Niezależni przedsiębiorcy podbijają polski rynek. Korzystają na tym lokalne społeczności

Materiał informacyjny Grupy Eurocash
Na co dzień raczej nie zdajemy sobie sprawy, że wybierając niewielki sklep, często prowadzony przez naszego sąsiada, korzystającego z dostaw lokalnych producentów, nie tylko robimy udane zakupy, ale też przyczyniamy się do rozwoju najbliższej okolicy. Nasze wybory mówią jednak same za siebie: niezależny handel detaliczny ma w Polsce ponad 40-procentowy udział w rynku produktów kupowanych regularnie w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb.

Polskie sklepy niezależne, czyli prowadzone i zarządzane przez swoich właścicieli, a nie centralnie przez wielką sieć handlową, to ewenement na skalę światową i jeden z filarów polskiej przedsiębiorczości. Od 26 lat przedsiębiorcy prowadzący takie placówki, wspierani są przez Grupę Eurocash w wielu różnych obszarach ich biznesów – od dostarczenia nowych technologii do towarowania i zarządzania sklepem, po szeroką edukację rynkową. Firma promuje także niezależny handel nie tylko wśród polskich konsumentów, ale i na całym świecie. Organizowane przez nią sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów, działających pod takimi markami jak ABC, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.

Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash tłumaczy, że niezależni przedsiębiorcy mają korzystny wpływ na lokalne społeczności – zatrudniają tysiące osób, płacą podatki lokalnie, a także zapewniają zbyt regionalnym producentom na szeroką skalę. - Mało kto ma również świadomość, że handel niezależny zapewnia sprawiedliwą dystrybucję bogactw. Dlaczego? Jeżeli dyskonty będą miały np. 90-procentowy udział w rynku, to rozwijać się będzie tylko garść współpracujących z nimi dużych producentów. Po drugie – podatki takich sieci zasilą tylko budżety wielkich miast, a zyski trafią do wąskiego grona osób – dodaje Pedro Martinho.

Polska ma się czym pochwalić

Teraz Eurocash zaangażował się w filmowy projekt o światowym zasięgu, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób firmy funkcjonujące na rynku produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i handlu żywności, przyczyniają się do poprawy jakości życia ludzi. Film organizacji Consumer Goods Forum”Better Lives Through Better Business” („Lepsze życie, dzięki odpowiedzialnemu biznesowi”) realizowany jest przez BBC StoryWorks Commercial Productions. Oprócz Grupy Eurocash, jedynej firmy z Polski, w projekcie wzięło udział jeszcze 26 przedsiębiorstw z całego świata.

Film pokazuje, że firma, wspierając przedsiębiorczość swoich pracowników i klientów, wpływa na rozwój handlu niezależnego, a – co za tym idzie - na rozwój lokalnych społeczności. Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz Grupy Eurocash, przedstawia firmę jako hurtownika, który zapewnia małym niezależnym przedsiębiorcom możliwość konkurowania i rozwijania ich przedsiębiorstw na rynku detalicznym. A robi to m.in. poprzez dostęp do nowych technologii i narzędzi wspierających sprzedaż. A to nie pozostaje obojętne na komfort konsumentów, którzy mogą robić zakupy w nowoczesnych sklepach z szerokim i konkurencyjnym wyborem produktów, niezależnie od miejsca zamieszkania.\

Lepiej kupić od sąsiada

Pedro Martinho przekonuje, że handel niezależny to najlepsza wizytówka polskiej przedsiębiorczości.

- Mamy nadzieję, że ten film pozwoli zrozumieć konsumentom, że robiąc zakupy w sklepie prowadzonym np. przez swojego sąsiada, przyczyniają się do tego, że wszystkim dookoła żyje się lepiej – tłumaczy.

Świetnym przykładem takiego modelu biznesowego są sklepy Jerzego Rogali, który działa na południu Polski. Jest on franczyzobiorcą Delikatesów Centrum i prowadzi ponad sto sklepów. Jego placówki korzystają zarówno z zaopatrzenia, jak i wsparcia marketingowego oraz technologicznego od Grupy Eurocash. Co więcej, sam przedsiębiorca w swoich sklepach sprzedaje także produkty, które zamawia u regionalnych wytwórców i dostawców żywności, a to z kolei pozwala zaspokajać potrzeby konsumentów, którzy takie produkty coraz częściej i chętniej wkładają do zakupowego koszyka. Każde z jego delikatesów zatrudniają również mieszkańców miejscowości, gdzie działają – to również pozytywnie wpływa na lokalną gospodarkę.

W filmie o swojej przygodzie z przedsiębiorczością opowiada również Marta Królikowska, która w wieku 23. lat zainicjowała powstanie sieci abc na kołach. Z jej śmiałego i dobrze opracowanego pomysłu – dzięki wsparciu merytorycznemu, logistycznemu i finansowemu Eurocash – powstała największa w Polsce sieć handlu mobilnego, która prowadzi sprzedaż w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych. Sieć prowadząc swoją działalność, podnosi jakość życia ich mieszkańców i walczy z wykluczeniem komunikacyjnym. Czyli, podobnie jak stacjonarne niezależne sklepy, wypełnia ważną społecznie misję i ma realny wpływ na poprawę jakości życia pobliskich społeczności i rozwój regionów, w których działają.

*https://media.eurocash.pl/aktualnosci/658311/grupa-eurocash-podsumowuje-rok-epidemii-i-nowej-normalnosci-spolka-opublikowala-raport-z-dzialalnosci-niefinansowej-za-2020-rok

Wideo

Materiał oryginalny: Niezależni przedsiębiorcy podbijają polski rynek. Korzystają na tym lokalne społeczności - Polska Times

Dodaj ogłoszenie