Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche: Podróże na sportowo

Ryszard M. Perczak
Debiutujące dziesięć lat temu cayenne dla marki Porsche stało się pod wieloma względami punktem zwrotnym. Mimo iż bardzo odmienny od znanych do tamtej pory modeli, jak 911, boxster czy cayman, właściwie wszystko miał z nimi wspólne. Z wymienionymi legendami sportu, szczególnie z 911, łączył go przede wszystkim duch marki Porsche.

Także w sylwetce cayenne bez trudno można znaleźć liczne odniesienia stylistyczne. Odmienny był natomiast typ samochodu osobowego, jaki GTS reprezentował. Wcześniej nigdy takiego porsche nie było. SUV produkowany przez Porsche? Wówczas był tak egzotyczny, jak deszcz na pustyni Atakama. Trzeba przyznać, że decyzja niemieckiej marki, by zaadaptować do tak jednoznacznie kojarzącego się z nią stylu tego typu model, była ryzykowna. Na szczęście rynek natychmiast podchwycił pomysł na taki samochód. Sukcesem i bardzo ciepłym przyjęciem zaskoczeni byli nawet najwięksi optymiści w Porsche, którzy od początku wierzyli w ten samochód. Wysoka sylwetka, napęd przenoszony na wszystkie koła, luksusowe wnętrze i sportowe możliwości równe 911 sprawiły, że cayenne bardzo szybko wspięło się na szczyt sprzedaży marki Porsche. Ba, mówi się, że to właśnie ten samochód ustala teraz jej miejsce w branży.

Obecnie cayenne występuje w kilku wersjach, i to niekoniecznie różniących się silnikami. Są to: Diesel, S, S Diesel, S E-Hybrid, Turbo i Turbo S oraz GTS (Gran Turismo Sport). Właśnie w tym roku weszła na rynek kolejna generacja cayenne GTS.
Od czasu legendarnego porsche 904 carrera GTS z 1963 roku skrót słów Gran Turismo Sport stanowi zapowiedź wyjątkowych osiągów i przyjemności z jazdy. Jako pierwsze porsche nowej ery ożywiło go właśnie cayenne GTS z roku 2007. Teraz model ten debiutuje w nowej, drugiej odsłonie.

Najnowsze porsche cayenne GTS brzmi donośnie nie tylko z nazwy. Jego 3,6-litrowy silnik V6 biturbo stanowi ukierunkowane na osiągi rozwinięcie nowej jednostki, zastosowanej już trochę wcześniej w porsche cayenne S. W porównaniu z poprzednikiem, zasilanym wolnossącym V8, jego moc wzrosła o 20 KM – do 440 KM, a maksymalny moment obrotowy o 85 Nm – do 600 Nm.
Cayenne GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,2 s, a z pakietem Sport Chrono w 5,1 s. Nowe porsche cayenne GTS osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 262 km/h. Standardowo model dysponuje sportowym układem wydechowym, zapewniającym typowe dla rodziny GTS mocne, wręcz przeszywające brzmienie. Przy okazji w gamie cayenne debiutuje podstawowa odmiana ze znanym wolnossącym silnikiem 3,6 l V6, osiągającym moc 300 KM. Napędzany nim model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 s oraz 7,6 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany