Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Nowy silnik w Skodzie Octavii z odłączanymi cylindrami

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda Octavia
W palecie silnikowej Skody Octavii pojawiła się nowa jednostka napędowa o pojemności 1,5 litra i mocy 150 KM. Ten silnik jest przykładem nowego kierunku w idei downsizingu.

W prostym tłumaczeniu downsizing oznacza zmniejszenie wymiarów, zaś w kwestii silników benzynowych chodzi o zmniejszenie ich pojemności, przy jednoczesnym zwiększeniu ich mocy. Chodzi o zasadę: z małej pojemności, duża moc. Taki sposób konstruowania silników wprowadzono kilka lat temu w odpowiedzi na zaostrzenie norm emisji spalin w Unii Europejskiej.

Silniki skonstruowane w oparciu o zasadę downsizingu mają w swojej ofercie praktycznie wszyscy liczący się producenci samochodów. Niektórzy z nich rozwinęli swoje konstrukcje stosując zaawansowane systemy, które dodatkowo przyczyniają się do ograniczenia zużycia paliwa, a tym samym wpływają na zmniejszenie emisji spalin.

Takim rozwiązaniem jest np. funkcja dezaktywacji cylindrów, który stosuje Skoda. To system ACT (Active Cylinder Technology). Zależnie od obciążenia silnika, funkcja ACT powoduje wyłączenie dwóch z czterech cylindrów w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Są one odłączane w sytuacji, kiedy nie występuje zapotrzebowanie na pełną moc jednostki napędowej, np. podczas manewrowania na parkingu, przy wolnej jeździe, ale także podczas jazdy na trasie ze stałą umiarkowaną prędkością.

Ten system wprowadzono kilka lat temu w silniku 1.4 TSI o mocy 150 KM. Teraz jednak funkcja ACT pojawiła się w nowej jednostce 1.5 TSI, którą wprowadzono do gamy Skody Octavii. To pierwszy silnik z takim rozwiązaniem w tym modelu. Jednostka bazuje na silniku 1.4 TSI, ale została wzbogacona jest o szereg poprawek i modyfikacji. Jak informuje producent, w nowym silniku o 5,9 mm zwiększono skok cylindra zachowują tę samą moc 150 KM. Jednak w porównaniu z silnikiem 1.4 TSI, jednostka 1.5 TSI odznacza się lepszą elastycznością i bardziej żywiołową reakcją na ruchy pedału gazu.

Wprowadzono np. turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Ten podzespół został specjalnie przygotowany do pracy w wysokich temperaturach gazów wydechowych (nawet do 880 stopni Celsjusza). Przy tym turbosprężarka rozpoczyna swoją wydajną pracę już przy 1300 obr./min. Ponadto wodny intercooler przeniesiono przed przepustnicę i potrafi schłodzić sprężany ładunek powietrza do temperatury tylko o 15 stopni wyższej od otoczenia. Dzięki temu do komory spalania trafi większa ilość powietrza, co przekłada się na lepsze osiągi auta. Zwiększono również z 200 do 350 barów ciśnienie wtrysku benzyny.

Jak informuje producent, wysoka sprawność silnika 1.5 TSI ACT to także zasługa zmniejszonego tarcia wewnętrznego w stosunku do jednostki 1.4 TSI. M.in. główne łożysko wału korbowego pokryto warstwą polimerową. Natomiast cylindry otrzymały specjalną strukturę, której zadaniem jest zmniejszenie ich tarcia przy nierozgrzanym silniku. Silnik 1.5 TSI ACT dostępna będzie Skodzie Octavii (limuzyna i kombi) zarówno z manualną skrzynią biegów (w cenie od 84 500 zł), jak i dwusprzęgłową przekładnią automatyczną (w cenie od 92 450 zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowy silnik w Skodzie Octavii z odłączanymi cylindrami - Motofakty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany