Obie maszyny drążą tunel! ZDJĘCIA. Drążenie tunelu średnicowego idzie bardzo powoli

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Maszyna drążąca w komorze startowej PKP PLK S.A.
Kolejne człony maszyn TBM będą opuszczane na dno wykopów. Dołączą do pracujących pierwszych elementów – głowic. Wszystkie segmenty TBM są obecnie ze sobą połączone elastycznymi przewodami.

Obie maszyny drążą tunele
Kontynuowany jest rozruch technologiczny maszyn przygotowujących tunel dwutorowy: Katarzyny i tunele jednotorowe – Faustyny.

Prace Katarzyny i Faustyny będą coraz bardziej wydajne. Mniejszy TBM działa na wysokości ul. Długosza. Z podziemi wydobył już pierwszy materiał. W zagłębieniu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Podobne działania prowadzi Katarzyna w rejonie ulic Stolarskiej/Odolanowskiej - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Postęp prac pozwoli na wprowadzanie na poziom komory startowej kolejnych elementów mechanicznego kreta. Prace maszyn będą coraz bardziej wydajne. Możliwe tempo pracy maszyn to ok. 10 m na dobę.

Na placach są obudowy podziemnych korytarzy – tzw. tubingi. Przygotowano ponad 1200 elementów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Maszyna drążąca tunel jednotorowy pomiędzy komorą startową przy ul. Długosza a komorą rozgałęźną przy ul. Kasprzaka pracuje bez przeszkód. Na razie zagłębiła się w grunt na kilkanaście metrów. Pierwsze metry głowica maszyny pokonuje ze zmniejszoną prędkością, po pełnym "dotarciu" może drążyć nawet 20 metrów na dobę.

Ziemia, którą maszyna usuwa z przyszłego tunelu trafia na powierzchnię i dalej taśmociągiem na ciężarówki. Na razie powstaje tunel łącznikowy, który będzie miał 8,5 metra średnicy i pomieści jeden tor. Będzie to tor do ruchu pociągów z tunelu głównego w kierunku Łodzi Kaliskiej. Jego wylot znajdzie się w rejonie alei Włókniarzy i ulicy Długosza.

W Łodzi pracować będą dwie maszyny drążące. Większa, która jeszcze nie zaczęła pracy, ma ponad 13 metrów średnicy, a mniejsza 8,7 metra. Ta pierwsza budować będzie dwutorowy tunel główny pomiędzy Łodzią Fabryczną a komorą rozgałęźną przy ul. Kasprzaka. Mniejsza wydrąży cztery tunele jednotorowe - dwa w stronę Łodzi Kaliskiej i dwa w stronę Żabieńca.

Drożyzna nad Bałtykiem. Lepiej wyjechać za granicę?

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xCr
16 maja, 13:06, xxx:

"... Wszystkie segmenty TBM są obecnie ze sobą połączone elastycznymi przewodami..." Jestem porażony inteligencją pismaka z Expressu i jego wiedzą techniczną o połączeniu elastycznymi przewodami. 10 lat studiów na politechnice nie daje takiej wiedzy a tu prosty pismak i takie stwierdzenie. Brawo coraz bliżej poziomu omajtka.

To napisz lepszy artykul i wyslij gazecie moze opublikuje inteligencie.

x
xC
16 maja, 14:04, Łodzianin:

Człowieku, wiesz, że gdzieś dzwonią, ale pojęcia nie masz gdzie. Pisząc artykuł a tak poważnej dla łodzi inwestycji, wypadałoby choć zaciągnąć informacje u źródła, a nie bzdury wypisywać. Żałosne.

"Obie maszyny drążą tunel!", " Większa, która jeszcze nie zaczęła pracy", "Jego wylot znajdzie się w rejonie alei Włókniarzy i ulicy Długosza." pierwsze dwa stwierdzenia się wykluczają, trzecie jest kłamstwem, będzie to wanna wlotowa w kierunku dworca Łódź Fabryczna.

PS. Jak tak masz opisywać tę inwestycję, to lepiej już nic nie pisz.

16 maja, 17:24, Gość:

to pisior pisze!

a moze POMYLENIEC?

x
x
17 maja, 08:44, Gość:

Te xxx yenteligencie w pierwszym pokoleniu do poziomu Pana Obajtka jeszcze ci daleko

17 maja, 15:17, Gość:

Won śmieciu z PIS

smiec z PO sie odezwal?

n
n

wystarczy ze znajda jakis niewybuch czy cmentarz i prace stana na dlugo... :)

G
Gość
17 maja, 08:44, Gość:

Te xxx yenteligencie w pierwszym pokoleniu do poziomu Pana Obajtka jeszcze ci daleko

Won śmieciu z PIS

G
Gość

Te xxx yenteligencie w pierwszym pokoleniu do poziomu Pana Obajtka jeszcze ci daleko

G
Gość
16 maja, 14:04, Łodzianin:

Człowieku, wiesz, że gdzieś dzwonią, ale pojęcia nie masz gdzie. Pisząc artykuł a tak poważnej dla łodzi inwestycji, wypadałoby choć zaciągnąć informacje u źródła, a nie bzdury wypisywać. Żałosne.

"Obie maszyny drążą tunel!", " Większa, która jeszcze nie zaczęła pracy", "Jego wylot znajdzie się w rejonie alei Włókniarzy i ulicy Długosza." pierwsze dwa stwierdzenia się wykluczają, trzecie jest kłamstwem, będzie to wanna wlotowa w kierunku dworca Łódź Fabryczna.

PS. Jak tak masz opisywać tę inwestycję, to lepiej już nic nie pisz.

to pisior pisze!

Ł
Łodzianin

Człowieku, wiesz, że gdzieś dzwonią, ale pojęcia nie masz gdzie. Pisząc artykuł a tak poważnej dla łodzi inwestycji, wypadałoby choć zaciągnąć informacje u źródła, a nie bzdury wypisywać. Żałosne.

"Obie maszyny drążą tunel!", " Większa, która jeszcze nie zaczęła pracy", "Jego wylot znajdzie się w rejonie alei Włókniarzy i ulicy Długosza." pierwsze dwa stwierdzenia się wykluczają, trzecie jest kłamstwem, będzie to wanna wlotowa w kierunku dworca Łódź Fabryczna.

PS. Jak tak masz opisywać tę inwestycję, to lepiej już nic nie pisz.

x
xxx

"... Wszystkie segmenty TBM są obecnie ze sobą połączone elastycznymi przewodami..." Jestem porażony inteligencją pismaka z Expressu i jego wiedzą techniczną o połączeniu elastycznymi przewodami. 10 lat studiów na politechnice nie daje takiej wiedzy a tu prosty pismak i takie stwierdzenie. Brawo coraz bliżej poziomu omajtka.

Dodaj ogłoszenie