Ponad 6 mln 200 tys. zł kosztowali łódzki NFZ ci, którzy leczyli się nie posiadając ubezpieczenia zdrowotnego

Liliana Bogusiak-Jóźwiak
Liliana Bogusiak-Jóźwiak
Blisko 6 mln 200 tys. zł kosztowali łódzki oddział NFZ w ostatnich 7 latach pacjenci, którzy nie byli ubezpieczeni. Zgłaszali się oni na konsultacje lekarskie i realizowali recepty ze zniżką. Mogli o tym nie wiedzieć i złożyć fałszywe oświadczenie o byciu ubezpieczonym lub celowo to zataić.

W tym roku NFZ wydał już 687 decyzji, na mocy których dochodzi od nieubezpieczonych 400 tys. zł. Ok. 400 postępowań zostało umorzonych (korzystający ze świadczeń zostali wstecznie zgłoszeni do ubezpieczenia lub wezwani do zapłaty uiścili należność).
W ubiegłym roku NFZ wydał rekordową ilość decyzji administracyjnych – blisko 3,5 tys.! Połowa z nich obciążała pacjentów na łączną kwotę prawie 1 mln. zł. Najczęściej NFZ dochodzi od nieubezpieczonych korzystających z leczenia kwot w wysokości kilkuset złotych. Sporadycznie w wysokości kilkunastu tys. zł. Nie dochodzi roszczeń poniżej 100 zł.

Pozostałe decyzje umarzały postępowanie administracyjne. NFZ umarza postępowanie, jeśli pacjent zostanie wstecznie zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego lub gdy bezpośrednio po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania zapłaci za udzielone świadczenia.

Zgłoszenie może dotyczyć takich osób, które w czasie korzystania ze świadczeń mogły być zgłoszone przez osobę podlegającą obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu - spełniały przesłanki do bycia członkiem rodziny (małżonek, rodzice pozostający z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym, dzieci uczące się do 26 r. życia).

Czas na „wsteczne” zgłoszenie do ubezpieczenia to 30 dni od dnia skorzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej albo 30 dni od poinformowania przez Fundusz o wszczęciu postępowania administracyjnego w zakresie obowiązku poniesienia kosztów świadczeń zdrowotnych.

Jeśli korzystający z leczenia w ramach NFZ nie ma ubezpieczeni zdrowotnego, to w systemie elektronicznej weryfikacji pacjentów wyświetla się czerwono.

- Jeśli osoba korzystająca ze świadczeń jest przekonana, że takie ubezpieczenie posiada, a jednak w systemie wyświetla się na czerwono, to powinna wyjaśnić swój status ubezpieczenia z pracodawcą, ZUS lub KRUS (emeryci, renciści, przedsiębiorcy), urzędem pracy (bezrobotni), zleceniodawcą (zleceniobiorcy) lub NFZ - wyjaśnia Anna Leder, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału NFZ. - Pozwoli to uporządkować sytuację ubezpieczeniową lub podjąć odpowiednie kroki, by się ubezpieczyć.

Poniedziałek ciepły i słoneczny w większości kraju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie