Powstaje drugi z czterech tuneli jednotorowych o długości 1,1 km

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Faustyna wwierca się w ścianę komory
Faustyna wwierca się w ścianę komory Piotr Papiernik
Udostępnij:
Faustyna - mniejsza z dwóch maszyn budujących tunel kolejowy pod Łodzią rozpoczęła drążenie jednotorowego tunelu prowadzącego z komory przy ul. Stolarskiej w kierunku stacji Łódź Żabieniec. To drugi z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Rozpoczęty właśnie tunel będzie miał ok. 1100 metrów.

Faustyna - mniejsza z dwóch maszyn budujących tunel kolejowy pod Łodzią rozpoczęła drążenie jednotorowego tunelu prowadzącego z komory przy ul. Stolarskiej w kierunku stacji Łódź Żabieniec. To drugi z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Rozpoczęty właśnie tunel będzie miał ok. 1100 metrów.

Po wydrążeniu pierwszego tunelu o długości 940 m - od ul. Długosza do ul. Stolarskiej, maszyna została odwrócona za pomocą specjalistycznych dźwigów. Poszczególne człony, w tym czoło tarczy, zostały wydobyte na powierzchnię, gdzie przeprowadzono wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających. Następnie poszczególne człony z powrotem umieszczone zostały w komorze. Faustyna wybuduje jeszcze 2 podziemne nitki tj. tunel od komory przy ul. Żniwnej o długości ok. 760 metrów do komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej oraz tunel od komory przy ul Stolarskiej o długości 710 metrów do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Większa maszyna drążąca - Katarzyna dotarła do przystanku Polesie, gdzie obecnie przechodzi przegląd czoła tarczy zanim przewierci się przez ścianę podziemnego przystanku. TBM Katarzyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy tunel o długości 2,7 km od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna. Wykonawca kontynuuje też prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie, Łódź Koziny.

- Postęp drążenia zależy od warunków geotechnicznych - informuje Rafał Wilgusiak z Biura Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. - Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski. Maszyny mają bieżący serwis, to m.in. wymiana narzędzi skrawających oraz dysków tnących. Dokładny przebieg tunelu utrzymują urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje personel w kabinie. Specjalna konstrukcja maszyn zapobiega osiadaniu terenu, osuwaniu się ziemi i drganiom. Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jakie znaczenie ma wejście Finlandii i Szwecji do NATO

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie