Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podwyżka w Strefie Płatnego Parkowania. Nowe stawki w Strefie Płatnego Parkowania, mają zmienić nawyki kierowców

Marcin Darda
Marcin Darda
Znów podwyżka w Strefie Płatnego Parkowania. Powody? W projekcie uchwały przygotowanej w Zarządzie Dróg i Transportu czytamy m.in., że opłaty są zbyt niskie i nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej zamiast samochodu. A skoro wzrosły ceny biletów komunikacji, to… opłaty za parkowanie też powinny być wyższe.
Znów podwyżka w Strefie Płatnego Parkowania. Powody? W projekcie uchwały przygotowanej w Zarządzie Dróg i Transportu czytamy m.in., że opłaty są zbyt niskie i nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej zamiast samochodu. A skoro wzrosły ceny biletów komunikacji, to… opłaty za parkowanie też powinny być wyższe. Grzegorz Gałasiński
Znów podwyżka w Strefie Płatnego Parkowania. Powody? W projekcie uchwały przygotowanej w Zarządzie Dróg i Transportu czytamy m.in., że opłaty są zbyt niskie i nie zachęcają do korzystania z komunikacji miejskiej zamiast samochodu. A skoro wzrosły ceny biletów komunikacji, to… opłaty za parkowanie też powinny być wyższe.

Ostatnia podwyżka za parkowanie w podstrefach SPP weszła w czerwcu 2021 r. W jej wyniku w podstrefie A kierowcy parkujący do 30 min. płacą 2 zł, ale stawkę za pierwszą godzinę podniesiono z 3 do 4 zł, druga godzina kosztuje 4,50, trzecia 5 zł, a każda następna kolejne 4 zł. Identyczne opłaty wprowadzono w utworzonej wówczas podstrefie C, czyli parkingu wielopoziomowym Dworca Fabrycznego i okolicy. W podstrefie B za postój do 30 minut kierowcy płacą 1,50 zł, ale już za pierwszą godzinę stawkę podniesiono z 2,50 do 3 zł. Druga godzina kosztuje 3,50 zł, trzecia 4 zł, a czwarta i każda następna, kolejne 3 zł. We wrześniu 2022 r. wprowadzono nową podstrefę D, wokół Rynku Bałuckiego.  Za parkowanie do pół godziny kierowcy nie płacą, zaś pierwsza godzina kosztuje 2,50 zł, druga 3 zł, trzecia 3,50 zł, natomiast czwarta i każda kolejna po 2,50 zł.

JAKIE SĄ POWODY KOLEJNEJ PODWYŻKI ZA PARKOWANIE W ŁODZI

Co się zmieniło, że opłaty muszą być wyższe? Otóż ZdiT tłumaczy, że SPP powstała głównie po to, by wymusić ograniczenie wjazdu samochodów do centrum i wprowadzenia priorytetu dla komunikacji publicznej.

„Zbyt niskie opłaty za parkowanie nie zachęcają kierowców do zmian nawyków komunikacyjnych, nie skłaniają do wybory środków komunikacji miejskiej w planowanych podróżach. Świadczy o tym stale rosnąca liczba pojazdów samochodowych na ulicach w centrum miasta oraz trudności ze znalezieniem wolnych miejsc postojowych” – uzasadnia ZdiT. Poza tym ZdiT stoi na stanowisku, iż skoro więcej łodzianie płacą za bilety przemieszczając się taborem MPK (10 proc. więcej od 9 października – red.), to „wzrost opłat postojowych w SPP jest konieczny w celu realizacji polityki transportowej miasta”. Co jeszcze? ZdiT powołuje się także na 17 proc. inflację i wzrost cen energii elektrycznej.

NOWE STAWKI ZA POSTOJE W STREFIE PŁATNEGO PARKOWANIA W ŁODZI

Ile w każdej z podstref SPP zapłacą kierowcy po podwyżce? W podstrefie A postój do 30 minut opłata wyniesie 2,50 zł, za pierwszą godzinę 5 zł, za drugą 5,50 zł, za trzecią 6 zł, a za czwartą i każdą kolejną 5 zł. Abonament roczny w tej podstrefie wyniesie 3 tys. zł, a kwartalny 900 zł. Identyczne stawki godzinne, czyli z wyłączeniem abonamentów, mają obowiązywać w podstrefie C. W podstrefie B postój do pól godziny będzie kosztował 2 zł, pierwsza godzina 4 zł, druga 4,50 zł, trzecia 5 zł, a każda kolejna 4 zł. Abonament roczny będzie kosztował 2 tys. zł, a kwartalny 600 zł.

W podstrefie D, czyli wokół Bałuckiego Rynku, kierowcy za parkowanie do 30 minut powinni pobrać bilet wart 0,00 zł. Ale jeśli tego samego dnia zaparkują w tej podstrefie drugi raz, bilet do 30 minut będzie ich kosztował 1,50 zł. Pierwsza godziną będzie kosztować 3 zł, druga 3,50 zł, trzecia 4 zł, a czwarta i każda kolejna 3 zł.

Roczny abonament dla pojazdu z napędem hybrydowym ma wzrosnąć ze 120 do 360 zł, a ZdiT stoi na stanowisku, że wciąż będzie to stawka preferencyjna. Poza tym wzrośnie abonament dla kierowców zameldowanych na terenie obejmującym SPP: ze 120 do 240 zł.

OD KIEDY BĘDZIE OBOWIĄZYWAĆ PODWYŻKA ZA POSTOJE W STREFIE PŁATNEGO PARKOWANIA

Na komisji finansów radni pokłócili się o wysokość kary za niepłacenie za parkowanie na terenie SPP. Opłata wynosi 200 zł, natomiast Krzysztof Makowski (Nowa Lewica) obstawał za tym, by korespondowała ona z mandatem za brak biletu komunikacji miejskiej, która dziś maksymalnie wynosi blisko 510 (najwięcej w Polsce – red.) i wnosiła 350 zł. Radny Władysław Skwarka (Niezależni Socjaldemokraci) ironicznie Makowskiemu gratulował poziomu „wrażliwości społecznej” jak na szefa lewicowego klubu. Na sesji podwyżki przeszły głosami głównie radnych Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, przeciw było trzech radnych PiS, wielu radych nie wzięło udziału w głosowaniu. Jeśli uchwały nie zakwestionuje wojewoda, podwyżki w SPP wejdą od 1 stycznia 2023 r. Podwyżka ma zapewnić budżetowi miasta o 6 mln zł więcej z tytułu wpływów z SPP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany