Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rada Miejska: Awantura o trasę W-Z

(msm)
Budowa trasy W-Z ma ruszyć w październiku
Budowa trasy W-Z ma ruszyć w październiku ZDiT
Przez dwie godziny radni na sesji dyskutowali nad budową trasy W-Z, która ma się rozpocząć już na początku października i potrwa 1,5 roku.

Trasa W-Z- wizualizacja [FILM]

- Żałuję, że nie ma na sali posła Dariusza Dariusza Jońskiego, by przypomnieć i podziękować mu. Bo to jemu zawdzięczamy trasę W-Z. To Dariusz Joński wywalczył środki na tak dużą inwestycję. To on optował za tak dużą skalą budowy. Trasa W-Z to najlepsza okazja, by połączyć siły i wspólnie zrealizować tę największą drogową inwestycję w dziejach Łodzi - mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. - Zwracam się do radnych, szczególnie lewicy - zbudujmy tę trasę razem. Kontrolujcie, monitorujcie, ale nie straszcie łodzian. Sprawdzajcie, podpowiadajcie, ale nie szukajcie dziury w całym. Oceniajcie, komentujcie, ale nie cieszcie się, jeśli pojawią się problemy. Bo to nasza wspólna inwestycja.

Radni SLD dopytywali ile będzie kosztować inwestycja - bo na liście ministerstwa regionu regionalnego jest zapisane, że wartość prac to 743 mln zł. Skarbnik miasta Krzysztof Mączkowski powiedział, że w budżenie miasta na ten cel jest zapisane 319 mln zł, a unijna dotacja ma wynieść 332 mln zł - wartość wszystkich prac to 651 mln zł. Różnicy pomiędzy tymi kwotami nikt z urzędu nie potrafił wyjaśnić.

- W ramach inwestycji zmodernizujemy prawie 17 km linii tramwajowej. Przy okazji budowy zmodernizujemy ponad 270 skrzyżowań. Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z tak wielkim inteligentnym systemem sterowania ruchem. Półtora roku to najkrótszy możliwy termin - mówi prezydent Zdanowska.
Prace zostały podzielone na 4 etapy - od października do listopada prowadzona będzie rozbiórka torowiska tramwajowego na al. Mickiewicza i Piłsudskiego od al. Jana Pawła II do ul. Kilińskiego (w tym czasie nie będzie żadnych wyłączeń dróg). Wiosną 2014 r. zacznie się budowa wykopu drogowego, co potrwa rok a od początku 2015 r. będzie wydłużana trasa tramwajowa na Olechów.
Radni domagali się przedstawienia gotowych ulotek informacyjnych, które mają być rozdawane od jutra łodzianom - bezskutecznie, ponieważ, jak powiedziała prezydent Zdanowska, „nie są one dokumentami w ścisłym znaczeniu", nie są one zatwierdzone i zostały wydrukowane w niewielkiej ilości. Gdyby miasto odstąpiło od inwestycji musiałoby zapłacić ok. 60 mln zł z tytułu kar umownych za zerwanie kontraktu.

Prace na trasie W-Z mogą się nie zacząć 1 października jak zapowiadano - a opóźnić o 3 - 4 dni, jeżeli nie zostanie zakończony remont torowiska na ul. Kopernika (tamtędy mają pojechać tramwaje z Retkini na Widzew przez m.in. ul.  Gdańską, Zieloną, Narutowicza i Kopcińskiego). Na al. Piłsudskiego - Mickiewicza (od al. Jana Pawła II do ul. Kilińskiego) będą jeździć autobusy linii 98 (będzie ich więcej niż dotychczas) i autobusy zastępcze Z10 - mają jeździć co 4 - 5 minut. Na nieremontowanych torowiskach trasy W-Z mają jeździć niedawno kupione przez MPK tramwaje dwukierunkowe (nie muszą mieć pętli by zmienić kierunek ruchu). Od 4 listopada na al. Mickiewicza - Piłsudskiego pozostanie dopuszczony do ruchu tylko jeden pas w każdą stronę - na wprost przez skrzyżowania będą mogły jeździć tylko autobusy MPK i taksówki, kierowców aut osobowych będa obowiązywały nakazy skrętu na najbliższych skrzyżowaniach. Zapewnione mają być wszystkie wjazdy gospodarcze. W rejonie budowy powstaną dodatkowe miejsca parkingowe - na jezdni al. Kościuszki od ul. Radwańskiej do Zamenhofa, na ul. Wróblewskiego (od Piotrkowskiej do al. Politechniki w miejscu nieczynnego torowiska tramwajowego) oraz na al. Unii Lubelskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany