Przedwojenne plany rozbudowy Łodzi były wielkie. Co udało się zrealizować?
W 1929 roku przedstawiono plany przebudowy Łodzi. Zastanawiano się jak połączyć Dworzec Fabryczny i Dworzec Kaliski. Uznano, że komunikację między nimi utrudnia zbyt wielka liczba ulic i skrzyżowań. Proponowano więc, że oba dworce połączy nowa arteria. Miała biec niemal w linii prostej, między Dworcem Fabrycznym a Kaliskim.
- Przebicie tej arterii od Dworca Kaliskiego do ul. Kilińskiego nie natrafia na przeszkody, bo przestrzeń jest zupełnie niezabudowana - pisała łódzka „Ilustrowana Republika”. - Trudniej przestawia się sprawa przebicia arterii od ul. Kilińskiego. Plan regulacji miasta przewiduje jednak, że jego zarząd będzie mógł wykupić szereg domów, możliwe więc będą wyburzenia.
Zgodnie z tymi planami zburzone miały być wszystkie domy znajdujące się po parzystej stronie ul. Przejazd (dziś Tuwima).
- Po linii ukośnej od dworca do domu przy ul. Przejazd 4 - wyjaśniano. - W miejscu, gdzie stoi dziś kino-teatr „Odeon” ma być wylot nowej ulicy wychodzący na ul. Piotrkowską.
Czytaj, zobacz zdjęcia na kolejnych slajdach