9 z 21
Ford T...
fot. Ford

Ford T

Ford T
Lata produkcji: 1908-27
Liczba egzemplarzy: 15 007 033

Samochód jest z nami raptem sto lat z hakiem, a wydaje się, jakby był od zawsze. Szare wstęgi dróg, smukłe kolumny estakad, ziejące mrokiem tunele oraz parkingi: wydrążone w ziemi, rosnące ku niebu i rozlewające się wielkimi plamami asfaltu. Samochód zmienił otoczenie człowieka i dał mu nieznaną wcześniej swobodę ruchu. Rewolucję zapoczątkował model T, pierwsze auto popularne, genialnie proste i taniejące z każdym rokiem. Szkoda, że obie te własności samochodu, tak jak Ford T, należą już do historii.

10 z 21
Lata produkcji: 1992-2006...
fot. Hummer

Hummer H1

Lata produkcji: 1992-2006
Liczba egzemplarzy: 11 818

Kiedy patrzysz na Alfę Romeo Spider, a potem na Hummera, znów na Alfę i znów na Hummera, myślisz: „to nie mogło się wydarzyć”. Jednak wojskowy HMMWV, pozbawione elementarnej urody monstrum, nie tylko spodobało się cywilom, ale stało się jednym z najczęściej kopiowanych samochodów w historii. Błyskotliwą, acz krótką karierę przerwały rosnące ceny paliw i kryzys, który zmusił General Motors do pozbycia się marki Hummer. Nawet Schwarzenegger sprzedał swoją kolekcję, aby przypodobać się „zielonym”.

11 z 21
Lata produkcji: 1961-75...
fot. Jaguar

Jaguar E

Lata produkcji: 1961-75
Liczba egzemplarzy: 72 515

Miał być po prostu lepszy od poprzedników, a stał się sensacją. Konstruktorzy przelali na niego całe doświadczenie zgromadzone przy projektowaniu wcześniejszych modeli szosowych i wyścigowych. Stąd niezależne zawieszenie i aerodynamiczne nadwozie. Jak zawsze znaleźli się zrzędliwi zawistnicy, którzy nowego Jaguara nazywali „pułapką na panienki”. Lecz nie było ich wielu, a krzepiące słowa najwyższej aprobaty popłynęły z całkiem niespodziewanej strony. „Najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek powstał”, powiedział o typie E nie kto inny, a sam… Enzo Ferrari!

12 z 21
Lata produkcji: 1974-1990...
fot. Lamborghini Countach

Lamborghini

Lata produkcji: 1974-1990
Liczba egzemplarzy: 2042

Rąbniesz krzesłem w tort u cioci na imieninach, a nie zbliżysz się do granicy szoku, którą przekroczył Marcello Gandini, gdy po raz pierwszy pokazał Countacha. Nazwa tego modelu to zresztą słowo z piemonckiego dialektu, które można przetłumaczyć jako „o rany Julek!”, jeśli nie chcieć uciekać się do wulgaryzmów. „Lambo” wbiło się klinem w estetykę miłych ludzi zajętych wycieraniem spodeczków, a centralnie umieszczony silnik V12 dokonał reszty. Może i jest aroganckie i bezwstydne, ale w końcu za to lubimy Kmicica, czyż nie?

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Mapa wyników egzaminów ósmoklasisty 2024. Wiemy, w jakim regionie poszło najlepiej

Mapa wyników egzaminów ósmoklasisty 2024. Wiemy, w jakim regionie poszło najlepiej

Tabela waloryzacji emerytur 2025. Tyle pieniędzy seniorzy dostaną na konto

Tabela waloryzacji emerytur 2025. Tyle pieniędzy seniorzy dostaną na konto

Ósmoklasiści już znają wyniki egzaminu. CKE ogłosiła wstępne informacje FOTO FILM

Ósmoklasiści już znają wyniki egzaminu. CKE ogłosiła wstępne informacje FOTO FILM

Zobacz również

W Matce Polce działa szkoła rodzenia, która jako jedyna w Polsce udziela korepetycji

W Matce Polce działa szkoła rodzenia, która jako jedyna w Polsce udziela korepetycji

Ochroniarze całą dobę pilnują dobytku przenoszonych mieszkańców

Ochroniarze całą dobę pilnują dobytku przenoszonych mieszkańców