Pięć gwiazdek dla auta. Jak ocenia Euro NCAP?

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
W obecnych czasach samochód musi być nie tylko ekonomiczny, komfortowy i niezawodny, ale przede wszystkim bezpieczny. Instytucją, która ocenia poziom bezpieczeństwa aut jest Euro NCAP. Każdemu producentowi zależy, aby jego pojazdy zdobyły maksymalnie dobry wynik.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme - Europejski program oceny nowych samochodów) to niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów sponsorowana przez niezależne organizacje, a wspierana przez rządy niektórych krajów europejskich. Jej głównym celem jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego. Aby podkreślić niezależność ocen, Euro NCAP do swoich testów zderzeniowych kupuje auta za własne pieniądze z losowo wybranych punktów sprzedaży danej marki.

Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach: w symulacji zderzenia czołowego, zderzenia bocznego, zderzenia ze słupem i zderzenia z pieszym. Jest jeszcze test whiplash, w którym wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.

W tych testach samochód uzyskuje od jednej do pięciu gwiazdek, których ilość określa poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów pojazdu. Im wyższa ich ilość, tym bezpieczniejsze auto. Maksymalnie testowany model może otrzymać pięć gwiazdek. I właśnie na takiej liczbie zależy każdemu producentowi.

Kiedyś pięć gwiazdek zdobywały w zasadzie tylko auta klasy wyższej. Z racji gabarytów miały wydatne strefy kontrolowanego zgniotu, a po drugie były bardzo dobrze wyposażone w elementy i systemy zapewniające bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom.

Dziś wynik 5-gwiazdkowy zdobywa coraz więcej samochodów, także z niższych klas. Na przykład pięciogwiazdkowym wynikiem dla swoich modeli aut może pochwalić się Skoda. Najnowszymi samochodami tego producenta, które zdobyły pięć gwiazdek były SUV-y - Kodiaq i Karoq.

W przypadku Skody Kodiaq w kategorii ochrony dorosłych pasażerów auto zdobyło ocenę 92 proc. W tej samej kategorii Karoq oceniono na 93 prc. Uznanie Euro NCAP zdobył automatyczny hamulec awaryjny, który jest w wyposażeniu standardowym obu aut. W standardzie są także takie systemy jak Front Assist (system przeciwzderzeniowy) i system monitorowania pieszych.

Euro NCAP

Warto podkreślić, że wobec aktualnych wymagań rynku, wyposażenie samochodu w takie elementy bezpieczeństwa, jak poduszki i kurtyny powietrzne, ABS oraz ESP traktowane są jako niezbędne minimum, wymuszone zresztą koniecznością spełnienia przepisów. Obecnie auto musi mieć szereg aktywnych elektronicznych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy.

Zarówno Kodiaq, jak i Karoq wyposażane są np. w asystenta pasa ruchu (Lane Assist), czy wspomaganie jazdy w korku - Traffic Jam Assist, który jest połączeniem funkcji Lane Assist z działaniem aktywnego tempomatu. Przy prędkościach do 60 km/h system potrafi całkowicie przejąć od kierowcy prowadzenie pojazdu podczas powolnej jazdy na zakorkowanej drodze. Auto samo pilnuje odstępu od poprzedzającego auta, dzięki czemu kierowca jest odciążony do stałego kontrolowania sytuacji na drodze.

Z kolei Emergency Assistant to system nadzorujący zachowanie kierowcy i wykrywający jego zmęczenie. Jeśli układ zauważy brak ruchu kierowcy w określonym przedziale czasu, to wyśle sygnał ostrzegawczy. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, samochód wykona krótkie, kontrolowane hamujące szarpnięcie, a jeśli to nie pomoże, auto automatycznie zatrzymuje się i włącza światła awaryjne.

Skoda Karoq może zostać wyposażona w asystenta świateł (Auto Light Assistance). To system oparty na działaniu kamery, który automatycznie włącza światła oraz dostosowuje ich jasność do warunków otoczenia i sytuacji na drodze.

Ten model ma również m.in. funkcję automatycznego hamowania podczas cofania. Jest ona przydatna nie tylko podczas jazdy po szosie czy w mieście, ale także w trakcie pokonywania trudnego terenu.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: Pięć gwiazdek dla auta. Jak ocenia Euro NCAP? - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Antosiek

Ja od jakiegoś czasu pożyczam samochody w Panek i ogólnie jestem zadowolony z ich możliwości i jakości

k
kolomolo

Zupełnie niewiarygodni jesteście z reklamowaniem firmy Panek. Nagle 3 różnych się rzuciło do pisania o Panek, co to oni nie...

14:37, 14:39, 14:41.

Głupek jakiś. Zlecenie od szefa, czy inicjatywa własna?

O
Oleks234

Ja najczęściej korzystam z samochodów pożyczonych w Panek i dobrze się sprawdzają, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa to też nie mam zastrzeżeń

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3