Łódź, zabytkowy tramwaj wyrusza na trasę, czyli podróż w stylu retro ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Kto nie pamięta takich tramwajów na łódzkich ulicach ma niepowtarzalną okazję by się przenieść w czasie do lat 60. i 70. ubiegłego wieku..CZYTAJ WIĘCEJ, ZOBACZ ZDJĘCIA
Kto nie pamięta takich tramwajów na łódzkich ulicach ma niepowtarzalną okazję by się przenieść w czasie do lat 60. i 70. ubiegłego wieku..CZYTAJ WIĘCEJ, ZOBACZ ZDJĘCIA
Udostępnij:
Kto nie pamięta takich tramwajów na łódzkich ulicach ma niepowtarzalną okazję by się przenieść w czasie do lat 60. i 70. ubiegłego wieku...

Na trasę wyruszył zabytkowy skład złożony z wagony silnikowego 5N i doczepki 5 ND. Kursuje w każdą niedzielę do końca wakacji na trasie z Dworca Fabrycznego na Zdrowie jako linia turystyczna oznaczona symbolem T1. W środku jest konduktor w uniformie z czasów PRL z torbą pełną biletów i szczypcami do ich kasowania. Ale nie trzeba obawiać się wysokiej opłaty. Zabytkowym tramwajem można jechać na normalny bilet jednorazowy 40-minutowy, a jeśli ktoś ma migawkę, jest ona ważna także na tę jedyną w swoim rodzaju linię.

Łódź, zabytkowy tramwaj wyrusza na trasę

Takie tramwaje pojawiły się w Łodzi w 1957 roku i były eksploatowane przez 34 lata. Kiedyś były podstawą komunikacji szynowej w naszym mieście. Początkowo kursowały w wersji z drzwiami otwieranymi ręcznie, czyli takimi jakie były w nich montowane fabrycznie. Kłopoty z ich otwieraniem, zimno wpadające z zewnątrz i stopniowa likwidacja tzw. weksli spowodowały, że od połowy lat 70. zaczęto przerabiać drzwi w tych wagonach na automatyczne. Zastępowano też oryginalną podłogę z drewnianych desek i listewek wykładziną antypoślizgową. Jednak wiele się w nich nie zmieniło do końca ich służby w łódzkich zajezdniach. Były to pojazdy prymitywne, z dwiema korbami - jedną do sterowania silnikiem i drugą do hamulca szynowego. Szybę przednią motorniczy przecierał ręczną wycieraczką , a w czasie jazdy stał lub siedział na trójnożnym stołku...

Były to jednak pojazdy mało awaryjne, bardzo odporne na tłok i nierówne łódzkie torowiska oraz dobrze znoszące obciążanie ich nawet dwiema doczepkami (takie składy kursowały jeszcze w latach 80. na liniach podmiejskich).

Wagony 5N najdłużej przetrwały w zajezdni na Brusie. Do 1991 roku były eksploatowane na liniach 17, 23 i 43. Do dziś w Łodzi pozostał jeden skład, który pieczołowicie odremontowano przywracając mu oryginalny wygląd z czasów nowości. Obsługują go członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Razor

Razor E100S Power Core Czerwona

1 499,00 zł947,99 zł-37%
miejsce #2

Sencor

Sencor SCOOTER TWO 2021

2 548,75 zł1 999,00 zł-22%
miejsce #3

Xiaomi

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 2022 Czarny

2 499,00 zł1 999,00 zł-20%
miejsce #4

Joyor

Joyor Y6-S Czarny Z Siedzeniem

3 750,00 zł3 320,00 zł-11%
miejsce #5

Motus

Motus Pro 10 2022

4 999,00 zł4 799,00 zł
miejsce #6

Motus

Motus Pro 10 Sport 2021

6 999,99 zł6 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Spotkanie przywódców ws. elektrowni w Zaporożu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KOLARZ

Druga korba nie była od hamulca szynowego tylko od hamulca ręcznego...

A to są dwa różne hamulce!

Więcej informacji na stronie głównej Express Ilustrowany
Dodaj ogłoszenie