Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na łódzkie ulice trafią kolejne używane wagony tramwajowe. Czy jest się z czego cieszyć?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Takie tramwaje kursują w Jenie i takie mają niebawem przyjechać do Łodzi.
Takie tramwaje kursują w Jenie i takie mają niebawem przyjechać do Łodzi. Wikipedia
Jeszcze w tym roku na łódzkich torach pojawić się mają kolejne używane wagony tramwajowe sprowadzone z Niemiec. Tym razem będzie to 10 przegubowych dwukierunkowych tramwajów tupu GT6M-ZR, podobnych do znanych dobrze łodzianom kursujących po mieście od 2017 roku pojazdów typu Siemens NF6D. To kolejne "używki" jakie trafiają do Łodzi, choć odnotować trzeba także poważny zastrzyk nowego taboru w postaci dostarczonych w tym roku 21 z 30 zamówionych wagonów typu Moderus Gamma.

– Są to wagony dwukierunkowe o sprawdzonej konstrukcji bliźniaczo podobne do eksploatowanych już przez nas wagonów typu NF6D, co zdecydowanie ułatwi ich obsługę techniczną – opowiada o nowym nabytku Piotr Wasiak, rzecznik prasowy MPK. Na ich korzyść przemawia także cena, wynosząca 30 tys. euro za sztukę.

Transporty przyjdą w tym i przyszłym roku

Zakupione pojazdy zostaną dostarczone do Łodzi przez specjalistyczna firmę transportową. Ma zostać zorganizowane pięć transportów po dwa tramwaje. Pierwsze dwie dostawy maja odbyć się jeszcze w tym roku, pozostałe trzy na początku roku 2024. Tramwaje z Jeny dostarczy firma Panas Transport, za co uzgodniono kwotę 302 tys. zł.

– Same pojazdy Łódź kupiła w trybie bezprzetargowym, na zasadzie negocjacji i uzyskania najlepszej ceny. Było to możliwe, ponieważ wartość przedmiotu zamówienia, jakim jest nabycie 10 sztuk wagonów tramwajowych, nie przekracza kwoty, która obligowałaby MPK-Łódź do zastosowania ustawy Prawo zamówień publicznych. W takim przypadku stosujemy przepisy wewnętrzne i regulacje przewidziane w kodeksie cywilnym – wyjaśnia Piotr Wasiak.

Zanim nowo zakupione tramwaje wyjadą na trasę, pojazdy zostaną technicznie dostosowane do wymagań MPK. Zamontowana zostanie w nich m.in. informacja pasażerska w języku polskim, kasowniki oraz biletomaty.

Będziemy mieli 11 typów tramwajów

Zakup pojazdów z Jeny sprawi, że po łódzkich ulicach kursować będzie 11 typów tramwajów i to nie licząc drobniejszych modernizacji oraz zmian konstrukcyjnych wprowadzonych przez MPK. Z pewnością nie ułatwia to pracy mechanikom i motorniczym, ale jak twierdzi przewoźnik tak duża dywersyfikacja taboru ma też swoje dobre strony, bo można się łatwiej dostosowywać do pojawiających się utrudnień - np. konieczności zawracania bez pętli czy jazdy po ciasnych łukach. Dzięki zakupom używanych, lecz przecież wciąż sprawnych i znajdujących się w dobrym stanie technicznym pojazdów, MPK może też sukcesywnie skreślać z inwentarza najstarsze wagony typu Konstal 805 Na. A tych po łódzkich torach wciąż jeździ najwięcej - według danych na 9 września w Łodzi wciąż eksploatowanych jest 221 takich tramwajów, w większości wyprodukowanych w latach 80. ubiegłego stulecia w chorzowskiej fabryce pojazdów szynowych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany