Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy oszczędzają także w internecie. Dobra luksusowe, takie jak biżuteria i zegarki, idą w odstawkę

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych, które choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania.
W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych, które choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Arkadiusz Dembinski/Polskapresse
Klienci sklepów internetowych rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, jak np. biżuteria, zegarki czy sprzęty elektroniczne – wynika z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”. Są jednak kategorie, w których konsumenci planują zintensyfikowanie zakupów.

Polacy szukają oszczędności

Według badania „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzonego przez Blue Media – w obliczu rosnących kosztów życia połowa respondentów przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej osób (57 proc.) przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości.

Ten trend potwierdzają również wyniki badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”, przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel. Wciąż rosnąca inflacja uszczuplająca zawartość portfeli Polaków powoduje, że klienci sklepów internetowych są gotowi ograniczyć swoje zakupy w średnio 4 kategoriach na 13 badanych. Nawet 65 proc. konsumentów planuje ograniczać zakupy online w co najmniej 1 kategorii.

Wśród kategorii, które obejmowało badanie, znalazły się m.in: odzież i obuwie, suplementy diety i leki, sprzęt elektroniczny, sprzęt sportowy i rekreacyjny, biżuteria, upominki oraz artykuły dla dzieci i zabawki.

Rezygnujemy z dóbr luksusowych, stawiamy na praktyczność

W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych, które choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Mowa w tym przypadku o e-zakupach w kategoriach takich jak: biżuteria i zegarki (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43 proc. ankietowanych), rękodzieło i upominki (43 proc.), artykuły dla dzieci i zabawki (38 proc.), artykuły motoryzacyjne (38 proc.), sprzęt sportowy (38 proc.) czy sprzęt RTV, AGD i elektronika (33 proc.).

- Przed nami tzw. szczyt paczkowy, czyli czas, w którym klienci kupują więcej, a my obsługujemy więcej przesyłek. Paczki z kategorii e-commerce stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Co roku podczas szczytu paczkowego wzrost obsługiwanego wolumenu w czasie „peaku” sięga nawet 100 proc. O tym, jak deklaracje o rezygnacji z zakupów dóbr wyższego rzędu wpłyną na zawartość świątecznych koszyków, przekonamy się już niedługo. Bo choć konsumenci rezygnują z zakupów luksusowych, zauważamy wzrost w innych grupach zakupowych. Klienci sklepów internetowych szukają tańszych zamienników w sieci, bo to tutaj otrzymują bardziej atrakcyjne ceny - wyjaśnia Joannę Bandera-Sikorska, Menedżer ds. Analiz Marketingowych w DHL Parcel.

W internecie szukamy tańszych alternatyw

47 proc. konsumentów planujących ograniczać zakupy online, chce przede wszystkim kupować tańsze produkty. Dlatego pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, e-kupujący planują zwiększenie swoich zakupów w kilku kategoriach, takich jak: artykuły dla zwierząt, żywność, kosmetyki, suplementy diety, leki, artykuły biurowe, odzież i obuwie.

Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zrezygnować, a planowany wzrost wiąże się przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do Internetu, gdzie oferowane są niższe ceny. Jednak szukając oszczędności prawie co trzecia osoba zmniejszy liczbę jednorazowo kupowanych produktów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy oszczędzają także w internecie. Dobra luksusowe, takie jak biżuteria i zegarki, idą w odstawkę - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany