– Inicjatywy w ramach wolontariatu pracowniczego nie muszą być jedynie narzędziem wizerunkowym firmy, ale także realną szansą dla zatrudnianych przez nią osób. Dlatego w Pracuj.pl zdecydowaliśmy się poznać opinie Polaków na ten temat – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Aleksandra Skwarska, PR & CSR Menedżerka w Pracuj.pl.
Wolontariat coraz popularniejszy
Na świecie dostrzegalna jest zwiększająca się świadomość dotycząca potrzeb indywidualnego zaangażowania się we wsparcie społeczności lokalnych, a także w działania na rzecz rozwiązywania problemów cywilizacyjnych. Według raportu opublikowanego przez United Nations Volunteers, już 15 proc. światowej populacji angażuje się w projekty w roli wolontariusza.
Te postawy przenoszone są także coraz częściej do świata pracy w postaci wolontariatu pracowniczego – czyli działań charytatywnych i dobroczynnych podejmowanych przez firmę czy pracodawcę, w które dobrowolnie angażują się pracownicy.
Do najbardziej powszechnych korporacyjnych inicjatyw z tego obszaru zaliczają się między innymi:
- zbiórki krwi,
- opieka nad zwierzętami w schroniskach,
- oczyszczanie miejsc publicznych czy parków ze śmieci,
- sadzenie drzew,
- firmowe kiermasze charytatywne czy
- udział zespołu firmy w publicznych kwestach środków na cele dobroczynne.
Jak wygląda poziom zaangażowania Polaków w wolontariat pracowniczy?
Ekspertka przyznaje, że zaangażowanie w wolontariat w miejscu pracy wciąż jest dość niszowym zachowaniem. – 67 proc. respondentów przyznaje, że nigdy nie angażowali się w wolontariat w swoim miejscu pracy. Najczęściej wskazywanymi przyczynami są brak takich działań w firmie, brak osobistej potrzeby czy brak czasu wolnego. Jednocześnie jednak potencjał do rozwoju takich aktywności jest bardzo duży. Według ponad połowy Polaków wolontariat pracowniczy może wzmacniać dobre relacje w zespole, integrować go i pozytywnie wpływać na otoczenie firmy – mówi.
Pod względem doświadczeń z wolontariatem pracowniczym dostrzec można delikatne różnice między pokoleniami. Deklaruje je 36 proc. przedstawicieli Generacji Z (18-24 lata), po 34 proc. Generacji Y (25-34) i Baby Boomers (35-44) oraz 30 proc. najstarszych badanych (45-65) – wynika z badania Pracuj.pl.
Programy grantowe w ramach wolontariatu pracowniczego
– Coraz więcej firm w Polsce wprowadza tzw. programy grantowe w ramach wolontariatu pracowniczego. W ich ramach pracownicy mogą aplikować w wewnętrznych konkursach firmowych o środki pieniężne na własne projekty społeczne. Dostęp w firmie do takich dofinansowań deklaruje co piąty badany Polak. W ramach tego typu programów wspierane są zazwyczaj organizacje pożytku publicznego, m.in. domy dziecka, schroniska dla zwierząt, organizacje wspierające osoby starsze czy pacjentów szpitali – wylicza Skwarska.
Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
Strefa Biznesu - Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać.