Nietypowy ranking szkół. Młodzi ludzie i nauczyciele, którzy „chcą więcej”
Młodzi ludzie właśnie przystępują do matury. Coraz częściej pracodawcy i edukatorzy podkreślają, że to nie wyniki egzaminu dojrzałości są kluczem do rozwoju kariery zawodowej, ale praktyczne umiejętności. Zazwyczaj w szkołach jest mało przestrzeni na to, by rozwijać kompetencje przyszłości, tzw. 4K: kooperację, krytyczne myślenie, kreatywność i komunikację. Z myślą o wszystkich nauczycielach i uczniach, którzy „chcą więcej”, powstała inicjatywa Zwolnieni z Teorii.
– Projekty w Zwolnionych z Teorii są projektami zespołowymi, czyli minimum dwie osoby zbierają się, żeby taki projekt wymyślić, a później zrealizować. Zastanawiają się, co mogą w swoim otoczeniu zmienić na lepsze, co im realnie przeszkadza, jak mogą sprawić, by świat wokół nich był odrobinę lepszy. Młodzi ludzie uczą się pracy w zespole, komunikacji, zarówno między sobą, jak i zewnętrznymi partnerami, budowania relacji zawodowych, kreatywnego podchodzenia do tematu, a także krytycznego patrzenia na własne pomysły – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Dotychczas szkoły z różnych zakątków Polski organizowały mnóstwo inicjatyw społecznych. Wyremontowano kuchnię w schronisku, stworzono nowoczesny ul i protezę bioniczną ręki czy aplikację pomagającą wybrać pupila. A to dopiero początek niezwykłych pomysłów uczniów!
Zwieńczeniem wszystkich inicjatyw jest Wielki Finał Zwolnionych w Teorii, który w tym roku odbędzie się 19 maja na Torze wyścigów konnych Służewiec w Warszawie. Wówczas ogłoszony zostanie ranking Zwolnionych z Teorii, a więc szkół, które wymyśliły najciekawsze projekty społeczne. Ale, jak podkreśla Paula Bruszewska, każdy projekt, który się ukończy, wygrywa w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Największym sukcesem jest przecież zdobywanie nowym umiejętności!
Zaangażowani uczniowie i nauczyciele. „Młodzi ludzie mają niesamowitą moc zmieniania świata”
Projekty realizowane w ramach Zwolnionych z Teorii są inicjatywami od początku do końca realizowanymi przez uczniów. Nauczyciele to osoby, które są obok, by w razie czego udzielić swojego wsparcia.
– Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobem – mówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.
Udział w tej inicjatywie sprawia, że młodzi ludzie, dobrze się bawią, a przy tym zdobywają kompetencje, które mogą przydać się im na rynku pracy.
– To świetny temat na rozmowę kwalifikacyjną, który nie tylko zwróci uwagę rekruterów, ale pokaże wachlarz takich kompetencji, jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów, radzenia sobie z presją czasu czy choćby rozwiązywania problemów i sytuacji kryzysowych – podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR Menedżerka w Pracuj.pl.
Tegorocznych zwycięzców Zwolnionych z Teorii poznamy już niebawem, podczas Wielkiego Finału.
- - -
Fundacja Zwolnieni z Teorii, co roku opracowuje Ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje aż 371 szkół z całej Polski. Wyniki Rankingu będą dostępne na stronie Zwolnieni z Teorii w dniu 19 maja br. Ranking powstaje od ośmiu lat.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Pamiątki po rotmistrzu Pileckim