Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oto pierwsza szkoła w Łodzi z pompą ciepła - IX Liceum Ogólnokształcące

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Wideo
od 16 lat
IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Łodzi sfinalizowało kolejne działanie ekologiczno-inwestycyjno-edukacyjne w ramach realizacji szkolnego projektu edukacyjnego 3 x E: ekologia, edukacja, ekonomia.

Innowacyjne działania ekologiczne w IX LO

Oto pierwsza szkoła w Łodzi z pompą ciepła

IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Łodzi sfinalizowało kolejne działanie ekologiczno-inwestycyjno-edukacyjne w ramach realizacji szkolnego projektu edukacyjnego 3 x E: ekologia, edukacja, ekonomia.

Pierwszym działaniem tego projektu była montaż instalacji fotowoltaicznej w grudniu 2021 roku.

Tym razem ma miejsce modernizacja źródła ciepła w oparciu o montaż pompy na potrzeby ciepłej wody użytkowej oraz montaż eko perlatorów.

Zanim rozpoczęto realizację projektu przeprowadzony został audyt energetycznego budynku, który doprowadził do wniosku, że z uwagi na znaczne koszty ogrzewania dla budynku liceum powinno się dokonać poprawy gospodarki energetycznej obiektu. Zaplanowane zostało nowe źródło elektrycznie zasilane z systemu PV dla przygotowania ciepłej wody użytkowej. Zamontowana została pompa ciepła powietrze – woda o mocy 20 kW z napędem elektrycznym oraz zbiornikiem cwu o pojemności 500 l wraz z pompami ładującymi i cyrkulacyjnymi.

- Dla działań edukacyjnych szkoły najważniejszy jest efekt ekologiczny - podkreśla Agnieszka Katarzyna Gębora, dyrektor IX LO.
- Efekt ekologiczny wynika z różnicy pomiędzy ilością energii cieplnej używanej dla obiektu przed realizacją projektu, a ilością energii po wykonaniu modernizacji źródła ciepła na potrzeby cwu.

Efekt ekologiczny to zakładany poziom ograniczenia emisji zanieczyszczeń do środowiska jakie przyniesie realizacja przedsięwzięcia, a tym samym korzyści powstające w środowisku z tytułu zastąpienia energii pochodzącej z węgla energią ze źródeł odnawialnych. Przyczyni się do poprawy gospodarki energetycznej i cieplnej obiektu, która polega na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię cieplną i poprawie bilansu energetycznego dla budynku. Dzięki temu przedsięwzięciu zmniejszy się ilość pyłów i gazów emitowanych do powietrza atmosferycznego, a konsekwencją tego będzie poprawa stanu czystości powietrza.

Koszt inwestycji: 129 150 zł
1. Dofinansowanie ze środków WFOŚIGW: 103 300 zł
2. Moc instalacji 20kW

Korzyści:

  • Oszczędności- zmniejszenie rachunków za ogrzewanie wody użytkowej,
  • ochrona środowiska – wykorzystanie energii ze środowiska naturalnego, brak emisji CO2, zanieczyszczeń i hałasu,
  • wzrost wartości nieruchomości,
  • nowoczesność – własna pompa ciepła jest wyrazem nowoczesnego podejścia do życia i otwartości na zaawansowane technologie,

Urządzenia są praktycznie bezobsługowe, a zmiany parametrów możemy dokonać zarówno ze sterownika urządzenia, jak również zdalnie, z wykorzystaniem sieci internetowej i odpowiednich aplikacji.

W ramach zaleceń po audycie zamontowano także nowe ekologiczne perlatory do oszczędzania wody.

Każdy kran - bateria posiada perlator, ale nie każdy perlator jest ekologiczny i wodooszczędny.
- Większość baterii zastosowanych w obiektach publicznych, także w naszym liceum, zużywało nawet do 12 litrów wody na minutę - mówi Agnieszka Katarzyna Gębora. - Te krany były mało ekologiczne i powodowały duże straty wody i energii cieplnej potrzebnej do jej podgrzania. Aby temu zapobiec wymieniliśmy starsze perlatory na te-nowej generacji, ekologiczne i wodooszczędne. Obecnie bateria zużywa tylko 3,5 litrów wody na minutę

Perlator ekologiczny to potrójna korzyść:

  • mniej energii do podgrzania wody,
  • małe zużycie wody,
  • mniej ścieków.

Zakup perlatorów spłaca się sam w niższych rachunkach za media, łagodząc rosnące koszty za energię i wodę, skutecznie oszczędzając na mediach nawet do 50 % co miesiąc.

od 16 lat

W szkole założono 46 nowych perlatorów na krany oraz 27 perlatorów na słuchawki prysznicowe.
Kosztowały łącznie 1392,93 zł.

- Przedsięwzięcia inwestycyjne są ważne, ale nie najważniejsze. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw i wartości, także tych proekologicznych. Bolączką polskiego systemu edukacji jest przeteoretyzowanie kształcenia - podsumowuje Agnieszka Ktarzyna Gębora. - W kontekście ochrony środowiska istotną kwestią jest edukacja społeczeństwa, zwłaszcza młodych ludzi kształtujących swoje nawyki, zachowania i ogólny stosunek do świata. Zdecydowanie łatwiej jest budować odpowiednią świadomość, niż ją zmieniać. Dlatego zdecydowanie stawiamy na działania będące wskazówką do podążania ekologiczną drogą. Młodzież IX LO będzie mogła w przyszłości powiedzieć: "Tak chodziłam/chodziłem do szkoły, która jako pierwsza w Łodzi zamontowała instalację fotowoltaiczną, tak moja szkoła jako pierwsza zamontowała pompę ciepła dając tym samym przykład proekologicznych zachowań."
Niewiele dadzą prelekcje, prezentacje, wykłady jeżeli własnym przykładem nie wskażemy drogi postępowania. Tylko w taki praktyczny, naturalny sposób nauczymy młodzież jak szanować środowisko naturalne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany