Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie szkoły szykują się na powrót uczniów - to już 17 maja! Kto przyjdzie na lekcje, a kto zostanie w domu? Rusza system hybrydowy

Magdalena Jach
Magdalena Jach
Szkoły juz sie szykują na powrót uczniów.
Szkoły juz sie szykują na powrót uczniów. Fot. Mariusz Kapa³A / Gazeta Lubuska
Zgodnie z zapowiedzią rządu i stopniowym luzowaniem obostrzeń w tym miesiącu, już od przyszłego tygodnia – od poniedziałku 17 maja br. – do szkół wracają starsi uczniowie.


Łódzkie szkoły szykują się na powrót uczniów

Zgodnie z zapowiedzią rządu i stopniowym luzowaniem obostrzeń w tym miesiącu, już od przyszłego tygodnia – od poniedziałku 17 maja br. – do szkół wracają starsi uczniowie. W podstawówkach pojawią się klasy IV-VIII, w szkołach ponadpodstawowych wszystkie klasy (oczywiście już bez maturalnych, które właśnie zdają egzaminy). Nie wszyscy będą mieć lekcje stacjonarne jednocześnie – nauka prowadzona będzie hybrydowo. Co to znaczy? Część klas będzie przychodzić na lekcje, a część – nadal uczestniczyć w nich zdalnie, w domu. To spore wyzwanie dla dyrekcji i nauczycieli, którzy właśnie przygotowują plany zajęć dla uczniów. Każda szkoła musi wypracować optymalny układ, biorąc pod uwagę panujące u siebie warunki, możliwości organizacyjne itd. Wielu dyrektorów obawia się, że w szkołach mogą pojawić się problemy z internetem, gdy sieć będzie zbyt obciążona. W większości placówek wszyscy nauczyciele będa pracować na miejscu - bo będa prowadzić zarówno lekcje stacjonarne, jak i zdalne.
- Dlatego wzmacnialiśmy sieć dodatkowymi punktami dostępu i mam nadzieję, że wszystko będzie działać bez zarzutu - mówi Michał Różański, dyrektor SP 26. - Zdecydowałem, że od poniedziałku na tydzień przyjdą dwie klasy VIII, dwie IV i dwie V . W drugim tygodniu od 24 maja - trzy klasy VI i trzy klasy VII. Uczniowie nie będa korzystać z szatni, tylko od razu wchodzić do swoich sal. Tam będą mieć wszystkie lekcje, z wyjątkiem chemii, fizyki, informatyki, na które przejdą do pracowni przedmiotowych. Nie będzie też dzwonków - każdy nauczyciel sam będzie regulował czas nauki i przerw.
W dniach egzaminów klas VIII pozostali uczniowie mają wolne od zajęć edukacyjnych.

- U nas w pierwszym tygodniu na lekcje w szkole wracają klasy pierwsze i jedna druga, a pozostałe – będą nadal uczyć się zdalnie – zapowiada Ewa Wojciechowska, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego. – Potem będzie odwrotnie – ta klasy, które były na zdalnym – przyjdą do szkoły, a te, które chodziły – wrócą na zdalne nauczanie.
W XXVI LO będzie podobnie – od 17 maja wróci część klas II i klasy I, a od 24 maja – wymienią się z tymi, które pozostały na zdalnym nauczaniu. Dodatkowo w liceach i technikach trwają jeszcze matury – do 20 maja.
- Klasy IV i V będą uczyć się stacjonarnie, a klasy VI-VIII – zdalnie – mówi Magdalena Bujnowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 205. – Zależy nam na tym, aby uczniowie klas VIII mogli zdrowi przystąpić do egzaminów 25, 26 i 27 maja.
Jak będą wyglądać pierwsze dni powrotu uczniów do szkół? Dyrektorzy i nauczyciele przewidują, że dla wszystkich będzie to trudny czas adaptacji po wielu miesiącach w zamknięciu. Dlatego chcieliby postawić bardziej na ponowną integrację, przyzwyczajenie się znów do funkcjonowania na lekcjach i przerwach, oko w oko z koleżankami i kolegami oraz nauczycielami. Muszą przy tym pamiętać cały czas o obowiązującym reżimie sanitarnym.
- Planujemy dużo wycieczek z klasami już od pierwszego dnia powrotu do szkoły – mówi Ewa Wojciechowska, dyrektor I LO. – Młodzież wybierze się z nauczycielami do parków, ogrodu botanicznego, zoo. Nie musi się też obawiać wielkich sprawdzianów podsumowujących. Chcemy, aby atmosfera była przyjazna, ale też by nauka toczyła się dalej swoim rytmem.
Od 31 maja br. wszyscy uczniowie mają wrócić do nauki stacjonarnej.

Powrót do szkół: HARMONOGRAM

  • 4 maja - uczniowie klas I-III
  • 15 maja - nauka hybrydowa dla uczniów klas IV - VIII, wszystkich klas liceów i techników oraz szkół branżowych
  • 29 maja - powrót wszystkich uczniów do szkół

Nauka hybrydowa - na czym polega?
Wytyczne dotyczące nauki hybrydowej podało już Ministerstwo Edukacji Narodowej. Jak poinformował resort, poradnik opracowano na podstawie informacji zebranych przez kuratorów oświaty od dyrektorów szkół.

Najważniejsze zalecenia

Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach on-line. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.
Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga
w rozwiązywaniu bieżących problemów.
Realizacja przez wychowawcę, przy wsparciu specjalistów, programu wychowawczo-profilaktycznego – dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.
Stymulowanie kontaktu społecznego uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu on-line w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) – po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić e bezpieczeństwo.
Zapewnienie możliwości konsultacji on-line dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).
Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę. Najlepiej, aby były to jednolite zasady dla całej szkoły.

Ocenianie w trakcie nauki hybrydowej

Nauczyciele mają obowiązek monitorować postępy uczniów w nauce zdalnej.
Sposoby monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji wiedzy i umiejętności w okresie nauki zdalnej są ujęte w sposobach sprawdzania wiedzy
z poszczególnych przedmiotów.
Nauczyciel określa sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz decyduje, które zadanie będzie podlegało ocenie.
Monitorowanie i weryfikowanie wiedzy może być dokonywane za pomocą testów, quizów, poleceń, prac umieszczonych na obowiązującej w szkole platformie edukacyjnej lub w postaci samodzielnej, udokumentowanej w sposób określony przez nauczyciela pracy w domu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych uczniów, poziomu kompetencji informatycznych oraz dostępności posiadanego sprzętu służącego komunikowaniu.
Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na platformie edukacyjnej,
lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej
np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą elektroniczną.
Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień (lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
Wszystkie prace, które nauczyciel zlecił uczniom jako obowiązkowe, podlegają ocenie. Nie oznacza to jednak, że ocena musi być wyrażona stopniem.
Uczeń ma możliwość poprawienia ocen otrzymanych za zadania wykonywane
w czasie zdalnego nauczania w sposób i w terminie ustalonym przez nauczyciela. Zasady poprawy oceny, tym oceny z testu sprawdzającego, powinny być zgodne z zapisami w Statucie Szkoły.
Nauczyciel może przygotować na ustalonych nośnikach przekazu test sprawdzający, za który uczeń otrzyma ocenę.
Informacja na temat przeprowadzania testów sprawdzających wiedzę powinna być umieszczana odpowiednio wcześniej. Należy określić datę i godzinę rozpoczęcia testu oraz przewidywany czas na jego wykonanie. Pozwoli to uczniom określić, kiedy będą musieli korzystać z komputera.
Uczeń, który nie weźmie udziału w teście sprawdzającym wiedzę (kartkówka, sprawdzian), jest zobowiązany do napisania testu w terminie dodatkowym, ustalonym przez nauczyciela.
Oceny uzyskane podczas nauczania zdalnego są dostępne w e-dzienniku lub na bieżąco przekazywane uczniom i rodzicom drogą elektroniczną ustaloną i jednolitą dla całej szkoły.
Ustalenie sposobu potwierdzania uczestnictwa ucznia na zajęciach innych niż zajęcia prowadzone on-line oraz sposobu i terminu usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany