Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na sesji łódzcy radni miejscy przyjęli stanowisko przeciw zmianom w przebiegu KDP

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
KDP może zagrozić rezerwatowi przyrody Polesie Konstantynowskie.
KDP może zagrozić rezerwatowi przyrody Polesie Konstantynowskie. Paweł Łacheta
Rada Miejska w Łodzi przyjęła na poniedziałkowej sesji stanowisko, w którym wyraża negatywną opinię w sprawie możliwej zmiany ustalonego w 2017 r. przebiegu trasy Kolei Dużej Prędkości.

Projekt sprzeciwiający się przebiegu linii KDP przez m.in. Złotno, Zdrowie i Manię zgłosili radni PO i SLD i oni też zagłosowali za nim (25 głosów), a radni PiS (5 osób) wstrzymali się od głosu. Dyskusja na sesji trwała ponad dwie godziny, a wzięli w niej udział m.in. senator PO Artur Dunin (któremu pomyliło się, że jest w Łodzi i dziękował, że może wystąpić na sesji miasta Zgierza), pracownicy Centralnego Portu Komunikacyjnego (zmiany w przebiegu KDP są spowodowane tą inwestycją) oraz prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jej wystąpienie było zaskoczeniem, bowiem prezydent Łodzi bardzo rzadko pojawia się na sesjach. Najczęściej występuje na nich raz w roku przy okazji uchwalania budżetu miasta lub uchwalania absolutorium.
Treść przemówienia prezydent Zdanowskiej:

Szanowni Państwo Radni
Projekt Kolei Dużych Prędkości z Dworcem Łódź Fabryczna, będącym jego centralnym elementem to nasza łódzka racja stanu.
Dlatego, w związku z pojawieniem się propozycji nowego północnego wariantu trasy Kolei Dużych Prędkości, przecinającej rejon parku im. Józefa Piłsudskiego, Brusa, Złotna i doliny rzeki Łódki w kierunku Konstantynowa Łódzkiego, zgłosiłam w imieniu mieszkańców Łodzi stanowczy sprzeciw wobec pomysłu zmiany dotychczasowego przebiegu. Nie znajduję bowiem żadnych podstaw dla zasadności przesunięcia ustalonej od lat trasy.
O naszym sprzeciwie wobec planowanej zmiany przebiegu trasy informowałam przedstawicieli Centralnego Portu Komunikacyjnego już w lipcu 2019 roku podczas spotkania poświęconego tej inwestycji. Zdaniem miasta opracowane w 2015 roku, po 5 latach pracy „Studium Wykonalności dla KDP Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław” zakłada optymalne rozwiązania dla przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości.
W przypadku Łodzi zdecydowano się na przejście tunelem pod centrum miasta, a następnie wyjście na powierzchnię wzdłuż już istniejącej linii kolejowej Łódź – Pabianice. Dzięki temu zminimalizowano liczbę podmiotów, które mogłyby zostać dotknięte przez tę inwestycję. Miasto i jego mieszkańcy zaakceptowali taki przebieg, co pozwoliło zapisać go w dokumentach planistycznych. Trasa została uwzględniona w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, a później konsekwentnie w planach zagospodarowania przestrzennego przyjmowanych dla kolejnych części Łodzi.
Dlatego też nie ma naszej zgody na zmianę przyjętych rozwiązań, na których przygotowanie wydano dziesiątki milionów złotych.
Zaproponowany nowy przebieg linii kolejowej przecinający obszary zabudowy jednorodzinnej w Łodzi jest nie do zaakceptowania.
Nowy przebieg KDP w Łodzi, to nie tylko osobiste tragedie mieszkańców, którzy nagle znaleźli się w śladzie planowanej inwestycji. To także zagrożenie dla wrażliwego systemu ekologicznego miasta. Realizacja inwestycji w tym kształcie mogłaby zniszczyć jeden z najważniejszych łódzkich terenów zielonych czyli park na Zdrowiu.
Nowa lokalizacja Kolei Dużych Prędkości mogłaby doprowadzić do zniszczenia części cennych siedlisk przyrodniczych, wiązałaby się z koniecznością przeprowadzenia wycinki wielu drzew oraz doprowadziłaby do podziału jednego z najcenniejszych kompleksów przyrodniczych na terenie miasta i bardzo znaczącego obniżenia jego wartości oraz ograniczenia funkcji związanych z rekreacją i wypoczynkiem.
Powtórzę raz jeszcze: nie ma żadnych logicznych argumentów, aby próbować zmieniać przebieg linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Nie zadziało się nic, co sprawiłoby, że warto wyrzucić do kosza efekty pięciu lat prac przy przygotowywaniu inwestycji.
Łodzi bardzo zależy na budowie Kolei Dużej Prędkości. Dla miasta będzie ona kolejnym, po okalających go autostradach i drogach szybkiego ruchu oknem na świat. Dlatego oczekujemy od strony rządowej budowy Kolei Dużych Prędkości w pierwotnym wariancie.
Dziękuję bardzo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany