku zaskoczeniu radnych prezydent Zdanowska pojawiła się na sesji i wygłosiła przemówienie (dotychczas tego unikała, w tej kadencji była jedynie na kilku sesjach z 72). Po uchwaleniu absolutorium sesja została przerwana. Ma być kontynuowana dzisiaj o godz. 10.

Dyskusja nad udzieleniem absolutorium rozpoczęła się o godz. 18.05, a zakończyła o godz. 22.10. Prezydent Zdanowska pojawiła się na sali już po zakończeni fazy dyskusji, a przed głosowaniem. Oto treść jej przemówienia do radnych:

"Przyszłam tu nie ze względu na krzyki opozycji, nie z obawy przed kolejną groźbą okupacji urzędu miasta, nie po to, by przekonywać polityków PIS, że Łódź jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się miast w Polsce.
Przyszłam, aby łodzianom podziękować i przeprosić, a wszystkich mieszkańców zapewnić, że czas największych, ale też najbardziej uciążliwych zmian w mieście dobiega końca.
Dziękuję wszystkim łodzianom, bez których wsparcia, zaangażowania i cierpliwości, nic z tego co wydarzyło się przez ostatnich kilka lat - nie byłoby możliwe.
Razem dokonaliśmy rzeczy niezwykłych. Tylko w ciągu czterech ostatnich lat bezrobocie w mieście spadło o połowę, do najniższego poziomu w ciągu ostatnich 30 lat.
Rozpoczęliśmy największy remont w historii Łodzi, żadne inne miasto nie prowadziło dotąd rewitalizacji w tak wielkiej skali.
Uruchomiliśmy projekt Nowego Centrum Łodzi, dzięki któremu Łódź jest dziś jednym z najatrakcyjniejszych miejsc do inwestowania w naszej części Europy.
Dowodem na to jest boom gospodarczy i rekordowa ilość prywatnych inwestycji w nowe biurowce, hotele, mieszkania w ścisłym centrum miasta.
Zmodernizowaliśmy kilometry torowisk, przebudowaliśmy kilkadziesiąt ulic, wyremontowaliśmy setki chodników, zbudowaliśmy sieć dróg rowerowych. Od kilkudziesięciu lat nie budowano i nie remontowano w Łodzi tyle co teraz.
Przywracamy zieleń w centrum miasta, jako pierwsi w Polsce zostaliśmy gospodarzem wystawy EXPO poświęconej ekologii, sadzimy drzewa, modernizujemy stare i tworzymy nowe parki, zielone skwery, ulice ogrody.
W ostatnich latach powstało kilkadziesiąt nowych placów zabaw, szkolnych boisk , miejsc relaksu i wypoczynku, z tężniami, siłowniami i elementami do miejskiej gimnastyki. Dokończenie budowy stadionu ŁKS i żużlowego Orła będzie przypieczętowaniem programu modernizacji łódzkich obiektów sportowych, który objął łącznie kilkanaście stadionów, hal sportowych, basenów i boisk treningowych, które są już teraz na europejskim poziomie.
Otworzyliśmy urząd na mieszkańców, rozbudowaliśmy system konsultacji społecznych, stworzyliśmy najlepszy budżet obywatelski w kraju. Wyjątkową opieką otoczyliśmy seniorów, reformujemy z sukcesami miejską służbę zdrowia, a dzięki miejskiemu programowi In Vitro rodzą się wyczekiwane przez swoich rodziców dzieci.
Odbudowaliśmy zaufanie i miłość do naszego miasta.
Jestem z miasta Łodzi – to znów brzmi dumnie.
To jest nasz wspólny, łódzki sukces, za który wszystkim mieszkańcom chciałabym serdecznie podziękować. To przede wszystkim Wasza zasługa.
Wiem doskonale, że te wszystkie zmiany nie przebiegały bezboleśnie.
Rekordowa liczba inwestycji drogowych to dla wielu kierowców dodatkowe minuty spędzone w korkach.
Reforma systemu komunikacji miejskiej, przebudowa torowisk, tworzenie nowych przystanków i centrów przesiadkowych, to kłopoty z poruszaniem się po mieście. Rewitalizacja całych kwartałów to z kolei stres, nerwy związane z przeprowadzkami i zmianą otoczenia.
Przy tej skali inwestycji i liczbie realizowanych projektów, przy takim rozmachu zdarzają się błędy, złe decyzje i opóźnienia.
Za to wszystko jeszcze raz przepraszam, bo wiem jak potrafi to być irytujące i uciążliwe.
Wiem o tym, bo rozmawiałam z mieszkańcami o tych wszystkich problemach, byłam w każdej dzielnicy, na każdym osiedlu. Pokazałam, że urząd potrafi wycofać się z błędnych planów lub korygować je pod wpływem sugestii łodzian.
Udowodniłam też, że potrafię podejmować trudne, niepopularne decyzje gdy wymaga tego interes miasta i zdecydowanej większości mieszkańców.
Wiem też, że pomimo skali i szybkości zmian, w kilka lat nie nadrobimy kilkudziesięciu lat zaległości.
Mam przed oczami te miejsca, które straszą swoim wyglądem, które nieustannie przypominają nam jak długą drogę musimy przejść zmieniając biedne, postindustrialne miasto w nowoczesną europejską metropolię.
Mam świadomość, że na każdą remontowaną ulicę przypada druga, która także potrzebuje remontu.
Przepraszam, że nie udało nam się zrobić więcej, że nie zrobiliśmy wszystkiego, ale było to po prostu niemożliwe.
Zmieniamy nasze miasto wykorzystując rekordowe dotacje z Unii Europejskiej i innych źródeł zewnętrznych. Robimy to z głową, cały czas pamiętając o konieczności zachowania stabilności budżetu. Przez cały ten czas wszystkie wskaźniki utrzymywaliśmy na bezpiecznym poziomie. Zostało to potwierdzone opiniami Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz niezależnymi opiniami międzynarodowych ekspertów i firm ratingowych. Dokładną sytuację finansową miasta zreferował Państwu Pan Skarbnik Krzysztof Mączkowski.
Podsumowując: zadania są realizowane, finanse miasta pod pełną kontrolą, a ja proszę państwa o udzielenie absolutorium.
I idźmy do przodu!
Przed nami ostatnie tak wielkie wyzwania i utrudnienia. Po raz ostatni muszę poprosić Was o jeszcze trochę cierpliwości, wyrozumiałości, i zrozumienia. Robimy to naprawdę dla nas wszystkich.
W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy spotkamy ekipy budowlane na Gdańskiej i Wschodniej oraz w parku Sienkiewicza. Niebawem pojawią się także na ul. Jaracza, Tuwima i Traugutta, w parku Moniuszki oraz w kamienicach przy ul. Włókienniczej, Tuwima, Narutowicza czy Sienkiewicza. Wszystkich projektów rewitalizacyjnych będzie ponad setka, wszystkie zakończą się do 2022 r.
Rewitalizacja to inwestycje o wartości miliarda złotych. W ośmiu kwartałach w centrum, wyremontowane zostaną wszystkie należące do miasta kamienice. Powstaną w nich mieszkania dla łodzian, także tych potrzebujących specjalnej pomocy i opieki. W parterach powstaną lokale użytkowe, a w nich nowe sklepy i lokale usługowe dla mieszkańców Śródmieścia. Pojawią się nowe świetlice środowiskowe i artystyczne oraz biblioteki.
Wszystkie miejskie kamienice zostaną podłączone do miejskiej sieci cieplnej, każda wspólnota, każdy prywatny właściciel będzie mógł zrobić to samo. Mamy realną szansę wymiany wszystkich starych pieców na terenach rewitalizowanych i pozbycia się problemu smogu w centrum miasta.
Obok kamienic mieszkalnych, odnowione zostaną też ważne dla miasta zabytki. Są wśród nich m.in. sąsiadujące z Manufakturą domy robotnicze Poznańskiego, wille Meyera przy ul. Moniuszki, oraz pałac Steinertów z otwartym dla mieszkańców ogrodem.
W centrum powstanie siedem zupełnie nowych ulic. Zgodnie z życzeniem mieszkańców, staną się one zielone i przyjazne pieszym. Dzięki uspokojeniu ruchu będzie mniej hałasu. Na wszystkich ulicach pojawią się rzędy drzew, a chodniki zostaną poszerzone. W sumie posadzonych zostanie prawie dwa tysiące drzew.
W programie rewitalizacji zazielenimy także plac Wolności i pasaż Schillera. Przebudujemy rynek Starego Miasta i plac Komuny Paryskiej, stworzymy też zupełnie nowy pasaż Majewskiego, który połączy ul. Włókienniczą i Jaracza. Będą to atrakcyjne przestrzenie publiczne, w których łodzianie będą mogli spotykać się i relaksować.
Nie do poznania zmieni się także Księży Młyn. Na jego odnowę miasto przeznaczy 60 milionów złotych. Za te pieniądze wyremontowane zostaną domy robotnicze z mieszkaniami komunalnymi. W parterach powstaną pracownie artystyczne oraz Klub Księżego Młyna prowadzony przez mieszkańców osiedla. Między domami utworzony zostanie pieszo-rowerowy pasaż do spacerów i zielony parking.
Rewitalizacja to nie tylko inwestycje w tworzenie wysokiej jakości przestrzeni do mieszkania i życia, ale także wsparcie w znajdowaniu pracy, rozpoczynaniu działalności oraz zdobywaniu nowych umiejętności, kwalifikacji i dodatkowego wykształcenia. Na wsparcie łodzian w powrocie do pracy i zdobywaniu nowych kwalifikacji wydamy w sumie ponad 300 milionów złotych.
Zmieni się Stare Polesie, gdzie inwestycje obejmują przede wszystkim zazielenianie ulic i budowę tzw. parków kieszonkowych, czyli tworzenie skwerów na wolnych działkach między kamienicami.
Przed nami także duże inwestycje w komunikację, w ekologiczny transport zbiorowy zainwestujemy łącznie kilkaset milionów złotych.
Za 660 mln złotych wyremontowanych zostanie 11 km torowisk, jezdni i chodników. Na ulicach Nowowęglowej oraz Broniewskiego powstaną całkowicie nowe odcinki torów. Zakupimy 30 nowych tramwajów.
Jeszcze w tym roku, rozpocznie się przebudowa al. Śmigłego-Rydza, w miejscu obecnego torowiska powstanie wspólny pas dla autobusów i tramwajów.
Obecne wiadukty zostaną rozebrane, a w to miejsce powstaną nowe. Tramwaje będą jeździły na poziomie zero. Między wyniesionymi jezdniami dla aut powstanie przystanek tramwajowo-autobusowy, do którego piesi będą mieli bezpieczne dojście. Przebudowane zostaną również skrzyżowania z Tymienieckiego, Zbiorczą i Milionową.
Wyremontujemy ulicę Dąbrowskiego. Oprócz równej nawierzchni powstaną także nowe chodniki, droga rowerowa oraz wydzielone, zielone torowisko.
Przebudujemy także ul. Wojska Polskiego od Franciszkańskiej do Strykowskiej. Powstanie nowy odcinek torowiska, który będzie przebiegał pod ul. Inflancką. Za nią, w rejonie przystanku Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, powstanie krańcówka tramwajowa.
Torowisko na ulicy Wojska Polskiego zostanie wydzielone. Przebudowane zostaną także zatoki autobusowe oraz perony, które zostaną wyniesione, tak aby łatwiej było wsiadać do tramwajów.
W Centrum dokończymy budowę Nowowęglowej, która powstaje dokładnie nad tunelem kolejowym, którym pociągi dojeżdżają do podziemnej stacji Łódź Fabryczna.
W ramach inwestycji powstają specjalne łączniki, które umożliwią wjazd na ulicę Kopcińskiego. Wybudowana zostanie także nowa pętla autobusowa przy Wydawniczej.
Zarezerwowany zostanie także teren pod torowisko, które ma tam powstać w ramach projektu Tramwaj dla Łodzi. Pojawi się także dużo zieleni. Zasadzonych ma zostać 300 drzew oraz 4,5 tys. krzewów.
Około 50 mln złotych pochłonie w tym roku utwardzenie dróg gruntowych oraz modernizacja chodników w poszczególnych dzielnicach.
Zadania te prowadzone są w ramach kilku programów: ISPA, Sikawa, Andrzejów, konkursów dla rad osiedli oraz planu dla dzielnic.
Szanowni Państwo
To nie są plany, wizje czy wizualizacje. To wszystko już się dzieje. Wystarczy wyjść z tej sali, rozejrzeć się dookoła, przypomnieć sobie jak wyglądała ul. Piorkowska 10 lat temu, jak wyglądał dworzec fabryczny, przypomnieć sobie jak my sami, łodzianie ocenialiśmy nasze miasto. Przypomnieć sobie tamten smutny nastrój, gdy mogliśmy tylko z podziwem patrzeć na zmieniający się Poznań, Wrocław czy Gdańsk.
Te czasy na szczęście minęły.
Gdy kilka lat lemu powiedziałam, że Łódź może stać się Mediolanem Wschodu, wiele osób pukało się w czoło, dziś gdy o tym wspominam ludzie uśmiechają się, puszczają oko, podnoszą kciuk w górę. Może nam się uda. Trzymajcie kciuki."

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany