Przekop całkowicie przeciął Mierzeję Wiślaną. Zdjęcia z drona pokazują stan zaawansowania inwestycji

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Udostępnij:
Choć do oficjalnego końca prac przy budowie przekopu mierzei pozostało jeszcze ponad trzy miesiące, to widać już, że inwestycja jest niemal na finiszu. Cały kanał żeglugowy przecinający Mierzeję Wiślaną jest wypełniony wodą.

Przekop całkowicie przeciął już Mierzeję Wiślaną. Woda wypełnia cały kanał żeglugowy między Zatoką Gdańską i Zalewem Wiślanym (woda wlewająca się do kanału od strony zalewu ma nieco inny odcień, bardziej zielony, od barwy wody morskiej wpływającej od strony Zatoki Gdańskiej).

Przekop Mierzei Wiślanej na finiszu

Najnowsze fotografie z drona doskonale pokazują stan zaawansowania inwestycji. W zeszłym tygodniu wykonawca prac, firma Besix/NDI poinformowała o zalaniu śluzy. W kwietniu zakończyły się testy owego "serca" przekopu.

To dzięki śluzie wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a różnica poziomu w obu zbiornikach nie będzie stanowiła zagrożenia dla statków. Ponadto śluza ma zapobiegać mieszaniu się słonych wód Zatoki Gdańskiej ze słodkowodnymi wodami Zalewu Wiślanego, co mogłoby mieć szkodliwy wpływ na ekosystem.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk informował niedawno, że planowane otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września tego roku. Na przekopie wciąż trwają prace - m.in. pogłębienie podejścia od strony Zalewu Wiślanego. Gotowe są kapitanat portu położonego przy przekopie, w znacznej mierze falochrony oraz sztuczna wyspa.

Przekop Mierzei Wiślanej jest jednym z elementów całej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym oraz portem w Elblągu. Wciąż trwa realizacja drugiego etapu - czyli pogłębienia rzeki prowadzącej do samego Elbląga. Tu konieczna jest m.in. budowa zupełnie nowego mostu (w miejscowości Nowakowo), który zastąpi obecną przeprawę pontonową i zapewni płynność zarówno żeglugi jak i lądowego transportu drogowego.

Końcowe prace przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej

Przekop całkowicie przeciął Mierzeję Wiślaną. Zdjęcia z dron...

Ponadto do końca maja przyszłego roku potrwa budowa toru żeglugowego przez Zalew Wiślany. To trzeci etap całej inwestycji. Budowa toru wodnego jest koniecznością. Zalew jest płytkim akwenem, o średniej głębokości 180 cm. Poza pogłębieniem drogi wodnej do co najmniej 5 metrów, konieczne będzie także jej poszerzenie, aby statki mogły się mijać. Tor żeglugowy połączy rzekę prowadzącą do Elbląga z przekopem Mierzei Wiślanej.

Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał żeglugowy ma ok 1 km długości i ma mieć 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Koszt budowy całości ma opiewać na niecałe 2 mld zł. Uruchomienie drogi wodnej zaplanowano na rok 2023.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł310,06 zł-44%
miejsce #3

Lotus

Festina Trend F16760_1

694,62 zł532,46 zł-23%
miejsce #4

Timex

Timex TW2U22100

348,00 zł289,00 zł-17%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 339,20 zł1 130,46 zł-16%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Inwestycja zwróci się za 1000 lat. Poroniony pomył z tym przekopem, całkowicie nieuzasadniony ekonomicznie. Można było wydać 2 miliardy na rozbudowę portu w Gdańsku lub w Gdyni i nie trzeba byłoby wciąż pogłębiać zalewu, żeby dopłynąć do Elbląga czymś większym niż kajak czy jacht.
Więcej informacji na stronie głównej Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie