Noworoczny trening, czyli jak schudnąć przy okazji systematycznych ćwiczeń

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Rozmawiamy z Dorotą Marculą, fizjoterapeutką z Centrum Medycznego Medyceusz w Łodzi

- Na siłowniach tłumy. Większość rozpoczyna treningi z noworocznym postanowieniem: schudnąć!
- Radzę obniżyć wymagania i obiecać sobie na przykład konsekwentnie wstawać wcześniej po to, by poćwiczyć. Niech postanowieniem będzie codzienna dyscyplina, dzięki której będziemy mieli efekty, a efekty utrzymają motywację. Kiedy przyjdzie kryzys, motywacja wesprze naszą silną wolę, więc nie będziemy szukać wymówek, by sobie odpuścić trening. Przy takim założeniu redukcja kilogramów przyjdzie przy okazji i będzie dodatkowym bodźcem.

- Od czego zaczynamy trening?

- Od konsultacji. Jeżeli stawiamy pierwsze kroki lub wracamy po dłuższej przerwie do treningów to najlepiej porozmawiać z fizjoterapeutą lub trenerem personalnym, którzy podpowiedzą co i jak ćwiczyć na początku. W przeciwnym wypadku albo zrobimy sobie krzywdę albo zniechęcimy się do treningów.

- Co wybrać: siłownię, zajęcia fitness, pływalnię, gry zespołowe?

- To, co sprawia przyjemność. Trening nie może być katorgą, musimy go lubić. Obiektywnie zaś każdy rodzaj treningu będzie dobry, o ile lekarz nie stwierdzi inaczej. O tej porze roku najkorzystniej udać się do wybranego fitness klubu, z powodu promocyjnych cen karnetów.

- Większość obierze taką drogę. Jaką taktykę przyjąć?

- Bezpiecznie jest zaczynać od 30 minut i w miarę wzrostu wydolności zwiększać czas treningu do 45 lub 50 minut. Na początek używajmy małych obciążeń, które możemy z czasem zwiększać, ale radzę to robić stopniowo i rozsądnie. Trenujmy 2 - 3 razy w tygodniu robiąc sobie jednodniowe przerwy między treningami. Są konieczne, pozwalają zregenerować organizm.

- Na co powinno się zwrócić baczną uwagę podczas treningu?

- Każdy trening powinien być poprzedzony rozgrzewką, a zakończyć się powinien ogólnie rozumianym wyciszeniem organizmu. To powszechnie ignorowane elementy treningu, najczęstsze powody kontuzji.

- Ile maksymalnie powinien trwać trening?

- Najważniejsze jest nie przekraczać 60 minut dziennie. Jest to istotne ponieważ dłuższe treningi będą powodowały wydzielanie się kortyzolu czyli hormonu stresu, co może zaburzyć nam gospodarkę całego organizmu, a także spowodować problemy z apetytem oraz snem.

- Wierzy Pani w siłę noworocznych postanowień?

- Oczywiście. Postanowieniom noworocznym sprzyja społeczna motywacja, ponieważ większość naszych znajomych zrobi dokładnie to samo. Nowy Rok to świetny moment, aby rozpocząć aktywne życie. Ważne, żeby wchodzić w trening rozsądnie i stopniowo. Wówczas wydolność rośnie, waga z czasem maleje, a motywacja utrzymuje się na takim samym poziomie.

Znamy decyzję w sprawie trzeciej dawki szczepionki.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcysia

W takich sytuacjach zawsze ratują mnie soki wg. porad terapiasokami.pl/detoks-i-odchudzanie. Takie soki sama wyciskam wtedy mam pewność, że to jest prawdziwy sok. Szczególnie dobrze daje kopa sok z buraka, marchewki, selera, jabłka i imbiru. Przy takiej diecie z sokami zawsze mam energię i zdrowie. Oczywiście soki traktuję jako uzupełnienie diety. Takie soki razem z uprawianiem sportu gwarantują zdrowie i szczupłą sylwetkę.

E
Emilia

Jeśli zdecydujesz się rozpocząć przygodę z aktywnością, ale nie wiesz co wybrać - ćwiczenia w domowym zaciszu, czy siłownie, przeczytaj artykuł PrimaLife - może pomoże Ci podjąć decyzję: https://primalife.pl/style/trening-w-domu-czy-trening-na-silowni-co-wybrac-dla-siebie

Dodaj ogłoszenie