Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Największa transakcja na rynku nieruchomości w Europie zawarta w... Łodzi!! Niemcy kupili Manufakturę za...

(izj)
.
. Łukasz Kasprzak
390 mln euro - za taką sumę zostało sprzedane łódzkie centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura. Od środy centrum przy ul. Karskiego zmienia oficjalnie właściciela.

Nie będą już nim firmy francuskie - Apsys i Euris/Rallye Group, które zbudowały obiekt, ale otwarty niemiecki fundusz inwestycyjny Unilmmo: Deutschland należący do Union Investment Real Estate GmbH z siedzibą w Hamburgu.

Tym samym ostatecznie sfinalizowana została umowa zawarta między stronami. W przedwstępnym brzmieniu została ona podpisana pod koniec lipca.
Do tej pory strony milczały na temat wysokości kwoty, za którą zostało sprzedane łódzkie centrum. Dzięki jej ujawnieniu wiadomo, że jest to największa pojedyncza transakcja na rynku nieruchomości komercyjnych w tym roku w całej Europie.

Przypomnijmy, że Manufaktura została otwarta 17 maja 2006 r. Obiekt ma 112 tys. mkw. powierzchni rozlokowanej w 307 sklepach. Co roku odwiedza ją około 20 mln klientów. Umowa sprzedaży dotyczy całego centrum handlowego, wyłączając market Leroy Merlin oraz kino Cinema City, które od początku miały własnych, niezależnych właścicieli. Zgodnie z umową, Apsys pozostanie zarządcą Manufaktury przez następne 10 lat.
- Jesteśmy dumni z tej transakcji - mówi Maurice Bansay, założyciel i prezes Apsys, czyli firmy, która zarządza w Polsce 14 centrami handlowymi i jest częściowym właścicielem już tylko jednego - budowanej Łaciny w Poznaniu (we Francji firma jest częściowym właścicielem dwóch istniejących centrów i ośmiu będących w budowie). - Kapitał pozyskany w jej wyniku zostanie ponownie zainwestowany w nowe projekty realizowane we Francji i w Polsce.

Suma prawie 400 mln euro to połowa tegorocznego budżetu Łodzi.
- Dla przeciętnego obywatela kwota transakcji jest astronomiczna - mówi dr Paweł Kowalski z Katedry Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji Uniwersytetu Łódzkiego. - Prawda jest tymczasem taka, że gdyby centrum było sprzedawane przed kryzysem, czyli przed 2009 r., jego cena sięgnęłaby grubo powyżej 400 mln euro.

Przedstawiciele Manufaktury zapewniają, że dla klientów centrum nic się nie zmieni. Nowy właściciel o swoich planach mówi też niewiele.
- Na przedstawienie naszych planów potrzebujemy jeszcze trochę czasu - mówi Fabian Hellbusch, rzecznik prasowy Union Investment Real Estate GmbH.
Według dr. Pawła Kowalskiego, nowy właściciel wprowadzi zmiany, ale dopiero po nowym roku.
- Najbliższe miesiące to najlepszy okres handlu w całym roku - mówi ekspert. - Nierozsądnym byłoby więc inicjowanie teraz zamieszania. Później można się z kolei spodziewać, że w Manufakturze pojawi się więcej niemieckich marek, także nieznanych do tej pory na polskim rynku. Choć pierwszą decyzję nowy właściciel ma już za sobą. Docierają do mnie sygnały o kilkuprocentowej podwyżce stawek czynszu dla najemców.

Do Union Investment należą już m.in. warszawskie biurowce - Lipinski Passage (kosztował 35 mln euro), Horizon Plaza (102 mln euro) i Zebra Tower (76 mln euro) oraz centrum handlowe Trzy Stawy w Katowicach (95 mln euro).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany