Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obie maszyny drążą tunel! ZDJĘCIA. Drążenie tunelu średnicowego idzie bardzo powoli

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Maszyna drążąca w komorze startowej
Maszyna drążąca w komorze startowej PKP PLK S.A.
Kolejne człony maszyn TBM będą opuszczane na dno wykopów. Dołączą do pracujących pierwszych elementów – głowic. Wszystkie segmenty TBM są obecnie ze sobą połączone elastycznymi przewodami.

Obie maszyny drążą tunele
Kontynuowany jest rozruch technologiczny maszyn przygotowujących tunel dwutorowy: Katarzyny i tunele jednotorowe – Faustyny.

Prace Katarzyny i Faustyny będą coraz bardziej wydajne. Mniejszy TBM działa na wysokości ul. Długosza. Z podziemi wydobył już pierwszy materiał. W zagłębieniu mocowane są tzw. tubingi – elementy obudowy tunelu. Podobne działania prowadzi Katarzyna w rejonie ulic Stolarskiej/Odolanowskiej - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Postęp prac pozwoli na wprowadzanie na poziom komory startowej kolejnych elementów mechanicznego kreta. Prace maszyn będą coraz bardziej wydajne. Możliwe tempo pracy maszyn to ok. 10 m na dobę.

Na placach są obudowy podziemnych korytarzy – tzw. tubingi. Przygotowano ponad 1200 elementów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Maszyna drążąca tunel jednotorowy pomiędzy komorą startową przy ul. Długosza a komorą rozgałęźną przy ul. Kasprzaka pracuje bez przeszkód. Na razie zagłębiła się w grunt na kilkanaście metrów. Pierwsze metry głowica maszyny pokonuje ze zmniejszoną prędkością, po pełnym "dotarciu" może drążyć nawet 20 metrów na dobę.

Ziemia, którą maszyna usuwa z przyszłego tunelu trafia na powierzchnię i dalej taśmociągiem na ciężarówki. Na razie powstaje tunel łącznikowy, który będzie miał 8,5 metra średnicy i pomieści jeden tor. Będzie to tor do ruchu pociągów z tunelu głównego w kierunku Łodzi Kaliskiej. Jego wylot znajdzie się w rejonie alei Włókniarzy i ulicy Długosza.

W Łodzi pracować będą dwie maszyny drążące. Większa, która jeszcze nie zaczęła pracy, ma ponad 13 metrów średnicy, a mniejsza 8,7 metra. Ta pierwsza budować będzie dwutorowy tunel główny pomiędzy Łodzią Fabryczną a komorą rozgałęźną przy ul. Kasprzaka. Mniejsza wydrąży cztery tunele jednotorowe - dwa w stronę Łodzi Kaliskiej i dwa w stronę Żabieńca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany