Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź. W 2023 roku zatankujemy w Łodzi gaz CNG. Stacja na Lublinku działa od blisko roku, na razie tylko dla MPO

Agnieszka Jedlińska
Agnieszka Jedlińska
W tym roku na stacji cng przy ul. Zamiejskiej tankowały wyłącznie śmieciarki MPO.
W tym roku na stacji cng przy ul. Zamiejskiej tankowały wyłącznie śmieciarki MPO. Krzysztof zymczak
Działająca od blisko roku stacja paliw cng na łódzkim Lublinku przy ul. Zamiejskiej 1 wzbudza zainteresowanie łodzian, którzy mają odpowiednio przystosowane auta i chcieliby zatankować gaz uznawany za najbardziej ekologiczne paliwo dostępne w tej chwili na rynku. Niestety do końca roku monopol na tankowanie w tym miejscu mają eko śmieciarki Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania. Sytuacja zmieni się po 1 stycznia 2023 roku, gdy operatorem stacji stanie się PGNiG Obrót Detaliczny, a operatorem technicznym zostanie firma wyłoniona przez tego dostawcę paliwa. Wówczas stacja będzie miała charakter publiczny i będzie mógł na niej tankować każdy pojazd napędzany cng.

Budowa stacji rozpoczęła się w 2021 roku. Jej inwestorem i równocześnie właścicielem jest Polska Spółka Gazownictwa. Stacja ruszyła na początku 2022 roku. Niestety wbrew wcześniejszym zapewnieniom nie została udostępniona wszystkim posiadaczom samochodów napędzanych gazem cng. Operatorem stacji zostało MPO i jako operator obsługiwał jedynie pojazdy należące do spółki, czyli eko śmieciarki.

Cena metra sześciennego gazu cng zdrożała od ubiegłego roku o blisko sto procent. Nadal jednak jest konkurencyjna wobec innych paliw napędowych (z wyjątkiem gazu lpg, który kosztuje ok. 3 zł za metr sześcienny). Od 12 września 2022 roku metr sześcienny gazu cng kosztuje 6,29 zł.

Niska cena wynika z zerowej stawki vat na ten rodzaj paliwa.

Podstawową zaletą sprężonego gazu ziemnego cng jest jego niska emisyjność szkodliwych gazów i produktów ubocznych w procesie spalania.
Wykorzystanie paliw gazowych cng (sprężony gaz ziemny) i lng (skroplony gaz ziemny) pozwala na uzyskanie znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Ponadto silniki zasilane gazem ziemnym zapewniają bardzo niski poziom emisji takich zanieczyszczeń powietrza, jak tlenki azotu (NOx) – redukcja nawet o ok. 80 proc. – i cząstki stałe (redukcja nawet o 99 proc). Przykładowo: autobusy napędzane gazem cng nie tylko emitują o ok. 15-20 proc. mniej dwutlenku węgla względem napędów diesla, ale przede wszystkim o 80 proc. mniej tlenków azotu i aż do 99 proc. mniej substancji najbardziej szkodliwych dla ludzi – w tym rakotwórczych pyłów PM10, kluczowego składnika smogu.

Warte uwagi jest też to, że pojazdy gazowe poruszają się zdecydowanie ciszej od ich odpowiedników na on, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany