Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujemy coraz więcej przez internet

AIP
Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Dużo większą wagę przywiązujemy do tego co kupujemy, gdzie kupujemy i ile czasu będziemy musieli na to przeznaczyć. Rezygnujemy z całodniowych wycieczek do hipermarketów na rzecz mniejszych sklepików, bądź zakupów robionych przez internet.

Zakupy spożywcze należą do nieodłącznego elementu życia codziennego i jednego z najpowszechniejszych rodzajów zachowań konsumenckich. Jeszcze nie tak dawno w weekendy przed dużymi centrami handlowymi można było spotkać całe rodziny. Zakupy w wolne dni stały się dla wielu niejako tradycją. Jednak od pewnego czasu, duże sklepy odnotowują coraz mniejsza ilość klientów i tym samym do ich kasy wpływa mniej pieniędzy.

Obecnie już co trzeci Polak najwięcej na zakupy wydaje w małych sklepikach, blisko swojego miejsca zamieszkania. Dzięki czemu, powoli zaczynają one wygrywać walkę z supermarketami, w których najwięcej na zakupy zostawia 27 proc. ankietowanych, natomiast w hipermarketach odsetek ten wynosi 21 proc. Praktycznie co ósmy ankietowany (12 proc.) traktuje tradycyjny bazarek jako miejsce, gdzie jest w stanie zostawić najwięcej pieniędzy.

Jednak w ubiegłym roku udział hipermarketów w handlu detalicznym artykułami spożywczymi zmniejszył się o 2 proc. Jednocześnie nasyca się rynek dyskontów, Do 2020 roku liczba sklepów dyskontowych osiągnie poziom, który może okazać się już najwyższym.

-Minęła era hipermarketów, które mają istotny regres, a sieci dyskontowe dotknęły sufitu- zauważa Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding. W związku z tym producenci powinni być zadowoleni. Nie będą bowiem tak dużo pracować w celu realizowania wielkich wolumenów sprzedaży. Ich uwaga będzie mogła kierować na współpracę z sieciami która przynosi większe zyski- komentuje Kruszewski.

Jak robimy zakupy? Najpopularniejszym sposobem jest częste robienie zakupów, w zależności od potrzeby, bez robienia ich na zapas, takie podejście deklaruj 38 proc. ankietowanych. Podobną grupę reprezentują osoby, które robią zakupy raz na kilka dni, ewentualnie rzadziej, ten sposób wybiera 32 proc. badanych. Jeden na dziesięciu badanych robi większe zakupy raz na tydzień, lub raz na kilka dni.

A jak się przedstawia sytuacja zakupów robionych w sieci? Jak przekonuje raport Izby Gospodarki Elektronicznej, coraz częściej zakupmy robimy przy użyciu naszych smartfonów. Z badań, które zostały przeprowadzone przez Mobile Institute, jasno wynika, że Polacy przekonują się coraz szybciej do zakupów mobilnych. Aż 24 proc. internautów deklaruje, że kupuje mobilnie i dokonało w ten sposób zakupu w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Ponadto z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że rośnie skala płatności mobilnych. Jeszcze 6 lat temu zakupy w sieci robiła jedna czwarta dorosłych, dziś z internetu w takim celu korzysta prawie co druga osoba, bo aż 47 proc. Pozytywnym akcentem jest fakt, iż mieszkańcy wsi wcale nie zostają w tyle pod tym względem i szybko doganiają mieszkańców dużych miast. Oczywiście wśród robiących zakupy przy pomocy Internetu, przeważają osoby w wieku 18- 25 lat, a wraz z wiekiem stopniowo zmniejsza się odsetek kupujących.

Zakupy online zyskują coraz większą rzeszę zwolenników ze względu na możliwość dostawy ich do domu, oszczędność czasu, możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze i przede wszystkim konkurencyjne ceny. Jednak z badania wysuwa się jeszcze jeden ważny wniosek, mianowicie w dalszym ciągu obawiamy się zakupów online. Za najczęstszy powód respondenci podawali otrzymanie innego produktu, niż zamawiany i możliwe problemy z uzyskaniem gwarancji. Nie zmienia to faktu, że trend ten jest coraz bardziej popularny i cały czas przybywa kolejnych zwolenników tego sposobu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany