Łódzka kultura w 2020 roku przeniosła się do internetu. Mimo pandemii spektakle i koncerty online oglądano ponad 5 milionów razy

Agnieszka Jedlińska
Agnieszka Jedlińska
Jedną w premier w Teatrze Powszechnym był spektakl "Rodzina" Antoniego Słonimskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata.
Jedną w premier w Teatrze Powszechnym był spektakl "Rodzina" Antoniego Słonimskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata. Maciej Zakrzewski
To był wyjątkowo trudny rok - zgodnie twierdzą przedstawiciele łódzkiej kultury oraz urzędnicy z łódzkiego magistratu. Mimo to udało się odnieść sukces i dotrzeć do łódzkiej publiczności. Efektem tego było 8,5 tysiąca prezentowanych w sieci wydarzeń i 5 milionów odsłon. Najwięcej zanotował Teatr Powszechny (260 przedstawień, warsztatów i działań edukacyjnych i 2,5 miliona odsłon) i Miejska Biblioteka, która przygotowała 5 tysięcy spotkań, zajęć i warsztatów, częściowo w wersji online, częściowo na żywo z zastosowaniem obowiązujących obostrzeń.

W 2020 roku Wydział kultury wydał na konkursy, stypendia i granty prawie dwa i pół miliona złotych. W tym prawie 400 tysięcy na mini granty, które wsparły zamykająca się kulturę w czasie pierwszego lockdownu. Był to element działań w ramach projektu Zdrowa Kultura. Dodatkowe pieniądze przeznaczyło na wsparcie dla artystów także ŁCW.

Zrealizowane zostały w sumie 42 projekty z konkursu dotacyjnego i wydawniczego, 54 z małych grantów i 10 w ramach stypendiów prezydent miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.

Rok 2020 to także wielki sukces kultury online. 90 procent energii i kreatywności łódzkich artystów zostało skierowane w taką działalność poza krótkim okresem od czerwca do września gdy można było prowadzić bardzo ograniczona tradycyjną działalność przy najpierw przy co drugim, a potem przy co czwartym zajętym miejscu na widowni.

W sumie odbyło się ponad 8,5 tysiąca małych i dużych wydarzeń w sieci i stacjonarnych ( spektakle, warsztaty, działania edukacyjne, koncerty, wydarzenia festiwalowe, wydarzenia dla dzieci itp.), które w sumie miały prawie 5 milionów miliony odsłon i ponad 350 tys. odbiorców indywidualnych. Rekordzistkami są Biblioteki Miejskie, które przygotowały ponad 8,5 tysięcy wydarzeń i Teatr Powszechny z prawie 2,5 milionami odsłon.

Gdy rozpoczęła się pandemia, stwierdziliśmy, że najlepszą terapią jest praca. Zaczęliśmy działać online, aby nie zgubić więzi z Publicznością. Myślę, że bardzo dobrą decyzją dla nas było rozpoznawanie zupełnie nieznanego medium (czyli Internetu) i tworzenie czegoś zupełnie nowego, dlatego rozpoczęliśmy realizację serialu internetowego „Pomoc domowa radzi”. Była to ryzykowna wówczas artystycznie i technologicznie decyzja, ale chciałam, żeby koledzy mieli poczucie, że pandemia to nie koniec świata. I okazało się, że w 2020 roku odbiorcami naszych wszystkich działań było około 2,5 miliona osób - mówi Ewa Pilawska, dyrektor Teatru Powszechnego.

Gdzie na tanie wakacje w 2021 roku?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie