Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź: Dworzec tramwajowy przy Centralu. Przystanek o szklanym dachu

(gb)
Cztery tory, po których przez godzinę kursować będzie około 120 tramwajów, perony przystankowe długie na 100 metrów, punkty sprzedaży biletów i elektroniczne tablice z informacjami dla pasażerów, a całość przykryta przez szklany, ogrzewany dach.

Tak ma wyglądać dworzec tramwajowy, który do końca 2014 roku powstanie wzdłuż al. Mickiewicza, między ul. Piotrkowską i al. Kościuszki. - Do 15 maja przyjmujemy prace na ogłoszony właśnie (wczoraj - przyp. red.) konkurs na jego projekt - mówi Marek Janiak, architekt miasta. - Zwycięską koncepcję ogłosimy 25 maja. Na jej podstawie opracujemy docelowy projekt

Przystanku Piotrkowska Centrum, a autor otrzyma 25 tys. zł nagrody. Kilkanaście metrów pod dworcem powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, którymi tranzytem jeździć będą samochody. Droga pod ziemią będzie przedłużeniem istniejącego już odcinka al. Mickiewicza między ul. Łąkową a Wólczańską. Wyjazd przewidziano na wysokości ul. Sienkiewicza.

Dworzec połączy trasy tramwajów ze wschodu na zachód oraz z północy na południe. Z tego powodu zmieniona zostanie trasa tramwajów ŁTR. Z al. Kościuszki (jadąc w kierunku południowym) skręcać one będą w lewo w al. Mickiewicza, gdzie zatrzymywać się będą na terenie nowego dworca. Następnie trasa prowadzić będzie w prawo ul. Piotrkowską (na odcinku od al. Mickiewicza do ul. Żwirki powstanie torowisko). Zmiana ruchu obowiązywać będzie w obu kierunkach.

By ruch odbywał się płynnie, a pasażerowie łatwo mogli się przesiadać, wzdłuż nowego centrum przesiadkowego będą wybudowane cztery torowiska (dwie linie środkowe dla składów kursujących na trasie Wschód-Zachód, a dwie linie zewnętrzne dla składów Łódzkiego Tramwaju Regionalnego). Szeroki na 20 metrów i długi na 100 metrów dworzec będzie skryty pod szklanym dachem. Oprócz ławek, śmietników, elektronicznych tablic z informacjami dla pasażerów powstaną też dwa punkty sprzedaży biletów.

Wzdłuż dworca znajdą się jezdnie (prawdopodobnie dwupasmowe), ale w związku z powstaniem tunelu ruch na nich będzie znacznie mniejszy niż obecnie. Zniknie istniejące przejście podziemne. Zostanie tylko odcinek od strony ul. Piotrkowskiej wraz ze znajdującymi się tam toaletami. - Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg i wyłoniony wykonawca - mówi Rafał Witczak z Zarządu Dróg i Transportu. Al. Mickiewicza nie zostanie zupełnie wyłączona z ruchu na czas przebudowy, ale nie obędzie się bez uciążliwych utrudnień dla kierowców i pasażerów MPK.

Centrum przesiadkowe ma powstawać równolegle z budową trasy W-Z. Pochłonie około 8 mln zł, a koszt budowy całej trasy to przeszło 620 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany