Rada Miejska: Kolejne udogodnienia dla rowerzystów w Łodzi

(MSM)
Rower jest coraz popularniejszym w Łodzi środkiem transportu. Zdjęcie z czerwcowej Masy Krytycznej.
Rower jest coraz popularniejszym w Łodzi środkiem transportu. Zdjęcie z czerwcowej Masy Krytycznej. Paweł Łacheta
Rowerzyści w Łodzi mogą liczyć na kolejne udogodnienia. Magistrat planuje wybudowanie obwodnicy rowerowej Łodzi, monitoringu na ścieżkach rowerowych, a nawet poszerzenia właśnie wybudowanej drogi rowerowej na Widzew. Dyskusja o "rozwoju infrastruktury rowerowej na sesji trwała dwie godziny).

- Sceptycy budowania dróg rowerowych niech spojrzą na drogę rowerową na Widzew - jeżeli ruch na niej będzie przyrastał tak jak dotychczas to może za kilka lat będziemy musieli ją poszerzyć - mówi Radosław Stępień, wiceprezydent Łodzi.

Zobacz też: Czerwcowa masa krytyczna pobiła rekord frekwencji

Łódź w 2011 r. podpisała Kartę Brukselską, w której zobowiązała się do zwiększenia do 15 proc. udziału komunikacji rowerowej do 2020 r. (w Kopenhadze jest to już 40 proc.). W ramach realizacji Karty ustawiono 1000 stojaków rowerowych, 50 podpórek na skrzyżowaniach dla rowerzystów czekających na przejazd, 20 skrzyżowań wyposażono w system sygnalizacji świetlnej reagujący na przejazd rowerzysty, wyznaczono kontrapasy i śluzy rowerowe. W latach 2011 - 2012 powstało 5,1 km dróg rowerowych i 2 km pasów rowerowych. W 2012 r. wykonano prace warte 6 mln zł. W tym roku powstała już droga wzdłuż al. Piłsudskiego i ul. Rokicińskiej (5,2 km za 5,1 mln zł), powstaje odcinek wzdłuż ul. Limanowskiego i Aleksandrowskiej (od Pułaskiego do Wareckiej) oraz wzdłuż ul. Wielkopolskiej (od Włókniarzy do Pułaskiego). Zaplanowano również budowę ścieżek: ul. Wojska Polskiego (od Palki do Źródłowej), ul. Wschodnia (od Pomorskiej a parkiem Staromiejskim), ul. Żeligowskiego (od Legionów do Zielonej), ul. Żeromskiego (od Legionów do Zielonej i od 6-go Sierpnia do Kopernika). Powstaną też w 2013 r. przejazdy dla rowerów na 12 skrzyżowaniach. Koszt
wszystkich prac to 10 mln zł.
- Zgadzam się z postulatem środowisk rowerowych, by budżet na drogi rowerowe stanowił część budżetu na drogi w ogóle. Może nie będzie to 15 proc. ale kilka - mówi wiceprezydent Stępień. - Centra handlowe też są zainteresowane budową stojaków i parkingów dla rowerów. Powinny też powstać parkingi rowerowe przy zoo i ogrodzie botanicznym.
Na razie nie wiadomo kiedy pojawi się system miejskich wypożyczalni rowerów oraz parkingów "park and ride" (kierowcy mogliby pozostawiać tam swoje auta i jechać dalej komunikacją miejską lub wypożyczonymi rowerami) - miasta na nie nie stać w najbliższych trzech latach.

W 2014 r. za 15 mln zł mają powstać drogi rowerowe:
* al. Politechniki i Żeromskiego (od ronda Lotników Lwowskich do al. Mickiewicza)
* ul. Zielona i 6-go Sierpnia (od al. Włókniarzy do Piotrkowskiej)
* ul. Aleksandrowska (od Wareckiej do Szczecińskiej)
* al. Rydza - Śmigłego (od al. Piłsudskiego do ronda Broniewskiego)
* trasa łącząca parki: Ocalałych, Helenów i Staromiejski.
W 2015 r. planowana jest budowa ścieżki na ul. Rzgowskiej (od Broniewskiego do Chóralnej), oraz ul. Pabianickiej (od parku sielanka do ul. Chocianowickiej) oraz wzdłuż Trasy Górna, ul. Rojnej (od Traktorowej do Szczecińskiej), ul. Inflanckiej (od ronda Powstańców 1863 do al. pamięci ofiar Litzmannstadt Getto).

Wideo

Komentarze 36

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
b

w czasie tego zdarzenie losowego to zawsze wiadomo kogo ukarać - kierowce samochodu, mnie nie potrzeba tablicy bo ja nie uciekam z miejsca zdarzenia tylko wy bo to zawsze wasze chamskie zachowanie i brak stosowania się do przepisów powoduje te "losowe" zdarzenie... także "szczym ryj" spocony grubasie

b
b

ale was bolą te rowery... straszeni... i dobrze ma boleć... psy szczekają rowery jadą dalej... :)

J
Jakub Mokrosiński

Nałożyc również obowiązkowe OC i przeglądy rejestracyjne na wózki dziecięce. Również pojazdy i w przypadku gdyby kierujący niemowlak przeciskał się między zaparkowanymi autami i narobił szkód, również trzeba wiedzieć kogo pociągnąć do odpowiedzialności. Również pieszy idąc spokojnie chodnikiem może np zawadzić o lusterko, albo wymusić pierwszeństwo co moze mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu ulicznym. Każdemu więc na tyłek tablice rejestracyjną. Poza tym trzeba pomyśleć dlaczego na auta, motory czy nawet tramwaje nałożony jest obowiązek ubezpieczania i przeglądu. Gdy tramwaj uderzy w Twój samochód zabiej Ci żone, dziecko, a Ciebie poważnie okaleczy. Twój samochód trafi na złom a ty zostaniesz kaleką do końca życia. Gdy w Twoje auto wjedzie rower skończy się na wgnieceniu, zdeformowanym kole w rowerze i kilkoma siniakami na rowerzyście. Weźmiesz sobie młotek i wyklepiesz. Potem nawet nie będziesz pamiętać o takim wypadku. Gdy pieszy wejdzie w twój samochód prawdopodobnie nawet nie zauważysz, że była kolizja. Generalnie wieć wypadek spowodowany przez motorniczego, kierowce lub motocyklistę narobi większego spustoszenia niż nawet rozpędzony rowerzysta, czy biegające za piłką dzieci. Dlatego pojazdy które powodują największe zniszczenia są obięte obowiązkowym ubezpieczeniem OC, a uczestnicy którzy raczej zrobią większą krzywdę sobie niż innym takiego ubezpieczenia nie potrzebują.

J
Jakub Mokrosiński

Proponuje niektórych baranów za kółkiem przeszkolić, bo wielu znalazło prawko w paczce po chipsach albo w czekoladzie. Jeśli rowerzysta ma pierwszeństwo przed autem, to kierowca samochodu powinien uważać, a nie rowerzysta. Proponuje również zabronić słuchania radia w czasie jazdy. Przecież to mordercze narzędzie do krzywdzenia dzieci i niewinnych kobiet. Również powołałbym specjalną agencję która poruszałaby się czołgami po ulicach i rozjeżdżała każdego kto wymusi pierwszeństwo, przekroczy prędkość lub w jakikolwiek możliwy sposób utrudnia ruch (nieprawidłowe parkowanie np) lub zagraża bezpieczeństwu w ruchu ogólnym. Dać również prawo do obijania mordy każdemu cwaniakowi wciskającemu się przed korek, lub skręcającemu z pasa do jazdy na wprost, albo przejeżdżającemu na czerwonym. A także dać prawo do kompletnego zdemolowania źle zaparkowanych aut. Wówczas moze będzie żyło się lepiej i bedzie mniej cwaniactwa i łamania przepisów.

A
A co - wolno mi

Każdy uczestnik ruchu drogowego musi mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC oraz ważne badania medyczne swoje i techniczne pojazdu. Oprócz tego, osoba która jeździ zawodowo musi mieć ważne psychotesty.
Dlaczego z rowerzystami ma być innaczej ? Skoro korzystają z pasów dla samochodów, powinni mieć takie same obowiązki jak kierowcy - OC, badania medyczne i techniczne, tablice rejestracyjne - tak, aby w przypadku zdarzenia losowego było wiadomo kogo ukarać i kto poniesie koszty naprawy szkody.

A
A co ?

80-cio letnie babcie, które jeżdżą samochodem na działki, muszą płacić OC.

r
rower

a co robią jeżeli nie próbują sobie podporządkować????- czy ja napisałem o badaniach????
czytać ze zrozumieniem

a
a

Urząd miasta nie ponosi kosztów? Kto płaci służbom za zablokowanie miasta na czas przejazdu masy idiotycznej? Kto ponosi koszty opóźnień w ruchu komunikacji miejskiej?

G
Gość

proponuję najpierw przeszkolić większość tych baranów na rowerach ze znajomości prd,a później wypuścić ich dopiero na ścieżki-bo większość z nich nie odwraca nawet pustego łba żeby się obejrzeć na boki i za siebie, bo przepisy stanowią że mają w większości przypadków pierwszeństwo jadąc po ścieżce dla rowerów-powinno paść parę trupów (mówię o rowerzystach z słuchawkami w uszach np.), może ktoś się wcześniej czy później zastanowi nad tym co robi,o kontrpasach na drogach jednokierunkowych już nie wspomnę bo szkoda słów

R
Rowerzysta/Pieszy

czy ja dobrze czytam, 'obowiązkowych szkoleń i badan' ?! według ciebie na czym maja polegać te badania? xD
Artykuł dotyczy infrastruktury rowerowej a nie debili, którzy na siłę chcą sobie wszystkie grupy społeczne podporządkować. Tyle w temacie

R
Rowerzysta/Pieszy

Obowiązkowe OC, hmm ciekawe... Czyli według Ciebie 80 letnie babcie, które jeżdżą na rowerze na działki itd też mają płacić? Gratuluje pomysłu! xD Urząd miasta nie ponosi żadnych kosztów z organizowaniem masy, to po pierwsze a po drugie artykuł nie dotyczy masy tylko infrastruktury rowerowej więc nie odwracaj kota ogonem. Jeśli przybędzie dróg rowerowych (nie ścieżek, bo ścieżki są w lasach!), rowerzyści nie będą musieli jeździć 'śmieszkami' i w pewien sposób znikną z ulic gdyż będą bezpiecznie jeździć wytyczonymi dla nich drogami/kontrapasami/śluzami itp. To wszystko w temacie. Dziękuje, nie pozdrawiam.

r
rower

a dlaczego rowerzyści nie znają przepisów??????????????

r
rower

panie stępień przestań pan jeździć rowerem po chodnikach bo kiedyś z niego spadniesz

r
rower

niech pozwolą m jeszcze jeździć po lotnisku i po torowisku tramwajowym
rowerowi terroryści
domagamy się aby rowerzyści mieli obowiązek przechodzenia okresowych obowiązkowych szkoleń, a także płacenia obowiązkowego ubezpieczenia (OC) tak jak wszyscy kierowcy

1410

Wprowadzić oc dla pieszych! Ponadto obowiązkowe kamizelki odblaskowe oraz badania lekarskie. Pijanym zabierać prawo jazdy albo sprawa do sądu. Głupoty człowieku gadasz! Wszyscy żyjemy obok siebie i chodzi o to, by sobie nie utrudniać i tak już upierdliwego żywota. Chodników ci u nas nie brak w przeciwieństwie do ścieżek rowerowych. Jazda po ulicy to dla rowerzysty duże ryzyko a na szerokim chodniku zmieścisz się Ty i rowerzysta nie przeszkadzając sobie nawzajem. Fakt faktem że masa krytyczna to jest straszna głupota. Czuby nawet nie wiedzą że cała ta impreza kosztuje tyle, ze wystarczyło by na remont niezłego odcinka chodnika/scieżki. A no apropos artykułu to po kij monitoring na ścieżkach? Kolejna durna inicjatywa pokroju licznika rowerów na Mickiewicza/Piotrkowskiej...

Dodaj ogłoszenie