Odkryto planetę podobną do Ziemi. Znajduje się bardzo blisko Układu Słonecznego

(ei24)
brak
Niedaleko nas znajduje się planeta podobna do Ziemi - ogłosili naukowcy z Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Planeta, na której może znajdować się woda, leży na orbicie gwiazdy Proxima Centauri, położonej najbliżej Układu Słonecznego.

Planeta, którą nazwano Proximą b i która jest wielkości zbliżonej do Ziemi, jest oddalona od swojej gwiazdy o 7,5 miliona km, co stanowi pięć procent odległości między Ziemią a Słońcem. Nowo odkryte ciało niebieskie ma skalną powierzchnię, a jego bliskość wobec Układu Słonecznego oraz niska temperatury gwiazdy Proxima Centauri świadczą o tym, że na planecie może znajdować się woda w stanie ciekłym. Astronomowie podkreślają jednak, że na razie jest za wcześnie, aby mówić o tym, jakie dokładnie warunki panują na jej powierzchni. Nie wiadomo bowiem na przykład czy Proxima b posiada własną atmosferę.

Planeta oddalona jest od Ziemi o 40 bilionów km. Jak podaje BBC, powołując się na badania naukowców z Europejskiego Obserwatorium Południowego (wśród których znajduje się Polak, dr hab. Marcin Kiraga z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego), Proxima b jest planetą położoną najbliżej Układu Słonecznego, którą można nazwać "drugą Ziemią". Dzisiaj podróż na nią zajęłaby nam jednak tysiące lat. - Oczywiście dostanie się tam jest na razie w sferze science fiction, ale ludzie o tym myślą, a wyobrażanie sobie, że pewnego dnia wyslemy tam sondę, nie jest już akademickim ćwiczeniem - powiedział jeden z naukowców Guillem Anglada-Escudé.

Mimo że ówczesna technologia uniemożliwia dostanie się na planetę, odkrycie zelektryzowało świat nauki. - Myślę, że to najważniejsze odkrycie planety pozasłonecznej, jakie kiedykolwiek będzie miało miejsce. Jak można przebić coś, co może mieć warunki do życia i znajduje się na orbicie gwiazdy najbliższej Słońcu? - skomentowała wiadomości dr Carole Haswell z brytyjskiego Open University, cytowana przez BBC.

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Shaman

ja już gdzieś czytałem że w starożytności znali ten układ proxima centauri i uważali że tam są planety :)

po za tym każda gwiazda ma jakieś planety, większość gwiazd jak proxima jest układem złożonym z 2 lub więcej gwiazd, mniej układów jest takich jak nasz, i zawsze jedna lub dwie planety znajdują się w ekosferze czyli można tam żyć

o
obserw

na szkle teleskopu był paproszek, chyba mucha go zabrudziła

o
olek

przecież w układzie podwójnym proxima centauri już dawno było wiadomo o proximie b, cały czas ją badają, jakiś stary wykopany news chyba że jakiś przełom jest o czym tu nie wspomniano

d
dr. Kielich

stefan twierdzi,że już tam był razem z Pikaczu i kilkoma POkemonami.

q
qwert

to juz wiemy gdzie Po wyleci razem z KODem :D

p
planeta

jedziem tam :)

n
niespodzianka

Carl Sagan juz dawno to przewidzal!!!!

i
inny

Jeśli 7,5 miliona kilometrów stanowi 5% odległości między Ziemią a Księżycem i jest podobnych rozmiarów to leżałaby albo tuż obok ZIemi albo w niej

O
Obserwator

Ostatnio ktoś sprzedawał jakieś działki na któreś planecie hehehe

:(

Szkoda ze nie dozyjemy....

..

planeta

.

Załóżcie profil na FB to pogadamy.

Dodaj ogłoszenie