Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź. Budowa tramwaju do szpitala Matki Polki. Jakie są warianty przebiegu linii?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi przygotowuje zapowiadaną od dwóch lat budowę nowej linii tramwajowej od Kurczaków do szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki. Tymczasem co do zasadności budowy tej linii wątpliwości ma część mieszkańców Chojen. Podnoszą oni argumenty o zbyt wysokich kosztach prowadzeniu torowiska do szpitala, który z pewnością nie zapewni odpowiednio dużego ruchu pasażerów, boją się także o ewentualne zwężenie ulicy Rzgowskiej, co powodować ma korki. Są i inne argumenty.

Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi przygotowuje zapowiadaną od dwóch lat budowę nowej linii tramwajowej od Kurczaków do szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki. Tymczasem co do zasadności budowy tej linii wątpliwości ma część mieszkańców Chojen. Podnoszą oni argumenty o zbyt wysokich kosztach prowadzeniu torowiska do szpitala, który z pewnością nie zapewni odpowiednio dużego ruchu pasażerów. Boją się także o ewentualne zwężenie ulicy Rzgowskiej, co powodować ma korki. Są i inne argumenty.

Boją się hałasu

- Przede wszystkim chodzi o hałas, jaki generują tramwaje - mówi Arleta Bieniek, mieszkanka osiedla przy ul. Matek Polskich. - Z tego co słyszałam krańcówka ma być zaraz za szpitalem, czyli na wysokości naszych bloków. Po to kupowaliśmy tu mieszkania, żeby żyć w spokojnej, nieco zalesionej okolicy, z dala od zgiełku miasta. A tramwaje będą zgrzytać i dzwonić od godziny 4 rano do północy. Po to, żeby kilka osób mogło dojechać do szpitala. Przecież równie dobrze mogą dojechać autobusem, tak jak jest teraz, a nawet dojadą bliżej, bo przystanek jest pod samym wejściem, a tramwaj przecież będzie jechał w pewnym oddaleniu od szpitala.

Jest jednak i druga grupa osób, które napisały do Urzędu Miasta petycję o jak najszybszą budowę nowej linii tramwajowej, która usprawni dojazd do centrum nie tylko od szpitala, ale także mieszkańcom wielu bloków w rejonie ulic Św. Wojciecha, Paradnej czy Matek Polskich.

- Jest zapotrzebowanie na ten tramwaj, bo dalsza część ulicy Rzgowskiej jest komunikacyjne poszkodowana od wielu lat, a mieszka tam kilkanaście tysięcy łodzian - uważa Piotr Kaszyński, jeden z sygnatariuszy petycji. - Zupełnie nie rozumiem argumentów drugiej strony sporu. Nie chcą rozwoju osiedla Chojny? Chcą nadal wdychać spaliny od setek autobusów kursujących po ul. Rzgowskiej?

Jakie są warianty przebiegu linii?

Kwestia budowy przedłużenia linii tramwajowej jest już jednak raczej przesądzona. ZIM planuje zamknąć procedurę wyboru firmy do końca marca. Po wykonaniu projektu i uzyskaniu odpowiednich dokumentów, budowa mogłaby ruszyć w przeszłym roku. Ustalono trzy warianty jej przebiegu. W pierwszym wariancie trasa tramwajowa ma zostać poprowadzona w pasie zieleni między jezdniami ul. Rzgowskiej, od skrzyżowania przy krańcówce Kurczaki do ul. Paradnej.
W kolejnym wariancie torowisko byłoby poprowadzone do istniejącej pętli autobusowej przy ICZMP. Jest jeden podwariant zakładający poprowadzenie trasy w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej, a następnie al. Matek Polskich do istniejącej pętli autobusowej.
Ostatni wariant przewiduje poprowadzenie torowiska do parkingu zlokalizowanego południowo-zachodnim narożniku ICZMP, gdzie powstałaby pętlą autobusowo-tramwajowa. Tu wyodrębniono dwa podwarianty. Pierwszy zakłada poprowadzenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej, a następnie po terenie istniejącej pętli autobusowej zostanie wprowadzone w al. Matek Polskich. Drugi przewiduje wytyczenie torowiska w pasie zieleni pomiędzy jezdniami ul. Rzgowskiej do ul. Paradnej, a następnie al. Matek Polskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany