Łódzkie cmentarzysko lokomotyw. Stare pociągi na bocznicy na Olechowie

Tomasz Jabłoński
Tomasz Jabłoński
Kacper Komaiszko
Kacper Komaiszko
Cmentarzysko lokomotyw na łódzkim Olechowie. Stacja kolejowa Łódź Olechów wzniesiona została za czasów okupacji niemieckiej, w roku 1941. Według źródeł dostępnych w sieci, do jej budowy wykorzystano Żydów z łódzkiego getta.Zobacz zdjęcia z bocznicy na kolejnych slajdach
Cmentarzysko lokomotyw na łódzkim Olechowie. Stacja kolejowa Łódź Olechów wzniesiona została za czasów okupacji niemieckiej, w roku 1941. Według źródeł dostępnych w sieci, do jej budowy wykorzystano Żydów z łódzkiego getta.Zobacz zdjęcia z bocznicy na kolejnych slajdach Szymon Starnawski
Cmentarzysko lokomotyw w Łodzi znajduje się na bocznicy kolejowej na Olechowie. Robi wrażenie.

Stacja kolejowa Łódź Olechów wzniesiona została za czasów okupacji niemieckiej, w roku 1941. Według źródeł dostępnych w sieci, do jej budowy zostali zmuszeni Żydzi z łódzkiego getta. Wówczas powstał tam wielki kompleks, który objął:

  • parowozownię
  • wieżę ciśnień
  • zaplecze administracyjne
  • magazyny
  • przystanek osobowy (zlikwidowany w roku 1960)

Jak podaje Wikipedia - od początku swojego funkcjonowania obiekt należał do największych dworców towarowych w Europie. Dziś po dawnej świetności pozostały... nie tylko wspomnienia, ale również tony namacalnych pamiątek w postaci kilkudziesięciu porzuconych lokomotyw.

Z powodzeniem możemy zwiedzić ich wnętrza, w tym np. kabiny maszynistów czy wagony towarowe. Na terenie obiektu można spotkać także zabytkowe parowozy. Choć wagony są dziś w opłakanym stanie, cały krajobraz stacji robi piorunujące wrażenie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak unikać informacyjnego przeładowania? Zobacz program 3 sposoby NA

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 września 2019, 17:13, Franz:

Przecież to są dobre maszyny. Z wierzchu troszkę odrapane ale bebechy całe. Trochę podmalować, wstawić nową elektronikę i do sprzedaży. Teraz powstaje dużo prywatnych firm cargo to kupią.

19 listopada, 17:41, Matt Din:

nie masz pojęcia o temacie

21 listopada, 3:17, Gość:

Lepiej zniszczyć jak remontować.

21 listopada, 17:26, Gość:

Lepiej żebyś się umył niż bredził.

Lepiej nasrrać, niż się podcierać.

G
Gość
9 września 2019, 17:13, Franz:

Przecież to są dobre maszyny. Z wierzchu troszkę odrapane ale bebechy całe. Trochę podmalować, wstawić nową elektronikę i do sprzedaży. Teraz powstaje dużo prywatnych firm cargo to kupią.

19 listopada, 17:41, Matt Din:

nie masz pojęcia o temacie

21 listopada, 3:17, Gość:

Lepiej zniszczyć jak remontować.

Lepiej żebyś się umył niż bredził.

G
Gość
9 września 2019, 17:13, Franz:

Przecież to są dobre maszyny. Z wierzchu troszkę odrapane ale bebechy całe. Trochę podmalować, wstawić nową elektronikę i do sprzedaży. Teraz powstaje dużo prywatnych firm cargo to kupią.

19 listopada, 17:41, Matt Din:

nie masz pojęcia o temacie

Lepiej zniszczyć jak remontować.

G
Gość
15 maja 2020, 18:50, Monika:

Jako dziecko uwielbiałam chodzić tam z tatą na spacery. W niedzielę po obiedzie prosiłam, żebyśmy poszli "tam gdzie śpią pociągi" ... . W ciągu tygodnia miejsce tętniło życiem. Chodziliśmy po trociny do stolarni dla chomików a w kiosku można było kupić najpiękniejsze na świecie widokówki ze zwierzętami. Lata osiemdziesiąte. Łezka się kręci... ?

Łezka się kręci, bo wspominasz SWOJE DZIECIŃSTWO. Sama okolica nie ma tu większego znaczenia. Równie dobrze mogłabyś chodzić z tatą nad staw, żeby zebrać pokarm dla rybek.

Oczywiście to nic złego z rozrzewnieniem wspominać minione lata. Warto tylko mieć na uwadze skąd się to rozrzewnienie bierze.

G
Gość
Odgrzewany kotlet.
G
Gość
10 września 2019, 9:44, Unknown:

Lokalizację podajecie chyba tylko po to, żeby ktoś to zniszczył...

Niby kto? Jak i po co?

G
Gość
15 maja 2020, 18:44, Monika Kam:

Pobliskim Andrzejowie, nie Jędrzejowie...

Akurat w pobliżu jest i Andrzejów, i Jędrzejów.

M
Matt Din
9 września 2019, 17:13, Franz:

Przecież to są dobre maszyny. Z wierzchu troszkę odrapane ale bebechy całe. Trochę podmalować, wstawić nową elektronikę i do sprzedaży. Teraz powstaje dużo prywatnych firm cargo to kupią.

nie masz pojęcia o temacie

M
Matt Din
9 września 2019, 20:06, BettyMegami:

Na teren wchodzimy tylko legalnie! Idziemy do dyspozytora (przy kładce nad torami) i zgłaszamy że chcemy fotografować.

Nikt legalnie was tam nie wpuścił tym bardziej jak tam są zakłady mechaniczne Cargo i ciągle jeżdżą tam lokomotywy dlatego jest tam zakaz

M
Matt Din
9 września 2019, 22:37, Dst widzew:

Jakby te lokomotywy oddali na złom to by mogli na tym i zarobić i kupić nowy pociągi. A tak to stoi to tam i po co?

oni już większość lokomotyw sprzedali na złom ostatnio był tam Piotr Stalowy z Piotro Stali oraz elmet

M
Matt Din
9 września, 20:06, BettyMegami:

Na teren wchodzimy tylko legalnie! Idziemy do dyspozytora (przy kładce nad torami) i zgłaszamy że chcemy fotografować.

9 września, 20:44, xXx:

I nie robią problemów? Chętnie bym tam sie z aparatem przeszedł....

9 września, 22:07, sdf:

Tak dupku, słit focie na fejsbuniu i lajki wazniejsze dla ciebie niz stan lokomotyw!

9 września 2019, 22:22, xXx:

chłopczyku.... odrób lekcje i idź juz spać.

Tak dla wiedzących cokolwiek o kolejnictwie Stoją tam lokomotywy wyeksploatowane i będące w rezerwie. Ich przywrócenie do ruchu jest zwyczajnie nieopłacalne To tak jakby MPK miało ciągle remontować ikarusy. PKP Cargo przechodzi na nowocześniejszy sprzęt i chwała nim za to Może twoim zdaniem mają lokomotywami parowymi jeździć...

Tam nie było lokomotyw parowych!!! Widać że nie masz pojęcia o Cargo oni wcale nowszym sprzętem nie dysponują niż tamten co stoi na bocznicy

M
Matt Din
Tych lokomotyw już tyle nie ma zostały sprzedane na złom....Zwiedzanie tych lokomotyw jest zabronienie tym bardziej chodzenie po bocznicy bo możesz mieć doczynienia z Sokistami
M
Monika

Jako dziecko uwielbiałam chodzić tam z tatą na spacery. W niedzielę po obiedzie prosiłam, żebyśmy poszli "tam gdzie śpią pociągi" ... . W ciągu tygodnia miejsce tętniło życiem. Chodziliśmy po trociny do stolarni dla chomików a w kiosku można było kupić najpiękniejsze na świecie widokówki ze zwierzętami. Lata osiemdziesiąte. Łezka się kręci... 😉

M
Monika Kam

Pobliskim Andrzejowie, nie Jędrzejowie...

G
Gość
9 września, 23:50, OLO:

Jakie Żydy chyba że Radzieckie które później działały w NKWD bo to jeńcy Rosjan budowali nie kłamać i Pamiętać o Łódzkich dzieciach które zostały zabite w obozie na Przemysłowej to Polskie dzieci mało kto o tym pamięta

10 września, 09:23, .:

Antysemici to debile

10 września, 11:49, Gość:

Nie kłamią bo nie tylko tu piszą że to Żydzi budowali podobno jeszcze paru Anglików było wykorzystanych do prac a jak nie chcieli pracować i próbowali uciec to ich zabijali.

Masz racje budowali też Rosjanie ale nie tylko

Cyt.

W latach okupacji hitlerowskiej Olechów miał odegrać ważną rolę w rozwoju komunikacji kolejowej prowadzącej z Łodzi Kaliskiej przez Olechów, Andrzejów do Koluszek. Już przed d 1939 r. dążono do tego, aby zbudować dużą stację przeładunkową, przede wszystkim dla celów wojskowych. Opracowano plany, ale brakło pieniędzy na ich realizację.

Gdy Niemcy wkroczyli do Łodzi,przejęli te plany i zaczęli budować największą stację rozrządową w środkowej Polsce.

Najpierw, już w marcu 1940 r. wysiedlono ludność okolicznych wsi:

Olechowa, Augustowa,Feliksina i Jędrzejowa.

Tutejszych Niemców - a teren w znacznym stopniu był zamieszkany przez niemieckich osadników - przenoszono do sąsiednich miejscowości,

a Polaków do obozu przejściowego w Konstantynowie.

Już wiosną następnego roku zaczęto układać tory, w listopadzie1942 r. ruszyła a parowozownia.

Przy budowie stacji zatrudnieni byli Polacy,Żydzi z łódzkiego getta (dowożeni codziennie wagonami ze stacji Radegast),a także jeńcy angielscy oraz rosyjscy.

Utworzono obozy pracy, w których skoncentrowano robotników,

przy ul. Zakładowej i w sąsiedztwie ul. Tomaszowskiej, a takze w pobliskim Jędrzejowie.

Prace budowlane prowadzono w szybkim tempie, w nieludzkich warunkach,panowała tu ogromna śmiertelność, ofiary grzebano w nasypach kolejowych i w wyrobiskach przy torach.

Na terenie stacji Olechów znajduje się tablica poświęcona tym wydarzeniom.

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie