Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opóźnione dworzec Łódź Fabryczna i trasa W-Z. A miało być tak pięknie...

Mirosław Malinowski
Choć nikt nie mówi tego głośno, to już wiadomo, że najważniejsze łódzkie inwestycje – dworzec Łódź Fabryczna i trasa W-Z – nie zostaną zakończone w terminach, w jakich obiecywano, czyli 30 września 2015 r. Bukmacherzy już mogą zacząć przyjmować zakłady, czy dworzec będzie uwzględniony w przyszłorocznym rozkładzie jazdy pociągów oraz czy trasa W-Z zostanie otwarta dla aut i tramwajów na całej długości do końca roku.

Trasa W-Z

Na ul. Sienkiewicza, przed skrzyżowaniem z al. Piłsudskiego, stoi znak z napisem: Przepraszamy za utrudnienia. Koniec inwestycji 30 IX 2015 r. Stoi tak od samego początku budowy, czyli od jesieni 2013 r. Jednak – wbrew tej sugestii – wrześniowy termin zakończenia prac dotyczy nie całej trasy W-Z, tylko odcinka pomiędzy al. Włókniarzy i ul. Kilińskiego. Pozostałe odcinki – już na całej długości trasy – mają być gotowe miesiąc później. Co nie oznacza jednak, że wtedy zostanie ona oddana do użytku – odbiory techniczne i usuwanie ewentualnych usterek mogą potrwać około miesiąca. Czyli w praktyce nową drogą można będzie jeździć nie z końcem września, a z początkiem 2016 roku. Opóźniają się także prace przy przystanku przesiadkowym przy Centralu. Jeszcze rok temu urzędnicy mówili, że powinien być gotowy w maju tego roku, obecnie – że dopiero po wakacjach.

ZOBACZ TAKŻE: Budowa stadionu miejskiego w Łodzi

– Konstrukcja stalowa już ukończona, jeszcze w marcu malowanie i ochrona antykorozyjna, w kwietniu początek układania membrany, zakłada się, że w czerwcu dach będzie gotowy. Kluczowe znaczenie ma pogoda, przy złej, wietrznej membrany się nie układa. Próbne przejazdy przez przystanek będą pod koniec lata – mówi Piotr Grabowski z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.
Koszt prac na trasie W-Z to 741,7 mln zł. Unijna dotacja na ten cel wynosi 450 mln zł.

Dworzec Łódź Fabryczna

Jednak możliwe kilkumiesięczne opóźnienie z oddaniem do użytku trasy W-Z to nic w porównaniu z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna. Ostatni pociąg ze starego dworca odjechał 16 października 2011 r. Nowy miał być gotowy już dwa tygodnie temu – z końcem lutego 2015 r. Tyle że rok temu okazało się, iż jest to nierealne m.in. ze względu na podziemne jezioro na wysokości ul. Niciarnianej i konieczność przeprojektowania tunelu prowadzącego do stacji. I termin zakończenia inwestycji przesunięto na 30 września 2015 r.
– To jest obecnie termin obowiązujący, ale wykonawca sygnalizuje problemy z dostępem do terenu firmy Enkev. A ten obszar obejmuje około 20 procent terenu inwestycji – w tym miejscu ma być ulokowana część węzła drogowego. Powoduje to także problemy logistyczne. Na razie jednak trudno mówić o jakichkolwiek opóźnieniach – przekonuje Maciej Dutkiewicz z PKP PLK. – Na przełomie kwietnia i maja rozpoczną się prace przy przejeździe przy ul. Niciarnianej – wykonawca ma zapewnić przejezdność pociągów na dworzec – już tych testowych pod koniec roku.
Problemy z dostępem do terenów firmy Enkev mają zostać ponoć rozwiązane w ciągu miesiąca. Jednak nawet jeżeli tak się stanie, to nie ma możliwości, by zgodnie z obietnicami we wrześniu można było wsiąść do pociągu na Fabrycznej. Dlatego inwestorzy prowadzą już rozmowy z wykonawcą prac w sprawie zmiany tego terminu.

– Po zakończeniu budowy muszą zostać przeprowadzone odbiory techniczne i jazdy testowe. Trudno dziś powiedzieć, ile to potrwa. Próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec roku. Wynik jazd próbnych, kalibracja i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić dokładny termin startu pierwszych regularnych połączeń – dodaje Maciej Dutkiewicz. – Wszystkim nam zależy, by jak najszybciej zakończyć inwestycję. Dworzec Łódź Fabryczna powinien znaleźć się w kolejowym rozkładzie jazdy w 2016 r.

Koszt budowy dworca

wraz z przebudową okolicznych ulic i torowisk tramwajowych to 1,72 mld zł. Ze strony miasta to koszt 462 mln zł (dotacja unijna ma wynieść 251 mln zł).

Inflancka i Górna

Spośród ostatnich dużych inwestycji drogowych w Łodzi tylko przebudowa ul. Inflanckiej została zakończona w obiecywanym terminie – przed ubiegłorocznymi wyborami samorządowymi. Trasa Górna – oddana z wielką pompą do użytku we wrześniu – miała być, według wcześniejszych planów, gotowa już w maju ubiegłego roku.

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany