Kryminalistyczne oględziny i rozprawa sądowa w wirtualnej rzeczywistości
Studenci Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi otwiera specjalistyczną pracownię wirtualnej rzeczywistości - VR. Będą korzystać z niej studenci prawa i kryminologii ( w tej chwili uczelnia kształci 300 studentów tych specjalności). To pierwsza taka pracownia w regionie łódzkim.
Uczelnia w przyszłości planuje także udostępnić nową pracownię uczniom szkół ponadpodstawowych i zapraszać chętnych na warsztaty kryminalistyczne.
Pracownia VR
W nowej pracowni znajduje się 10 stanowisk wyposażonych w komputery, monitory, gogle i kontrolery, telewizor oraz rzutnik. Sprzęt ten jest niezbędny do obsługi największej atrakcji pracowni, czyli symulatorów wirtualnej rzeczywistości:
- VR kryminalistycznego badania - oględzin i zabezpieczania miejsca ujawnienia zwłok
- VR symulacji rozprawy sądowej
Trochę jak w grze komputerowej
Symulatory wirtualnej rzeczywistości pozwalają stworzyć przestrzeń dydaktyczną, która realnie byłaby zbyt kosztowna, niebezpieczna, czy wręcz niemożliwa do zaaranżowania - wyjaśniają pomysłodawcy. - Scenariusze zajęć przypominają grę komputerową VR, z tą różnicą, że celem nie jest zabawa a zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności i doświadczenia.
Technologia wirtualnej rzeczywistości pozwala na wyświetlanie trójwymiarowego obrazu w specjalnie przeznaczonych do tego goglach. Dzięki najnowocześniejszej technologii studenci poruszają się w wygenerowanym świecie 3 D – przenoszą się na miejsce zdarzenia, gdzie ich zadaniem jest przeprowadzenie oględzin kryminalistycznych oraz zabezpieczenie śladów w sposób zgodny z procedurami i najlepszymi praktykami. Mogą więc zobaczyć miejsce zdarzenia, poczuć się tak jak by byli, szukać śladów, zabezpieczać je, posługując się wirtualnymi narzędziami, dokonywać oględzin zwłok, analizując ich stan itd.
W przypadku drugiego symulatora mogą natomiast studenci wziąć udział w symulacji rozprawy sądowej, wcielając się między innymi w role: sędziego, prokuratora, adwokata. Specjalny edytor pozwala na tworzenie różnych scenariuszy symulacji.
Wykorzystanie technologii VR w procesie kształcenia ma wiele zalet. Studenci rozwijają spostrzegawczość, umiejętności wyciągania wniosków i analizy, mogą także wielokrotnie przećwiczyć umiejętności praktyczne w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Świat cyfrowy zapewnia realizm sytuacyjny, gwarantując jednocześnie pełne bezpieczeństwo użytkownikom.
Jak na Harvardzie
Nie da się zaprzeczyć, że zajęcia w pracowni wirtualnej rzeczywistości to nowy wymiar kształcenia, z którego obecnie korzystają największe światowe uniwersytety, takie jak Harvard czy Stanford. Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu jest pierwszą w regionie łódzkim oraz jedną z niewielu w kraju uczelni, która będzie wykorzystywać technologię VR w procesie kształcenia. Pracownia powstała przy współpracy z firmą Asseco Data System S.A.
- Dzień jest historyczny dla naszej uczelni, ponieważ wchodzimy w nową erą, nowy wymiar kształcenia - podkreślił prof. dr hab. Wojciech Welskop, rektor Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu. - Studenci będą mogli posiąść kompetencje i umiejętności unikatowe na współczesnym rynku pracy.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?