Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Numer 112. Mężczyzna zadzwonił 700 razy w ciągu doby...

Piotr Jach
Nawet 700 razy na dobę wydzwaniał do Centrum Powiadamiania Ratunkowego najbardziej uciążliwy stalker, który trapił telefonami operatorów numeru alarmowego 112.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 PRZYRODA MATEMATYKA [ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Tego typu natręci, różnego rodzaju „żartownisie”, składający fałszywe zgłoszenia o pożarach, podłożonych bombach, pragnący zamówić pizzę czy poszukujący informacji o dyżurach nocnych aptek i wszelkiej maści dziwacy generują połowę ruchu na łączach CPR. W lutym br. spośród blisko 100 tysięcy zgłoszeń pod numer tel. 112 aż 48 tys. stanowiły właśnie zgłoszenia fałszywe. Ten odsetek nie zmienia się od lat.

- Utrapieniem są małe dzieci, nawet takie, które jeszcze nie mówią, a dostały od rodziców komórkę do zabawy - mówi Bogumił Marona, kierownik CPR. - Nawet jeśli nie ma w niej karty SIM, to jeśli telefon działa, można z niego zadzwonić pod 112. I jest problem, bo nie wiadomo, czy wydzwania dziecko potrzebujące pomocy, czy maluch, który po prostu dobrze się bawi. A takich telefonów może być nawet kilkanaście z rzędu i nie zawsze dziecko rozumie, gdy prosi się do telefonu rodziców.

Dzięki możliwości identyfikacji numerów rozmów przychodzących oraz spoczywającym na operatorach telekomunikacyjnych obowiązku ujawniania numerów telefonicznych, CPR uchroniło już wiele instytucji przed fałszywymi alarmami o bombach, pożarach, tajemniczych pakunkach. Osoba wykonująca telefon zwrotny do powiadamiającego w większości przypadków stawia „dowcipnisiów” do pionu. Czasem ratuje też życie, bo do CPR dzwoni wielu samobójców. Dziesiątki innych osób szukają tam pomocy w całkiem poważnych osobistych sprawach, ale dalece wykraczających poza kompetencje CPR.

- Najbardziej dotkliwy jest jednak brak współpracy ze strony zgłaszających, którzy często uważają, że na telefonie pod 112 kończy się ich rola - zaznacza Marona. - Tymczasem operator potrzebuje kilku podstawowych informacji, by zorientować się w sytuacji i zadysponować stosowną pomoc.


80 proc. zgłoszeń nieuzasadnionych

W lutym br. CPR odebrało 99 704 zgłoszenia na tel. 112. Tylko co piąte było zawiadomieniem uzasadnionym, wymagającym interwencji służb medycznych, straży pożarnej, policji i in. Reszta to zgłoszenia fałszywe lub anulowane przez zgłaszających (np. połączenia „z kieszeni”) - łącznie ok. 80 proc.

[ZOBACZ TEŻ FILM Wybuch gazu w Pabianicach (autorx.news/TVN24)

](http://www.expressilustrowany.pl/ "ZOBACZ TEŻ FILM Wybuch gazu w Pabianicach (autorx.news/TVN24)