Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy asfalt na chińskim fragmencie drogi S14. Chińczycy ostro gonią z robotą

Jacek Zemła
Jacek Zemła
W rejonie Lućmierza trwa układanie asfaltu
W rejonie Lućmierza trwa układanie asfaltu jacek zemła
Ponad rok od podpisania przez firmę Stecol kontraktu na budowę II odcinka łódzkiej obwodnicy S14 na drodze pojawił się pierwszy odcinek asfaltu. Firma wciąż czeka na tzw. ZRID (Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej). Jej wydanie wojewoda łódzki zapowiedział na początek grudnia, wtedy budowa rozpocznie się na pozostałym odcinku drogi. Wykonawca zapewnia, że inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Jej zakończenie, planowane na kwiecień 2023, domknie układ dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.

Dobra wiadomość dla zgierzan: będzie ciszej
Chińska firma Stecol ma do wybudowania 14 kilometrów. Asfalt pojawił się na razie na odcinku pomiędzy węzłami Emila i Lućmierz. To fragment realizowany w oparciu o starą decyzję ZRID.

Pozostałą część przeprojektowaliśmy, zamiast budować na nasypach, obniżyliśmy znacznie poziom drogi i w efekcie jej fragment w pobliżu osiedla 650-lecia w Zgierzu powstaje w wykopie. To zmniejszy hałas i emisję spalin, zwiększy komfort osób mieszkających w sąsiedztwie – wyjaśnia Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe.

Pierwszy asfalt został położony w tym tygodniu, do połowy grudnia podbudowa bitumiczna zostanie położona na odcinku 750 metrów. Wcześniej na fragmencie pomiędzy węzłem Emilia, a węzłem Lućmierz powstały drogi technologiczne, a skarpy obsiano trawą. Kolejnym etapem będzie położenie warstwy wiążącej, a w końcu ścieralnej – ma to nastąpić w przyszłym roku. Podbudowa bitumiczna, jak i warstwa wiążąca mogą być układane, jeśli średnia temperatura przekracza 5 stopni.

Na budowie mobilizacja. Prace zgodnie z harmonogramem
Na pozostałych częściach II odcinka S14 końca dobiegają prace przygotowawcze: na kilku obiektach mostowych rozpoczęło się palowanie, ustawianie podpór i wylewanie fundamentów. Zakończyły się rozbiórki, zdejmowany jest humus. Końca dobiegają prace projektowe, które prowadzi ponad sześćdziesięcioosobowy zespół. Po uzyskaniu decyzji ZRID, w okresie największego natężenia prac, na placu budowy pracować będzie nawet kilkaset osób.

Aktualnie w biurze budowy w Zgierzu pracuje ponad pięćdziesiąt osób, kolejnych osiemdziesiąt przebywa na placu budowy. Park maszynowy liczy przeszło sześćdziesiąt maszyn (spycharki, walce, koparki, jednostki transportowe). Firma podpisała niedawno umowy z władzami Zgierza, dzięki czemu możliwy jest ruch ciężkiego sprzętu i pojazdów przewożących materiały budowlane po niektórych ulicach. Po zakończeniu budowy ich nawierzchnia ma zostać odtworzona.

Położenie odcinka asfaltu ma dla nas nie tylko formalny, ale i symboliczny wymiar. Mamy świadomość, że to pierwsza chińska inwestycja drogowa, jaka powstaje w Polsce od dłuższego czasu, wszyscy więc interesują się postępem prac, mówi Karmasz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany