Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie tramwaje. Moderus Gamma wyjechał w środę 1 marca po raz pierwszy na trasę z pasażerami ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Nowy tramwaj wyjechał w swój pierwszy kurs z numerem 9 w kierunku Olechowa.
Nowy tramwaj wyjechał w swój pierwszy kurs z numerem 9 w kierunku Olechowa. Jacek Zemła
Czteroprzegubowy Moderus Gamma będzie sobie lepiej radził z ciasnymi skrętami, bo łamie się jak scyzoryk i jak dżdżownica wciśnie się nawet w najciaśniejszy łuk. Będzie oszczędzał torowiska i nie powodował hałasu.

Najnowsze nabytki łódzkiego MPK - supernowoczesne tramwaje Moderus Gamma w środę 1 marca po raz pierwszy wyjechały na trasę i wożą pasażerów. W ruchu liniowym są dwa wagony, obydwa w środę można spotkać na linii 9 łączącej Dworzec Fabryczny z Olechowem.

Dwa kolejne wagony są już w Łodzi, ale jeszcze nie zostały odpowiednio przygotowane do wyjazdu na trasę, a następne 26, bo Łódź zamówiła w poznańskiej firmie Modertrans 30 sztuk tych tramwajów, będą sukcesywnie dostarczane do naszego miasta aż do października. Jak zapowiada prezes MPK-Łódź Zbigniew Papierski, nowe wagony mają pojawiać się na liniach 2,7,8,9 a docelowo, po zakończeniu prac na ul. Pabianickiej, będą kursować na linii 11.

- Łodzianie mogą już podróżować nowoczesnymi tramwajami Moderus Gamma. Pojazdy są komfortowe, niskopodłogowe, klimatyzowane i dostosowane dla osób starszych i niepełnosprawnych. Zapewnią dobre warunki podróży w każdych warunkach, ich atutem jest pojemność - każdy z tych pojazdów może pomieścić prawie 250 osób, w tym 60 na miejscach siedzących. Do końca października będzie ich w Łodzi łącznie 30 sztuk. Dopiero po ich dokładnym sprawdzeniu są wypuszczane na trasy – mówi Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi.

Moderus Gamma, pięcioczłonowy wagon ma 32,5 metra długości, posiada cztery przeguby i osiem silników po 50 kW mocy każdy. Ma miejsce na rowery z uchwytem do mocowania jednośladu, zamontowano w nim również pasy do przypinania rowerów i wózków. Nowatorskim rozwiązaniem jest zastosowanie w pojeździe tzw. wózków skrętnych, które ułatwiają pokonywanie zakrętów, zmniejszają zużycie torowiska i powodują cichszą jazdę.

To szczególnie ważne w Łodzi, gdzie tory są wąskie - mają 1000 mm rozstawu szyn, podczas gdy w większości polskich miast tory mają 1435 mm, czyli tyle ile na kolei. W związku z ciasną zabudową Łodzi oraz tym, że torowiska w śródmieściu często biegną środkiem ulic, mamy u nas wyjątkowo ciasne łuki na skrętach dla tramwajów. Ich pokonywanie wymaga bardzo wolnej jazdy, wywołuje zgrzytanie, a jednocześnie ścieranie się kół oraz samych szyn.

Czteroprzegubowy Moderus Gamma będzie sobie radził z takimi skrętami lepiej, bo łamie się jak scyzoryk i jak dżdżownica wciśnie się nawet w najciaśniejszy łuk. Będzie oszczędzał torowiska i nie powodował hałasu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany