Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasaż Bramy Miasta - nowa przestrzeń Nowego Centrum Łodzi

Piotr Jach
Piotr Jach
Choć formalnie trwa jeszcze budowa drugiego z biurowców tworzących Bramę Miasta (w budynku południowym toczą się jeszcze prace wykończeniowe), gotowy do użytku jest już rozdzielający oba gmachy pasaż, który jest nową przestrzenią publiczną w mieście. W przyszłości ma stać się częścią pieszego szlaku łączącego Nowe Centrum Łodzi ze starszą częścią śródmieścia.

Przejście między biurowcami zagospodarowano, rozstawiając tam 13 drewnianych „wysepek” wypoczynkowych ulokowanych przy trawnikach wydzielonych z nawierzchni pasażu. Gdzieniegdzie rosną wśród nich młode drzewka. Za budynkiem południowym ukryta jest płasko ścięta bryła tzw. amfiteatru. Do trawnika na jego szczycie wiodą schody, w które wmontowano sześć ławek z gniazdkami elektrycznymi. Wśród wypoczynkowych „wysepek” stanęły kosze na śmieci, po północnej stronie pasażu zamontowano poidełko, a po stronie północnej stojak dla rowerów i rowerową stację naprawczą.

– Zależało nam, żeby przy urządzaniu tego zakątka nawiązać do industrialnej historii Łodzi – plac jest wykończony cegłą klinkierową. W miejscach, gdzie było to możliwe, zapewniliśmy placyki z zielenią i ławkami. Takie zagospodarowanie współgra z kortenowo-szklaną elewacją budynku – mówi Marta Krymarys, menedżer projektu Bramy Miasta w firmie Skanska, która zapewnia jednocześnie, że w nieodległej przyszłości pasaż rozbrzmiewać będzie gwarem ogródków gastronomicznych lokali, które powstaną w parterach biurowców, gdzie znajdą się także sale co-workingowe, a cały teren patio będzie mógł służyć różnego rodzaju imprezom plenerowym (amfiteatr może być np. widownią dla projekcji filmowych na mobilnym ekranie). Jak na razie plany ożywienia miejsca pokrzyżowała epidemia.

Żeby jednak Brama Miasta stała się bramą do Nowego Centrum Łodzi, trzeba zaczekać na realizację inwestycji zaplanowanych na słynnej najdroższej działce w mieście (teren między Bramą Miasta, dworcem Łódź Fabryczna oraz EC1), którą w 2017 r. za kwotę 85,2 mln zł nabyła od gminy Łódź firma Ghelamco. Dopiero wtedy pasaż będzie w pełni funkcjonalny. Na razie jego wschodni wylot zamyka ziemny wał na granicy działki Ghelamco. Do dworca Fabrycznego można przejść przesmykiem pomiędzy nim, a północnym gmachem Bramy Miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany