Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe, hitowe obligacje? Tak jest. Kiedyś królowały „czterolatki”. Styczniowe wyniki sprzedaży wyłoniły nowego lidera sprzedaży

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Obligacje Skarbu Państwa pobiły w styczniu nowy rekord sprzedaży
Obligacje Skarbu Państwa pobiły w styczniu nowy rekord sprzedaży Jerzy Mosoń/Polska Press Grupa ©
Ministerstwo Finansów podało dane sprzedaży oszczędnościowych obligacji Skarbu Państwa za styczeń 2024 roku. Tak dobrze nie było już dawno. Jest też nowy hit, który odpowiada za około jedną trzecią sprzedaży.

Spis treści

Minister Finansów ma powody do zadowolenia. Osoby oszczędzające postanowiły zaufać polskim papierom wartościowym i na zakup obligacji Skarbu Państwa przeznaczyły w styczniu rekordową sumę 5,76 mld zł. To o ponad 100 proc. więcej niż rok temu, kiedy to obligacje znalazły chętnych za 2,456 mld zł.

Nowe, hitowe obligacje odpowiadają za jedną trzecią sprzedaży w styczniu

W styczniu najpopularniejszymi papierami wartościowymi Ministra Finansów okazały się obligacje trzyletnie – TOS (trzyletnie obligacje skarbowe). Nabywcy indywidualni kupili tzw. trzylatki za łączną sumę 1,945,5 mld zł. Oznacza to, że instrumenty te miały 34 proc. udział w strukturze sprzedaży.

Liczy się nie tylko to, co kupowali klienci, ale także, w jaki sposób

Oprócz dobrych danych dotyczących rekordowej sprzedaży za styczeń, w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, godny odnotowania jest także sposób zakupu papierosów wartościowych. Tu też mamy do czynienia ze zmianą przyzwyczajeń. Tradycyjna wizyta u pani w okienku powoli odchodzi do lamusa.

–Ponad połowa obligacji detalicznych, tj. 56% została zakupiona w styczniu przez internet. Coraz więcej osób ceni sobie możliwość ulokowania swoich oszczędności w ten sposób – prosto, bezpiecznie i bez konieczności wyjścia z domu – komentuje Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

To też się sprzedało. Dawny lider przegrał o włos z nowymi, hitowymi obligacjami

Jeszcze stosunkowo niedawno, bo w październiku 2023 r. hitem wśród obligacji były „czterolatki”. Choć dawny lider został zdetronizowany, to wciąż budzi duże zainteresowanie nabywców. W styczniu tzw. czterolatki sprzedały się za 1,686 mld zł. Oznacza to 29 proc. udział w rynku.

Te instrumenty wypadły poniżej oczekiwań, ale tylko pod względem udziału w wolumenie sprzedaży

To jednak nie koniec niespodzianek. W styczniu relatywnie słabo (relatywnie, ponieważ ogólna sprzedaż była wysoka) wypadły obligacje jednoroczne – ROR (16 proc.). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje dziesięcioletnie – EDO (14 proc.) i dwuletnie – DOR (4 proc.) oraz trzymiesięczne – OTS (2 proc.).

Z kolei styczniowe obligacje rodzinne dedykowane beneficjentom programu Rodzina 800+ znalazły chętnych na łączną kwotę 54 mln zł. Warto przypomnieć, że obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach programu Rodzina 800+. Beneficjenci programu mogą nabywać ten rodzaj obligacji do wysokości kwoty przyznanego świadczenia wychowawczego.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowe, hitowe obligacje? Tak jest. Kiedyś królowały „czterolatki”. Styczniowe wyniki sprzedaży wyłoniły nowego lidera sprzedaży - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany