Piesi nie będą mieli bezwzględnego pierwszeństwa na zebrach!

Marek Weckwerth (AIP)
Senat odrzucił nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która miała dawać pieszym pierwszeństwo przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu już w chwili zbliżania się do niego, a nie tylko - jak jest teraz - gdy już jest na przejściu
Senat odrzucił nowelizację Prawa o ruchu drogowym, która miała dawać pieszym pierwszeństwo przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu już w chwili zbliżania się do niego, a nie tylko - jak jest teraz - gdy już jest na przejściu Polska Press
Piesi nie będą mieli bezwzględnego pierwszeństwa na zebrach. Senat odrzucił nowelizację Prawa o ruchu drogowym w tym zakresie.

Senator Aleksander Pociej (PO) argumentował, że nowe prawo nie polepszyłoby bezpieczeństwa pieszych, a wręcz pogorszyłoby je. To on wnioskował o odrzucenie nowelizacji. Teraz wszystko w rękach posłów, którzy mogą bezwzględną większością głosów odrzucić stanowisko senatorów, co będzie bardzo trudne i nie odbędzie się raczej w tej kadencji. Nowelizacja miała wejść w życie 1 stycznia 2017 roku. Projekt mocno forsowany przez Komendę Główną Policji zakładał więcej uprawnień dla pieszego. Ten miałby zyskać pierwszeństwo przejścia przez jezdnię w oznakowanym miejscu już w chwili zbliżania się do niego, a nie tylko - jak jest teraz - gdy już jest na przejściu. Musiałby jednak zachować ostrożność, upewnić się czy nie nadjeżdża żaden pojazd, który mógłby go potrącić.

Magda Gessler znowu w Łodzi. Kuchenne rewolucje przy ul. Narutowicza [FILM, zdjęcia]

- Wynik głosowania pokazuje jak wiele trzeba zrobić dla zmiany mentalności naszego społeczeństwa w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego - komentuje posłanka Beata Bublewicz (PO), przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pomysłodawca zmiany przepisów. - Nie wzięto pod uwagę, że piesi mają pierwszeństwo w bardziej rozwiniętych krajach, w tym w Niemczech, Francji, Szwecji, nawet Czechach.

Nie przekonał senatorów też taki argument, że w ubiegłym roku w Polsce aż jedną trzecią śmiertelnych ofiar stanowili piesi. Bo przecież nie mają najmniejszych szans w starciu z rozpędzonym samochodem. Poseł Bublewicz przekonuje, że wszyscy uczestnicy ruchu mają równe prawa, ale przejście dla pieszych jest miejscem świętym. Dlatego pieszy powinien mieć na nim pierwszeństwo, nawet zbliżając się do niego. Zdaniem posłanki, pomysł, by pieszy chcący przejść przez jezdnię sygnalizował to podniesieniem ręki (taki pojawił się w trakcie dyskusji parlamentarnych), nie jest przekonujący. Nigdzie na świecie tego się nie praktykuje, bo piesi to także osoby niesprawne. Niektóre mogą mieć trudności z uniesieniem ręki, bądź w ogóle nie mogą tego zrobić. Beata Bublewicz znów kandyduje do Sejmu, ale nawet jeśli nie zostanie wybrana, zapowiada dalszą walkę społeczną o prawa pieszych.

- Ten projekt, który popierałem, był jednym ogniwem z dość długiego łańcucha tego, co składa się na pojęcie bezpieczeństwa - mówi Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w Toruniu i Bydgoszczy. - Te elementy to nadzór policji, infrastruktura bezpieczeństwa na przejściach oraz szeroko rozumiana edukacja. Przyszłych kierowców szkoli się przecież na kursach na prawo jazdy, przechodzą egzaminy państwowe. Jest również mnóstwo kampanii społecznych nagłaśnianych przez media.

Marek Staszczyk uważa, że potrzeba więcej czasu na przekonanie decydentów do pomysłu przyznania pieszym większych uprawnień. Na razie trzeba apelować do kierowców o większą - wzorem państw zachodnich - kulturę na drodze. Jednak już teraz wielu zmotoryzowanych zatrzymuje się widząc zbliżających się do pasów ludzi.

- Choć pani poseł Bublewicz ma zwykle dobre pomysły, to ten projekt należało doprecyzować - uważa Jerzy Kociszewski, wiceprezes stowarzyszenia Kierowca.pl. - Bo jak mianowicie miał zareagować kierowca zbliżający się do przejścia, gdy na jego krawędzi dyskutowały zawzięcie dwie panie, które przejść nie zamierzały? Koledzy szkoleniowcy z Małopolski postulowali przedłużenie pasów z jezdni na chodnik, powiedzmy o dwa pasy. Osoba wchodząca w tę strefę sygnalizowałaby tym samym chęć przejścia i kierowca by o tym wiedział. Oczywiście należałoby też wyedukować pieszych, by nie ucinali sobie w tej strefie pogawędek. Kociszewski uważa, ze pomysł podnoszenia ręki, wyrażających chęć przejścia przez jezdnię, też nie był zły. Jak informuje kom. Adam Sobecki z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy, od początku roku do końca września na drogach Kujawsko-Pomorskiego doszło do 202 wypadków z udziałem pieszych, w których zginęło 20 osób, a 191 zostało rannych. W tym samym okresie roku ubiegłego było 214 wypadków, 40 zabitych i 180 rannych. Przypomnijmy, że pieszy chcący wejść na jezdnię w oznakowanym miejscu, musi zachować szczególną ostrożność i przepuścić pojazdy, które nie zdołałyby wyhamować. Taki sam nakaz szczególnej ostrożności obowiązuje też kierowców. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dopuszczalne, gdy odległość do najbliższego z nich przekracza 100 metrów.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
poi
Jeśli chodzi o dokumenty kolekcjonerskie, najbardziej opłaca się zamawiać na fastidcard.com . Jakość takiego prawka czy dowodu jest bardzo dobra, a cena niższa o 10 procent po wpisaniu kodu 84NA7R5B.
v
vvvv
Słyszeliście o kolekcjonerskich dokumentach prawa jazdy? Ma ktoś coś takiego? Mój kumpel pracuje w policji i mówi, że jest tego teraz naprawdę wielki wysyp i takie dokumenty są niemal identyczne z oryginalnymi. Podobno najwięcej osób zamawia na clubcard.com.pl , bo najtaniej.
G
Gość
Daleej wrożysz z d...i wszystko wiesz .Bez servo też hamulce działają tylko słabiej i jest jeszcze ręczny . Poza tym to była kuriozalna propozycja dla tego osła ,który przelicza straty paliwa jakie poniesie zatrzymując sie na kilkanaście sekund przed przejściem.Stojąc w korkach idzie więcej paliwa ,nikt tego nie liczy ? Znam idiotę ,który oszczędza w ten sposób paliwo ,że latem nie używa dmuchawy zimnego powietrza,radia i świateł nawet w deszcz( u Niemców nie ma obowiązku używania lamp za dnia ) Jeżdżę na rowerze dla przyjemności a nie biorę udziału w jakichś żałosnych piknik-spędach,żeby coś manifestować.
T
Topik
W jednym się z tobą zgadzam. Wszyscy użytkownicy drogi mają na niej równe prawa. Piesi, rowerzyści, motocykliści czy kierowca to też uczestnik ruchu. Ale nie pedalot, który wszelkie prawa w ruchu drogowym ma tuż nad siodełkiem i świadomie nie chce się do nich stosować jeżdżąc po chodnikach i przejściach dla pieszych. Jeśli jestem sfrustrowany to właśnie dzięki pedałom terroryzującym miasto poprzez jazdę w ostatnie piątki niezgodną z przepisami ruchu drogowego. Wszyscy są równi ale oni za wszelką cenę chcą być równiejsi. Jeśli tego nie zauważasz to drugi powód aby uważać cię za dziecko. Kierowcą na pewno nie jesteś skoro nie znasz skutków wyłączenia silnika w czasie jazdy. 20 tysięcy pewnie palcem po mapie.
opiekun czterokopytnych
ale to tylko w zoo
G
Gość
Jeżeli wtargnie to wina pieszego .
m
marianek
loćka to śmierdząca łajza z toy srajda
Z
Z duppy wróżysz ?
Nie jestem dzieckiem .Rocznie robię ponad 20 tyś. autem Więc skąd takie wnioski ? .Jestem tez pieszym i jeżdżę na rowerze .Wiem ,że pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo na zebrze .Kultura kierowcy wymaga aby sie zatrzymał .A nie jakieś ,,zatrzymanie kosztuje konkretne pieniądze,, .Po twoich komentarzach należało by wytłuc wszystkich ,,pedalotów,, .Jesteś jakiś sfrustrowany ? Pieszy rowerzysta ,motocyklista to też uczestnicy ruchu i każdego obowiązują przepisy i zasady .Nie widzę powodów żeby jedni byli lepsi bądź gorsi .
G
Gość
poszukali problemu i zgrywają teraz dobrych misi platfomisi
?
Rzadkie, ale godne odnotowania.
:-)))
Dobre.
T
Topik
i to jest właśnie prawdziwy powód chęci zmian. Wszak jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. A jaka kabza dla adwokatów i sędziów.
T
Topik
masz chociażby kartę rowerową dzieciaku? Gdy dorośniesz i będziesz mógł iść na kurs na prawo jazdy to dowiesz się, że silnika nie można wyłącząć w czasie jazdy. W praktyce dowiesz się też, że wyłączając silnik odłączasz wspomaganie do układów kierowania i hamowania. Wyłączysz silnik jadąc z górki i nie zatrzymasz się nawet na pieszych, których rozjedziesz. Ale zaistniałeś na necie i to się liczy. Brawo.
T
Topik
cała Europa ma przejścia bezkolizyjne. Jeśli przyrównujesz jakieś warunki to bierz pod uwagę wszystkie aspekty. Nie porównuj polskich rozwiązań drogowych do europejskich. Na Zachodzie dużo większe wydatki idą na infrastrukturę drogową oraz na urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
T
Topik
żeby tylko półtorej tony. Kierowców ciężarówek też dotyczy ten przepis. Podniesie się ilość ciepła wydzielanego do atmosfery i posłowie każą ograniczać ruch samochodowy aby Polska wywiążała się z unijnych rygorów.
Dodaj ogłoszenie