Oznakowanie jaj. Opakowanie musi informować o klasie jakości

(opr. ij)
Marta Danielewicz
Na pudełku grafika przedstawiająca kury na wolnym wybiegu, a w środku jaja pochodzące z chowu klatkowego – to przykład niewłaściwego oznakowania produktu.

W czwartym kwartale 2014 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 526 partii jaj kurzych w sklepach, hurtowniach oraz na targowiskach. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 146 partii (27,8 proc.).

Konsumentom mogą być sprzedawane wyłącznie jaja świeże – czyli klasy A. Dodatkowo takie jaja muszą na skorupie posiadać informacje o: metodzie chowu kur (0 – ekologiczna, 1 – wolny wybieg, 2 – ściółkowa, 3 – klatkowa), kod państwa (PL – Polska) i weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.

Opakowanie musi informować o klasie jakości (np. A), klasie wagowej (np. M, XL, które to oznaczenia przyporządkowane są odpowiedniej masie jaj), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur wyrażonej słownie (np. jaja z chowu klatkowego), kodzie zakładu pakowania, zaleceniach przechowywania po zakupie w warunkach chłodniczych.

W przypadku jaj sprzedawanych bezpośrednio konsumentom przez gospodarza lub producenta, którzy posiadają mniej niż 50 kur, w miejscu sprzedaży muszą się znaleźć: nazwa i adres gospodarstwa, imię i nazwisko gospodarza. Oznakowanie na skorupach nie jest wymagane.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie